Co kupują polscy konsumenci

12.04.2018

W 2017 roku siła nabywcza mieszkańców Polski dla handlu detalicznego wyniosła 397,4 mld zł. Ponad 43% (ponad 171,2 mld zł) z tej sumy Polacy przeznaczyli na artykuły spożywcze – wynika z raportu GfK.

GfK podaje, że wydatki łączne na podstawowe kategorie produktowe, takie jak żywność, odzież oraz artykuły związane ze zdrowiem i urodą objęły 2/3 tej kwoty. Jednak potencjał nabywczy na wybrane kategorie produktowe jest zróżnicowany regionalnie.

Według danych pochodzących z nowej edycji raportu o sile nabywczej na kategorie zakupowe polscy konsumenci dysponują przeciętnie kwotą 10,4 tys. zł na zakupy w handlu detalicznym.

Procentowy udział poszczególnych grup produktów przedstawia się następująco: produkty żywnościowe – 43,1%, odzież – 11,2%, zdrowie i higiena – 9 ,7%, produkty DIY – 9,5%, meble i wyposażenie wnętrz – 6,2%, sprzęt RTV, IT, foto – 5,1%, elektryczne AGD – 4,5%, produkty sportowe, hobbystyczne i rekreacyjne – 2,6%, buty i wyroby ze skóry – 2,6%, książki, materiały biurowe – 2,2%, produkty AGD – 1,8%, zegarki i biżuteria – 1,5%.

Badanie GfK o sile nabywczej na wybrane grupy asortymentowe opiera się na różnych pomiarach i analizach zachowań zakupowych konsumentów w handlu detalicznym. Na podstawie wybranych informacji dotyczących konsumenta analitycy GfK obliczył siłę nabywczą Polaków na wybrane grupy asortymentowe w ujęciu regionalnym. Dla każdej gminy w Polsce oszacowana została wartość, jaką jej mieszkańcy, w skali roku, przeznaczają na zakup jednej z 16 monitorowanych kategorii, ale istnieje także możliwość oszacowania wartości zakupów dodatkowych kategorii.

Prezentowane dane odnoszą się do 2017 roku, nie uwzględniają jednak inflacji. Dane odnoszą się do miejsca zamieszkania, a nie do miejsca zakupu. Dane są wartościami przeciętnymi dla wszystkich mieszkańców danego regionu.

(12.04.2018 za portalspozywczy.pl)