Polacy uważają się za rozsądnych i ceniących umiar konsumentów

05.12.2018

Z badania przeprowadzonego przez butik badawczy Maison&Partners wynika, że Polacy uważają się za rozsądnych, ceniących umiar i potrafiących się kontrolować konsumentów. 45% z nas uważa się za rozsądnych konsumentów, 36% ma kontrolę nad swoimi decyzjami zakupowymi, a 1/3 twierdzi, że jest odpowiedzialna lub oszczędna.

Jedynie 13% przyznaje, że potrafi w tej kwestii zaszaleć, a tylko 7% uważa się za impulsywnych konsumentów. Z badania wynika jednak, że mamy skłonność do faworyzowania w tej kwestii siebie względem innych. O polskim społeczeństwie myślimy raczej w kategoriach zachłanności (26%), rozrzutności (29%) i impulsywności (21%). badania zaprezentowano podczas VI Konferencji Nienieodpowiedzialni.

– To pokazuje, że nasze wyobrażenie o sobie, jako o konsumentach, nie do końca odzwierciedla rzeczywistość i że niezbędna jest ciągła edukacja społeczeństwa w tej kwestii. W badaniu sprawdziliśmy np., na co zdarzyło się respondentom zaciągnąć kredyt lub pożyczkę. Aż 23% osób odpowiedziało, że tego typu wsparcie finansowe było im potrzebne, aby kupić komuś prezent. Optymistyczne są natomiast informacje na temat niechęci w kwestii zadłużania się z powodu Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocy – tylko 5% ankietowanych uznaje, że mogłoby wziąć z tego powodu kredyt lub pożyczkę – mówi Magdalena Mitraszewska z ANG Spółdzielni, współorganizatora Konferencji Nienieodpowiedzialni.

Z Raportu Deloitte Zakupy Świąteczne 2018 rok wynika, że nasze deklarowane, rozsądne podejście do zakupów nie ma odzwierciedlenia podczas okresu świątecznego. Polska rodzina planuje przeznaczyć na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia blisko 1170 zł. Nie oznacza to jednak, że faktycznie tyle wydamy. W podobnym badaniu w 2017 roku deklarowaliśmy, że na zakupy świąteczne przeznaczymy średnio 882 zł, tymczasem faktycznie było to ok. 1104 zł.

Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczne budżet – aż 53% badanych w tym roku osób przyznało, że w 2017 roku wydało o ponad 200 zł więcej niż zakładał pierwotny budżet. Może to wynikać m.in. z tego, że nadal pozostawiamy kwestię zakupu prezentów na ostatnią chwilę. Razem z Włochami zajęliśmy pod tym względem pierwsze miejsce spośród przebadanych krajów. Aż 27% z nas nabywało w ubiegłym roku prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia.

(05.12.2018 za dlahandlu.pl)