Handel i producenci żywności odpowiadają na coraz szybsze zmiany trendów i wymagań konsumentów

15.05.2018

Kiedyś zmiany trendów były liczone w dekadach, teraz to kwestia lat, a nawet miesięcy – powiedział Robert Noceń, sekretarz generalny, wiceprezes zarządu Carrefour Polska podczas debaty pt. „Nowe trendy i nowi konsumenci na rynku spożywczym” na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Podczas debaty Artur Jastrząb, wiceprezes zarządu Żywiec Zdrój SA zwrócił uwagę, że każdy spożywa wodę, więc profil konsumenta spółki to po prostu nasze społeczeństwo. – Duży wpływ na to, jakich mamy konsumentów, wyznaczają trendy prozdrowotne. To młodsi konsumenci szybciej adoptują się do tych trendów, więc wzrost konsumpcji wody widoczny jest bardziej w ich pokoleniu. Chcemy edukować i wspierać konsumentów, np. rodziców, aby podawali wodę dzieciom, aby zbudować dobre nawyki na przyszłość – komentuje.

Jego zdaniem to, co wyznacza współczesną konsumpcję, to pęd. – Konsumpcja jest w pędzie. Widać, że poszukują innych, mniejszych opakowań – poniżej 1 litra – dodaje.

Robert Noceń tłumaczył, że Carefour Polska dąży do tego, aby dostęp do oferty handlowej był stały. – Omnichannel to odpowiedź na wszystkie potrzeby konsumentów. Konsumenci cenią czas, chcą robić zakupy jak najbliżej domu i jak najszybciej – dodaje.

Zdaniem Roberta Nocenia widać sporo zmian nawyków zakupowych wśród seniorów – „to dynamiczna grupa konsumentów, którą coraz mocniej interesuje to co kupuje i spożywa”.

– Młodzież kupuje dziś zupełnie inaczej niż kiedyś – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Stawiamy więc na rozwój m-commerce i chcemy umożliwić zakupy wszystkich produktów przez urządzenia mobilne. Dodatkowo proponujemy dowolną wersję odbioru zakupów – od coolomatów poprzez odbiór w sklepie, dostawa do domu lub kurierem gdziekolwiek konsument chce. Rozwijamy też akcję „Sąsiatki”, czyli tzw. zakupy społeczne – trend robienia sobie nawzajem zakupów – wymienia Noceń. – Mamy to szczęście, że mamy dostęp do najnowszych technologii – mówi.

– Kiedyś zmiany trendów były liczone w dekadach, teraz to kwestia lat, a nawet miesięcy – dodaje.

Prelegenci zgodzili się co do tego, że polski konsument jest bardzo wymagający.

Jak podaje Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl, polscy konsumenci są o wiele bardziej wymagający niż ci w innych krajach w Europie i na świecie i oczekuje, że firmy i usługi dostosują się do ich potrzeb. Ale z drugiej strony – jak zauważa – polscy przedsiębiorcy odpowiadają na te wymagania.

– Trudno być polskim konsumentem i „połapać się” w tych wszystkich modach, trendach, ale i potrzebach i wymaganiach oraz dostosować produkty i usługi do siebie – dodaje Katarzyna Kazior.

(15.05.2018 za portalspozywczy.pl)