Jaka jest rola wyglądu opakowania innowacyjnych produktów z branży FMCG?

13.04.2018

– Rola opakowań z perspektywy studia projektującego, to praktycznie zawsze odpowiedź na konkretne potrzeby funkcjonalne i estetyczne określone w briefie od klienta. A te potrzeby są z oczywistych względów powiązane z potrzebami konsumentów – mówi Mateusz Bąkała, Creative Director w studiu projektowania marek i produktów THIS.

Wiele składowych wpływa na wzornictwo opakowania. – Jeżeli mówimy o opakowaniu trwale utrzymującym produkt w należytym stanie, pozwalającym go transportować i przechowywać (np. butelka, opakowanie kartonowe itp.), to pierwszym obszarem zainteresowań projektanta jest funkcja. Od niej należy wyjść. Mierząc się z parametrami funkcjonalnymi związanymi z konfekcjonowaniem, logistyką i przechowywaniem, otrzymujemy szereg precyzyjnych wytycznych, zgodnie z którymi porusza się zespół projektowy – dodaje Mateusz Bąkała, Creative Director w studiu projektowania marek i produktów THIS.

I zapewnia, że kiedy dochodzi się do drugiego etapu, oznaczającego kontakt z warstwą estetyczną produktu, robi się ciekawiej. Istnieje ogromna ilość czynników, zazwyczaj precyzyjnie określonych w briefie, które zespół projektowy uwzględnia. – Jest to zwykle obszar elementów obowiązkowych związanych z marką (branding), elementy wyróżniające produkt (często projektujemy je od podstaw, by z jednej strony osadzić estetycznie produkt w kategorii, z drugiej strony nadać mu wyróżnienie, które konsumenta zaintryguje). W tym procesie dużą rolę odgrywa doświadczenie. Konsumenci w różnych krajach różnie reagują na stosowanie symboliki lub opisów. Na przykład w Polsce poważnie traktuje się symbole na opakowaniach produktów spożywczych – o ile są to oficjalnie certyfikaty. Natomiast często nie ufa się ikonom, które jedynie ilustrują funkcje produktu spożywczego – wylicza ekspert.

Jeżeli produkt jest innowacyjny, to zazwyczaj jest wskazane odzwierciedlenie jego cech zarówno na poziomie funkcji opakowania, jak i etykiety. – Projektanci lubią projektować opakowania kompleksowo, uwzględniając zarówno obszar funkcjonalny, czyli fizyczny kształt butelki, pudełka czy torebki, jak i estetykę, która – wiemy z doświadczenia – dostarcza satysfakcji zarówno właścicielom marek, jak i konsumentom – dodaje Mateusz Bąkała.

Jego zdaniem nowoczesne i innowacyjne podejście do potrzeb klienta, zarówno branżowego, jak i B2C, wymaga przede wszystkim określenia potrzeb tego klienta, a raczej pewnego obszaru potrzeb, które wiążą się z produktami FMCG. – Na przykład w branży napojowej, gdzie pojawia się sporo innowacji, bardzo wyraźnie widać, że dla konsumentów (np. sportowców) istotne są nie tylko cechy funkcjonalne samego napoju, ale także sposób, w jaki opakowanie wspiera konsumpcję napoju, czy nawet w jaki sposób możemy wyrzucić opakowanie. Istotne są cechy sensoryczne, nad którymi sporo pracujemy przy realizacji projektów opakowań. Na przykład w procesie projektowania nowej butelki piwa Łomża, takie aspekty, jak chwyt, kolor szkła, wreszcie ciężar i transparentność opakowania okazały się bardzo ważne – zapewnia ekspert THIS.

I zapewnia, że bardzo istotne w procesie projektowym są także prace B&R, tworzenie mock-upów oraz studiowania cech użytkowych. Istotne są również etykiety. – Etykieta to przecież nie tylko branding, ale także odbiór emocjonalny barw, grafiki, a na koniec – osadzenie produktu w odpowiednim świecie. Bardzo ważne jest również interdyscyplinarne, wielostronne podejście do projektu. W naszym studiu w projektowaniu opakowania udział biorą specjaliści zarówno od wzornictwa przemysłowego, projektowania graficznego, jak i analitycy i stratedzy, a także wreszcie sam klient, który wie najwięcej o produkcie. Dopiero efektywna wymiana doświadczeń, opinii i wiedzy tych wszystkich stron biorących udział w procesie to przepis na sukces – mówi Mateusz Bąkała.

(13.04.2018 za portalspozywczy.pl, fot. materiały prasowe)