Polski koszyk: W koszyku produktów BIO największy udział mają owoce i warzywa

15.05.2018

W wielu krajach europejskich udział sprzedaży żywności ekologicznej w sprzedaży żywności ogółem wynosi ok. 10% lub go nawet przekracza (zwłaszcza w Austrii i krajach skandynawskich). W Polsce jest to ok 1%, głównie ze względu na słabą dostępność produktu. Jednak Polacy bardzo chętnie kupują produkty ekologiczne, jeżeli tylko mają do nich zapewniony odpowiedni dostęp. Wg danych delikatesów internetowych polskikoszyk.pl, które dzięki wprowadzeniu opakowań chłodniczych docierają do klientów na terenie całego kraju, zakupy produktów BIO to blisko 10% wartości koszyka zakupowego, a jeśli uwzględnimy tylko produkty spożywcze, to jest to blisko 15%.

Najchętniej po produkty BIO sięgają mieszkańcy zachodniej Polski – liderami w udziale produktów ekologicznych w strukturze koszyka są Poznań i Wrocław. Co ciekawe – znacznie chętniej produkty BIO kupują mieszkańcy aglomeracji warszawskiej niż samego miasta Warszawy, co wiąże się zapewne z większą dostępnością sklepów stacjonarnych oferujących produkty ekologiczne w samej stolicy.

Wg danych polskikoszyk.pl również około 10% Polaków mieszkających poza krajem, a dokonujących zakupów spożywczych przez internet w Polsce, zamawia produkty BIO. Najbardziej „ekologiczni” tutaj są nasi rodacy mieszkający w krajach skandynawskich – Szwecji i Danii, co jest zgodnie ze skalą rozwoju rynku ekologicznego w tych krajach.

Ciekawe wnioski daje porównanie koszyka standardowego z koszykiem złożonym z produktów ekologicznych. O ile w koszyku standardowym dominującą pozycją są napoje, to w koszyku ekologicznym największy wartościowo udział mają owoce i warzywa (17,45%), a napoje są dopiero na trzeciej pozycji (13,1%). Niski udział napojów w koszyku ekologicznym spowodowany jest oczywiście przez wysoki udział wody w strukturze koszyka standardowego.

Blisko 16% wartości koszyka BIO to ekologiczne produkty nabiałowe, ponad 12,6% to ekologiczne produkty sypkie. Na kolejnych pozycjach są ekologiczne przyprawy i dodatki – 10,5%, przetwory owocowe i warzywne – 8,15%, ekologiczne mięso i wędliny – ok 7,83% oraz słodkości i przekąski – 6,76%.

Interesująco wygląda również udział produktów BIO w sprzedaży dla poszczególnych kategorii. Jeśli chodzi o produkty ekologiczne, to największy udział (między 24% a 28%) mają one w sprzedaży dla takich kategorii jak produkty sypkie, przetwory owocowe i warzywne, przyprawy i dodatki oraz owoce i warzywa. Ekologiczne produkty nabiałowe to 15% sprzedaży nabiału ogółem. Powyżej 10% udziału produkty ekologiczne mają dla kategorii mięso i wędliny, produkty dla dzieci, dania gotowe oraz słodkości i przekąski. Sprzedaje się też niewielkie ilości ekologicznych produktów z zakresu chemii domowej oraz karmy dla zwierząt.

Jeśli chodzi o poszczególne grupy produktów, to bardzo dużą popularnością nabywców cieszą się: ekologiczne kakao i czekolada do picia, gdzie udział BIO to ponad 42,7%, napoje bezmleczne BIO (głownie sojowe, ryżowe i kokosowe) – udział BIO 55,2%, desery mleczne – udział 39,8%, ponad 32,6% w jajach, ponad 53% bakalie i pestki, prawie 57,4% w nasionach i ziarnach, 42,7% dla kaszy, 41,1% dla ryżu, 64% dla octu, 39,6% dla oleju, 34,9% dla oliwy z oliwek.

(15.05.2018 za dlahandlu.pl)