Jak zmieniły się ceny toreb foliowych? (zestawienie)

09.01.2018

Od 1 stycznia br. obowiązuje w Polsce opłata recyklingowa, która ma na celu ograniczyć liczbę foliowych torebek wykorzystywanych przez klientów sklepów i zachęcić ich do inwestycji w torby wielokrotnego użytku. Opłata recyklingowa wynosi 20 groszy za sztukę plus 5 groszy podatku VAT. Opłatą objęte są wszystkie torebki foliowe o grubości od 15 do 50 mikrometrów.

Oto jak wyglądają obecnie opłaty za jednorazowe torebki foliowe oraz torby wielokrotnego użytku w wybranych sieciach handlowych:

Auchan

– W Auchan od 2 stycznia nie oferujemy klientom jednorazowych toreb foliowych. Do tej pory były one u nas darmowe, ale wraz z wejściem ustawy całkowicie z nich zrezygnowaliśmy. W zamian za to klienci mają wybór pomiędzy reklamówkami wielokrotnego użytku (grubszymi), z których najtańsza kosztuje 25 gr. Oferujemy więc torby wielokrotnego użytku od 25 gr poprzez 35 gr. Można również nabyć torby wielokrotnego użytku po 1,75 zł i 1,95 zł – cena zależy od pojemności – mówi Dorota Patejko, dyrektor komunikacji i CSR Auchan.

Biedronka

Od stycznia 2018 roku w ofercie sieci Biedronka są dostępne nowe torebki foliowe. Dzięki temu, że są grubsze i bardziej wytrzymałe, zapewniają większą wygodę i komfort zakupów oraz będą mogły służyć klientom wielokrotnie – informuje Biuro Prasowe Jeronimo Martins Polska.

Biedronka oferuje następujące rodzaje torebek foliowych:

  • nowe, mocniejsze i grubsze (powyżej 50 mikrometrów), a dodatkowo promujące ochronę środowiska, w cenie 25 gr/szt.,
  • większe reklamówki w cenie 44 gr/szt., których szata graficzna została odświeżona i zbudowana na bazie grafik Pawła Jońcy,
  • największe i najbardziej wytrzymałe torby z polipropylenu po 2,99 zł/szt.,
  • bezpłatne cienkie torebki foliowe (o grubości do 15 mikrometrów) na produkty sprzedawane luzem, np. owoce i warzywa, tzw. „zrywki”.

– Podkreślamy, że sieć Biedronka w swojej działalności biznesowej przestrzega obowiązujących regulacji prawnych. Jednocześnie zwracamy uwagę, że już w 2008 roku zrezygnowaliśmy z bezpłatnych jednorazowych reklamówek, zastępując je torbami wielokrotnego użytku, wyprzedzając tym samym polskie regulacje prawne w tym zakresie. Powtórne wykorzystanie toreb promujemy dodatkowo m.in. poprzez napisy umieszczone na reklamówkach „Korzystaj z torby wielokrotnie. Chroń środowisko!” – informuje Biuro Prasowe Biedronki.

Carrefour

– Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 22.12.2017, od 01.01.2018 roku w sklepach sieci Carrefour Polska wprowadzona została opłata recyklingowa w wysokości 0,20 zł netto +VAT na wszystkie torby kasowe sprzedawane w naszych sklepach. W praktyce oznacza to, że cena sprzedaży na wszystkich torbach kasowych wzrosła o 0,25 zł brutto. W sklepach Carrefour Polska klienci mają do dyspozycji podstawowe torby kasowe, do produkcji których wykorzystana jest trzcina cukrowa oraz grubsze, wzmocnione torby wykonane z folii LDPE – informuje Biuro Prasowe Carrefour Polska.

Grupa Chorten

– Jako Grupa Chorten zrzeszająca 1200 sklepów na terenie Polski, nie narzucaliśmy naszym placówkom partnerskim konkretnej stawki, ponieważ nie jesteśmy jednolitą siecią handlową czy twardą franczyzą. Oczywiście, tak jak w przypadku całego sektora handlowego – cena reklamówek została podniesiona o opłatę recyklingową – 20 gr, zgodnie z nowym prawem, ale w związku z tym, że właściciele sklepów Chorten zaopatrują się samodzielnie u różnych dystrybutorów reklamówek, w ich punktach nie ma jednolitej ceny na te opakowania. W sklepach można kupić także różnego rodzaju torby wielokrotnego użytku, ale tu również nie ma jednej ceny i narzucania przez nas modelu torby – mówi Monika Kosz-Koszewska, dyrektor marketingu, rzecznik prasowy Grupy Chorten.

Kaufland

Biuro prasowe sieci handlowej Kaufland informuje, że cena najtańszej torebki od 1 stycznia br. to 33 gr. W ubiegłym roku było to 8 gr. Ceny pozostałych toreb pozostały na tym samym poziomie tj.

  • papierowa – 0,99 zł,
  • ldpe z uchem – 0,44 zł,
  • termiczna – 2,99 zł,
  • PP – 4,99 zł.

Lidl

– Odpłatność za torby foliowe funkcjonuje w sklepach Lidl od lat. Rozwiązanie to jest standardem dla naszych sklepów. W ten sposób podkreślamy racjonalne podejście do tematyki produkowania i przetwarzania odpadów, co dodatkowo komunikujemy przez umieszczenie hasła „Używaj wielokrotnie” na naszych klasycznych reklamówkach – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager, Lidl Polska.

– Warto podkreślić, iż jako firma odpowiedzialna społecznie tylko w ciągu jednego roku (2016), zebraliśmy i przekazaliśmy do recyklingu 66 000 ton makulatury oraz 3200 ton tworzyw sztucznych – dodaje.

– W chwili obecnej nasi klienci mają możliwość wyboru pomiędzy różnymi rodzajami toreb na zakupy, w tym m.in. wielokrotnego użytku (4,99 zł/1 szt.), termicznej (2,99 zł/1 szt.) i foliowej z uchwytem (0,44 zł/1 szt.). Oferujemy także papierowe torby z certyfikatem FSC (0,69 zł/1 szt.) – informuje Lidl Polska.

Od stycznia 2018 zmieniły się ceny 2 rodzajów toreb na zakupy:

  • reklamówka eko – dotychczasowa cena została powiększona o opłatę recyklingową +VAT i wynosi 0,33 zł,
  • reklamówka standard – jak powyżej, dotychczasowa cena została powiększona o opłatę recyklingową +VAT i wynosi 0,44 zł.

(Do tej pory 0,08 zł/ 1 szt. i 0,19 zł/ 1 szt.).

– Pozostałe torby na zakupy są dostępne niezmiennie w cenach, jakie obowiązywały przed nowym rokiem – mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Livio

– W sieci PSH Livio w 2017 roku mieliśmy w dyspozycji 3 rozmiary toreb foliowych. Franczyzobiorcy we własnym zakresie ustalają politykę odsprzedaży konsumentom kupowanych w sieci reklamówek. Część z nich podniosła ceny o należną opłatę 20 gr + 5 gr podatku VAT. Inni pozostawili ceny bez zmian z racji takiej, że w 2018 roku przechodzimy na reklamówki o grubości pow. 0,50 qm, od których nie będzie pobierany podatek – mówi Marian Zych, dyrektor generalny spółki LD Holding.

– W 2018 roku rozszerzyliśmy ofertę o torby wielokrotnego użytku wykonane z materiałów tekstylnych w cenie do 3 zł. Toreb papierowych nie będziemy mieli w handlu z uwagi na bardzo wysokie ceny vs trwałość. Poziom cenowy dużej torby z uchem wykonanej z tzw. folii (używane są różne materiały syntetyczne pod tą potoczną nazwą) o grubości np. 0,52 qm to przedział 0,50 zł do 0,80 zł w zależności od marży, jaką stosuje dana jednostka handlowa – dodaje Marian Zych.

Organic Farma Zdrowia

Mariusz Przybylski z Organic Farma Zdrowia mówi, że w poprzednich latach mieli w ofercie torby plastikowe biodegradowalne, papierowe oraz bawełniane. Zgodnie z przepisami, które obowiązują od tego roku, sieć podniosła ceny toreb plastikowych:

  • mniejsze wcześniej kosztowały 0,20 zł, teraz 0,45 zł,
  • większe wcześniej kosztowały 0,30 zł, teraz 0,55 zł.

– Mamy torby papierowe i bawełniane z uchem – tych cen nie zmienialiśmy – kosztowały i nadal kosztują: 1,50 zł – za papierową i 5,10 zł za bawełnianą z uchem – dodaje Mariusz Przybylski.

Piotr i Paweł

– Zgodnie z nowym prawem od 1 stycznia 2018 roku lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie mogą być oferowane za darmo w punktach sprzedaży. Do 31 grudnia 2017 roku, z uwagi na wygodę konsumenta, w naszej sieci dostępne były zarówno bezpłatne reklamówki, jak i płatne torby wielokrotnego użytku. Jedyna zmiana, której zmuszeni byliśmy dokonać, to wycofanie bezpłatnych reklamówek i wprowadzenie ich grubszych zamienników, w cenie 0,29 zł za sztukę. Chciałabym jednocześnie podkreślić, iż w naszej sieci zawsze był dostępny szeroki wybór toreb płatnych wielokrotnego użytku, od toreb plastikowych po papierowe, z polipropylenu, bawełny, bądź kosze zakupowe. Decyzję o wyborze torby płatnej bądź bezpłatnej pozostawialiśmy w rękach konsumenta – mówi Ewa Aleszczyk-Kalinowska, dyrektor marketingu i komunikacji sieci handlowej Piotr i Paweł.

POLOmarket

– Cena jednorazówki (typ t-shirt) w grudniu 2017 wzrosła z 0,19 zł do 0,25 zł, a od stycznia 2018 roku taka torba kosztuje 0,39 zł. Cena plastikowej torby wielokrotnego użytku (typ ucho) wzrosła z 0,55 zł do 0,69 zł. W ofercie POLOmarket ma też torby termoizolacyjne w cenie 3,40 zł i torby polipropylenowe w cenie 3,99 zł – mówi Ewa Szul-Skjoeldkrona z Biura Prasowego POLOmarketu.

Tesco

– Przed wprowadzeniem zmian, cena torby wynosiła 10 groszy. Nowa opłata to 20 groszy, co po uwzględnieniu podatku VAT i kosztów produkcji torby daje koszt 35 groszy. Ceny dostępnych w naszej ofercie grubszych toreb oraz tych wykonanych z innych materiałów nie zmieniają się. Opakowania, których używanie jest niezbędne z powodów higienicznych, nie są objęte nową ustawą. Oznacza to, iż plastikowe torebki, w które pakowane są warzywa i owoce oraz mięso czy wędliny na ladach delikatesowych, pozostają bezpłatne – mówi Michał Sikora, kierownik ds. komunikacji Tesco Polska.

(09.01.2018 za portalspozywczy.pl)