Ustawa foliówkowa zmieniła nawyki klientów? Sieci odpowiadają

15.05.2018

Od 1 stycznia br. obowiązuje w Polsce opłata recyklingowa, której celem jest ograniczenie liczby foliowych torebek wykorzystywanych przez klientów sklepów i zachęcenie ich do inwestycji w torby wielokrotnego użytku (opłata wynosi 20 groszy za sztukę plus 5 groszy podatku VAT i dotyczy torebek foliowych o grubości od 15 do 50 mikrometrów). Spytaliśmy wybrane sieci handlowe, czy nowe regulacje wpłynęły na zmianę nawyków ich klientów.

– W dalszym ciągu wśród klientów, którzy decydują się na torebki foliowe, największym powodzeniem cieszą się najtańsze, czyli te najcieńsze torby. Zarówno z naszych obserwacji, jak i wyników sprzedaży wynika jednak, że klienci częściej niż wcześniej przychodzą na zakupy z własnymi torbami i coraz rzadziej korzystają z torebek foliowych (15 mikrometrów). Zauważając wzrastający trend na korzystanie z ekologicznych toreb wielokrotnego użytku, sądzimy, że rezygnacja ze szkodzących środowisku toreb foliowych to jedynie kwestia czasu. Pamiętajmy przy tym, że zmiana jakichkolwiek nawyków konsumenckich to proces długotrwały. Za wcześnie jest jeszcze na ocenę wpływu ustawy na środowisko – poinformowało biuro prasowe POLOmarketu.

Sieć ALDI w pierwszym kwartale zrezygnowała ze sprzedaży foliówek o grubości 18 mikrometrów na rzecz bardziej wytrzymałych reklamówek nadających się do wielokrotnego użytku, o grubości 52 mikrometrów. – Pod koniec drugiego kwartału będziemy mogli stwierdzić jak przyjęła się nowa reklamówka. Z racji tego, że nadaje się do wielokrotnego użytku przewidujemy, że jej sprzedaż naturalnie zmaleje. Naszym klientom oferujemy 4 rodzaje toreb: torbę materiałową, ekologiczną torbę wielokrotnego użytku, reklamówkę z uszami pochodzącą z recyklingu oraz mniejszą reklamówkę. W ciągu miesiąca planujemy również wprowadzenie naturalnych toreb z juty.

Torby ALDI wielokrotnego użytku produkowane są zgodnie z racjonalnym wykorzystaniem zasobów, dla przykładu ze zużytych butelek PET. Takie torby mogą być użyte nawet do 200 razy. Aby wyprodukować jedną taką torbę, potrzeba 20 pustych 1,5 litrowych butelek PET. W 2015 roku jako grupa przedsiębiorstw sprzedaliśmy ponad sześć milionów tego typu toreb. Kupowanie toreb bądź przychodzenie z własnymi torbami wielokrotnego użytku jest bardzo indywidualne. Do promowania korzystania z toreb wielokrotnego użytku z pewnością przyczyniają się nasze przebudowy zgodnie z nową koncepcją wizualną, podczas których rozdaliśmy już niemal 150 tysięcy sztuk kolorowych toreb materiałowych – podała sieć ALDI.

(15.05.2018 za dlahandlu.pl)