Marka własna wyróżnikiem sieci handlowych, które już wyznaczają trendy

06.11.2018

Marka własna może być wyróżnikiem sieci handlowych, które już zaczęły wyznaczać trendy w tym obszarze – mówili uczestnicy debaty „Marka własna katalizatorem innowacji na rynku” podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

– Popularność marek własnych na rynku w Polsce i w Europie rośnie. W 2017 roku w Polsce odnotowano około 30-procentowy udział marek własnych i to nie są już produkty o niskiej jakości, a sieci handlowe jak najbardziej wyznaczają trendy na rynku polskim – mówił Waldemar Gawłowski, pełnomocnik zarządu KGH Polska.

– Dziś marka własna może być silnym wyróżnikiem sieci – dodał Robert Kremser, dyrektor ds. rozwoju Bisnode Polska.

Z kolei Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy analitycznej Mintel podkreślała, że marka własna jest już bezpośrednim konkurentem dla produktów markowych i marki własne trzeba już traktować jako pełnoprawnych kreatorów rynku.

Dodała, że różnica między produktem markowym a produktem pod marką własną, jest już mało zauważalna. Wskazała, że na wielu rynkach w Europie Zachodniej marka własna osiągnęła poziom dojrzałości. – To, co robią duże sieci handlowe, wychodzi już poza granice samego sklepu. Prowadzona jest działalność związana z podnoszeniem poziomu jakości – podkreślała Honorata Jarocka.

Marki własne starają się też podążać za tym co robią gracze markowi, a czasami nawet szybciej reagują i dostosowują się do trendów konsumenckich niż gracze markowi.

Arleta Sobierajczyk, market research and consumer insights senior manager z Jeronimo Martins Polska wskazała zaś, że w jej odczuciu marki własne już dawno odeszły od tego, że robione są produkty o mniejszej gramaturze. – Może kiedyś tak było, że marki własne były kopią produktu markowego, ale teraz na pewno chcemy i zależy nam na tym, żeby marki własne były doceniane przez klientów – dodała.

Paweł Skrzypczak, prezes firmy Primavika, podkreślał natomiast, że jego firma cały czas pracuje nad tym, aby dopasowywać swoje produkty pod marką własną do potrzeb konsumentów.

Podobnie uważa Waldemar Gawłowski. – Konsument jest coraz bardziej wymagający i trzeba szybko reagować na wymagania konsumentów – mówił.

Honorata Jarocka mówiła też, że dla wielu konsumentów to nie jest już takie proste, żeby odróżnić produkt markowy od marki własnej, co pokazuje, że granice się zamazują.

– Uważam, że marka własna nie musi już konkurować z produktem markowym, mogą iść ręka w rękę, uczyć się od siebie i razem iść do przodu. Można uczyć się wspólnie rozwijać ten rynek i odpowiadać na potrzeby konsumentów – mówiła analityk firmy Mintel.

– Dyskonty są najbardziej powiązane z tym, co się dzieje w marce własnej i coraz bardziej stają się innowatorem – podkreślała też Honorata Jarocka.

Waldemar Gawłowski wskazał zaś, że marka własna stała się marką innowacyjną i zmierza w kierunku zdrowych i naturalnych produktów. – Teraz ten kierunek będzie miał przyszłość, bo konsument coraz bardziej zwraca uwagę na to co je i czyta etykiety. I to jest właśnie droga dla marki własnej – powiedział.

Robert Kremser ocenił z kolei, że marka własna nie powinna wdawać się w batalie z brandami, bo dla wszystkich jest miejsce na rynku. Marka własna może jednak pokazać też dużą siłę. – Niejednokrotnie te wielkie, światowe koncerny – chociaż czasami o tym nie wiemy – inspirowały się zmianami w markach własnych i zaczęły naśladować to, co produkują marki własne. To świadczy o tym, że marki własne mogą kreować trendy na rynku – powiedział Robert Kremser.

Paweł Skrzypczak z Primaviki również stwierdził, że dla wszystkich jest miejsce na rynku. – Marka własna zmierza do współpracy z brandami, a dla jednych i dla drugich jest miejsce. Na pewno też sieci mają dużo większą siłę przebicia, komunikacji i dotarcia do konsumenta – mówił Paweł Skrzypczak.

Arleta Sobierajczyk wskazała na koniec debaty, że kierunek w jakim zmierza marka własna to dostarczanie wysokiej jakości produktów, inspirowanie i kreowanie trendów, edukowanie, wprowadzanie nowości i unikatowych produktów.

XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu to dwa dni debat i dyskusji, odbywa się w dniach 5-6 listopada w Hotelu Sheraton w Warszawie.

(06.11.2018 za Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl, fot. PTWP)