Jak technologie mobilne wpływają na zakupy?

09.07.2018

Dla większości sklepów i sieci handlowych mobile to dziś ważny kanał sprzedaży wywołujący pozytywne doświadczenie u klienta. Wykorzystanie potencjału technologii mobilnych staje się kluczowym elementem rozwoju organizacji, a dobrze zaprojektowana aplikacja, może przynieść oczekiwany sukces sprzedażowy.

Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej 58% badanych Polaków deklaruje, że wykorzystuje smartfon w celach związanych z zakupami: poszukując inspiracji, ofert, dokonując zakupu. W grupie wiekowej 25-34 lata ten odsetek wynosi aż 67 procent.

Nowatorskie wykorzystanie możliwości, jakie dają technologie mobilne, jest podstawą do rozwoju zupełnie nowych rodzajów usług oraz modeli biznesowych i co za tym idzie – zmiany mechanizmu decyzji zakupowych w sektorze e-commerce - mówi Krzysztof Krupa, Dyrektor oddziału Mobile w polskim oddziale intive, firmy tworzącej rozwiązania softwarowe dla biznesu.

– Przykładem mogą być technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które pomagają klientowi zobaczyć produkt lub zwizualizować jego wygląd w konkretnym otoczeniu. Istotną rolę odgrywa również kwestia lokalizacji (GPS, bitcoin, Wifi), za pomocą której w momencie, gdy użytkownik znajduje się w otoczeniu np. wybranego sklepu, można wywołać odpowiednie reklamy, powiadomienia. Warto wspomnieć również o powiadomieniach push, które pozwalają przypomnieć o aktualnej ofercie czy promocjach i wyświetlają się na telefonie po zainstalowaniu aplikacji – mówi Krzysztof Krupa, dyrektor oddziału mobile w polskim oddziale intive, firmy tworzącej rozwiązania softwarowe dla biznesu.

Wykorzystanie potencjału technologii mobilnych szczególnie istotne jest w branży e-commerce. Stworzenie nowoczesnej aplikacji, która zapewni sukces sprzedażowy, to nie lada wyzwanie, przed którym stanąć musi cały zespół programistów. Na jakie aspekty zwrócić uwagę, zaczynając pracę nad takim projektem?

Najistotniejszy w całym procesie jest pomysł, ale musi się on opierać na odpowiednim poznaniu grupy docelowej. Gruntowne sprawdzenie preferencji klientów, ich zainteresowań oraz oczekiwań wobec aplikacji sprawi, że projekt ma szanse na pozytywne przyjęcie.

Inny aspekt to połączenie intuicyjności oraz prostoty. Projektując aplikację duży nacisk należy położyć na przyzwyczajenia użytkowników i stworzenie zrozumiałego menu nawigacyjnego. Mało co tak irytuje jak duża ilość treści, czy też grafik, które przesłaniają najważniejsze informacje. Pamiętać należy również o dostosowaniu aplikacji do odpowiedniego oprogramowania, czyli Android lub iOS, jak również urządzeń o różnych rozdzielczościach.

Żadna teoria nie powie nam tyle, ile konkretny przykład aplikacji, która spełnia wszystkie powyższe kryteria. Esprit, czyli jedna z największych światowych marek mody, we współpracy z programistami z firmy intive, postanowiła stworzyć aplikację, która zapewni najlepsze doświadczenie w robieniu zakupów. Rosnąca mobilna zmiana w branży detalicznej doprowadziła do decyzji o przebudowie istniejącej aplikacji w celu usprawnienia wydajności i stworzenia bardziej intuicyjnego interfejsu użytkownika.

Przebudowie musiał ulec cały front-end, czyli to, co użytkownik widzi w aplikacji, gdyż firma Esprit zdecydowała się na stworzenie tzw. aplikacji natywnej – czyli napisanej od podstaw w języku programowania odpowiednim dla danego systemu operacyjnego (iOS, Android). Choć proces budowy aplikacji natywnej jest dosyć długi i kosztowny, gwarantuje on zdecydowanie większą użyteczność i szybkość działania, niż w przypadku np. aplikacji hybrydowych, których stworzenie jest szybsze, ale daje znacznie mniejszą wydajność.

Podczas opracowania nowej wersji wzięto pod uwagę najnowsze trendy w projektowaniu doświadczeń użytkownika, łącząc je skutecznie z tzw. metodologią Agile, czyli programowaniem zwinnym. Wprowadzono nowe funkcjonalności, aby wzbogacić i ulepszyć ścieżkę zakupów. Uproszczono drzewo nawigacji, znacznie przyśpieszono czas ładowania i usprawniono integrację między aplikacją a siecią.

Jaki był efekt wprowadzenia zmian? Silny wzrost ruchu w aplikacji przy rosnącym współczynniku konwersji od momentu uruchomienia natywnej wersji aplikacji i zwiększenie lojalności wśród klientów.

Ostatnie konferencje gigantów technologicznych Google oraz Apple skupiły się na inteligentnych asystentach. To właśnie ten aspekt i ich rozwój może definiować technologie mobilne w najbliższych miesiącach. Oprócz tego aplikacje będą coraz bardziej interaktywne oraz godne zaufania. Istotna będzie przewidywalność i pomoc oraz nauka i adaptacja do odpowiedniej branży. Liczyć będzie się również kontekstowa świadomość. Wszystko to ma na celu ułatwienie codziennego funkcjonowania, czego przykładem mogą być np. nowoczesne mobilne metody płatności w postaci Google Pay i debiutującego w Polsce w ostatnich tygodniach Apple Pay.

(09.07.2018 za dlahandlu.pl)