Koszyk cen: W czasach ograniczenia handlu klienci przestają kierować się ceną

26.10.2018

Jak wynika z analizy Koszyka cen dla handlu.pl różnica przy zakupie 50 produktów pomiędzy hipermarketami i dyskontami a sklepami osiedlowymi sięga często nawet 100 zł. W czasach ograniczenia handlu nie jest to jednak najważniejsze kryterium zakupowe. Jak zauważyli bowiem analitycy Haitong Bank, w niedziele z zakazem handlu klienci wybierają zakupy impulsowe w mniejszych placówkach, stawiając na dostępność pożądanego produktu, a nie cenę.

Poniżej październikowe zestawienie cen w sieciach franczyzowych:

W sieci Lewiatan (Eurocash) za zakup 50 towarów z Koszyka cen dlahandlu.pl trzeba zapłacić od 295 zł w Trójmieście do 342 zł w Poznaniu. We wrześniu notowaliśmy tu ceny od 297 zł w Lublinie do 316 zł w Poznaniu. Rok temu za 50 produktów płaciliśmy od od 295,5 zł w Lublinie do 333,5 zł we Wrocławiu.

Sieć Żabka proponuje obecnie koszyk 50 produktów w cenie od 313,50 zł w Trójmieście do 333 zł w Bydgoszczy. We wrześniu badaliśmy jeszcze format Freshmarket (Żabka Polska), gdzie ceny wahały się od 331,5 zł w Warszawie do 349 zł we Wrocławiu. Zmiana podyktowana jest faktem, że coraz więcej sklepów Freshmarket zmienia logo na Żabka. Obecnie pod szyldem Freshmarket działa już tylko 250 placówek, w sieci Żabka jest natomiast ponad 5000 sklepów.

Franczyzowa sieć Carrefour Express (Carrefour) proponuje obecnie ceny od 335 zł w Lublinie do 368 zł w Trójmieście. Miesiąc temu notowaliśmy ceny na poziomie od 353 w Warszawie do 377 zł w Trójmieście. Rok temu za podobne zakupy płaciliśmy od 310 zł w Bydgoszczy do 342,5 zł na Górnym Śląsku. Oznacza to podwyżkę na poziomie 20 zł rdr.

Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi miastami w przypadku sklepów osiedlowych są największe i zmieniają się najczęściej (w porównaniu do innych formatów sklepów). Wynika to przede wszystkim z formy prowadzenia placówek (franczyza) i mniejszego formatu sklepów, co automatycznie wpływa na węższą ofertę (więcej zamienników w koszyku, brak niektórych badanych towarów).

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl oraz taketask.pl w dniach 19-20 października 2018 roku. Monitoring nie objął placówek w Krakowie. Od stycznia 2014 roku monitoringi cen w sieciach handlowych prowadzone są w terminach znanych jedynie redakcji.

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku – ceny średnie z innych porównywanych sklepów. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, itp.

(26.10.2018 za dlahandlu.pl)