Spadła wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin

11.09.2018

Według danych Eurostat, w I połowie 2018 roku z Unii Europejskiej do Chin wyeksportowano produkty mleczarskie o łącznej wartości 557 mln euro, czyli o 14,2% mniejszej niż w I połowie 2017 roku. Wartość sprzedaży do Chin stanowiła 11% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE w tym okresie – informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.

Jak podaje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas, największy wpływ na spadek wysyłek do Chin miało mleko w proszku. Wartość jego sprzedaży z UE do Chin zmniejszyła się o 51 mln euro (o 22% r/r), co wynikało zarówno w mniejszego wolumenu (o 13%), jak i z niższych cen. Mleko w proszku, z 32% udziałem, podobnie jak przed rokiem, pozostało najważniejszym, pod względem wartości, produktem mleczarskim w wymianie z Chinami.

Drugą pozycję pod względem wartości (28%) stanowiły mleko i śmietana płynne. Ich eksport ze Wspólnoty do Chin zmniejszył się 5% do 154 mln euro, a w ujęciu ilościowym obniżył się o 10% do 156 tys. t.

W I połowie 2018 roku wartość eksportu serwatki w proszku do Państwa Środka obniżyła się o 12% (r/r) do 114 mln euro, chociaż w ujęciu ilościowym sprzedaż spadła tylko o 2% do 88 tys. t. Wartość eksportu jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych zmniejszyła się o 8% do 28 mln euro, ale ich ilość wzrosła o 3% do 13,2 tys. t.

Głęboki spadek eksportu do Chin odnotowało też masło i pozostałe tłuszcze mleczne – w ujęciu wartościowym o 30% do 39 mln euro. Było to skutkiem mniejszych ilościowych zakupów ze strony Chin, które z UE zaimportowały 5,6 tys. t tych produktów, tj. o 29% mniej niż w I połowie 2017 roku.

W I półroczu bieżącego roku, jedynie w przypadku serów i twarogów odnotowano zarówno wartościowy, jak i ilościowy wzrost eksportu z UE do Chin. Sprzedaż osiągnęła wartość 43 mln euro, o 5% większą niż w analogicznym okresie przed rokiem. Ilościowy eksport serów i twarogów zwiększył się o 8% do 8,8 tys. t.

W analizowanym okresie największym unijnym dostawcą produktów mleczarskich na rynek chiński (pod względem wartości) były: Francja (24,9% całkowitej wartości eksportu z UE), Niemcy (18,8%) i Holandia (15,6%). Z Polski do Chin wyeksportowano produkty o łącznej wartości 26 mln euro, o 6,5% wyższej niż przed rokiem. Nasz kraj z 4,6% udziałem uplasował się na szóstym miejscu, a udział ten w relacji rocznej zwiększył się o 0,9 pp.

Prezentowane przez BGŻ BNP Paribas dane dotyczą produktów z taryfy obejmującej kody 0401-0406, co oznacza, że nie uwzględniają produktów mleczarskich w standardzie dla niemowląt, a wg CLAL ich sprzedaż do Państwa środka w I połowie br. osiągnęła 138,0 tys. t i była aż o 30,4% większa niż przed rokiem.

(11.09.2018 za BGŻ BNP Paribas)