Polskie firmy spożywcze mają możliwości konkurowania z koncernami

15.05.2018

Polskie firmy spożywcze mają szanse i możliwości realnego konkurowania z zachodnimi koncernami. Ważne jest aby dobrze dobierały pracowników – powiedział Marek Moczulski, prezes zarządu Grupy Bakalland podczas debaty pt. „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polski biznes w obecnej formie powstawał w ciągu ostatnich trzech dekad. Pierwszym okresem były lata dziewięćdziesiąte, które były czasem niesłychanego chaosu, ale i odwagi. Z tego chaosu zaczęły wyłaniać się pierwsze poważne firmy. Jak mówił, drugim okresem były lata 1999-2009. – Był to etap tworzenia mocy produkcyjnych. W tym czasie zniknęła luka technologiczna pomiędzy polskimi firmami a zachodnimi koncernami spożywczymi. Obecnie wiele przedsiębiorstw ma większe moce produkcyjne niż możliwości sprzedażowe – zauważył Marek Moczulski.

Trzeci etap, w jego ocenie, jeszcze się nie zakończył. – Mamy teraz kolejny, ogromny skok technologiczny. Pełna automatyzacja staje się codziennością – ocenia.

W jego mniemaniu, polskie firmy spożywcze mają szanse i możliwości realnego konkurowania z zachodnimi koncernami. Na potwierdzenie tego przytaczał przykłady firmy Łowicz czy Mieszko, które skutecznie wypromowały nowe produkty w swoich kategoriach i wygrały konkurencje z zachodnimi odpowiednikami, które początkowo miały bardzo silne udziały w rynku. – Musimy pamiętać, że najważniejszy jest sam produkt. Promocja, miejsce na półce, opakowanie to tylko otoczka samego produktu. Te dodatkowe elementy są ważne, ale to produkt jest najważniejszy – podkreślał prezes Bakalandu.

Uważa, że polskie firmy muszą być silne na polskim rynku. – Gdy będą mocne u siebie, mogą myśleć o zdobywaniu rynku regionalnego, rozumianego jako Europa Środkowo-Wschodnia. Dopiero dalszym krokiem jest rynek europejski i globalny. Wiele naszych przedsiębiorstw już ma mocną pozycję na rynku regionalnym – dodał.

Zaznaczył, że świat zmienia się w błyskawicznym tempie. – Zmienia się sposób żywienia, sposób życia – to szansa dla polskich firm. Jeśli odpowiednio wyczują te zmiany, to mają szansę być tymi pierwszymi – uważa Marek Moczulski.

(15.05.2018 za portalspozywczy.pl, fot. PTWP)