Sztuczna inteligencja napędza przedświąteczną sprzedaż w e-sklepach

10.12.2018

44% planowanego przez Polaków budżetu na prezenty zostanie wydane w kanale online. W tym roku polska rodzina wyda średnio na święta 1168 zł, to o 6% więcej niż przed rokiem. Polski św. Mikołaj w sieci ma potężnego sojusznika – to m.in. narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, wpływające na naszą decyzję zakupową.

Grudzień to czas żniw w wirtualnym handlu, to także najbardziej dochodowy okres dla firm działających online. Jedynie 30% Polaków zadeklarowało zakup prezentów w listopadzie lub wcześniej, to o 3% więcej niż rok temu (wg raportów Deloitte*). Jednocześnie znaczenie zakupów w e-commerce rośnie – w tym roku aż 44% pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych. Rok wcześniej Polacy wydali online 42% budżetu przeznaczonego na zakupy świąteczne.

– Dynamika wzrostu wydatków w kanale online to ważny i jasny sygnał dla właścicieli sklepów internetowych do wzmożonego „polowania” na klientów. Tym bardziej, że w tym roku Polacy planują wydać na święta średnio 1168 zł. Mikołajki, Boże Narodzenie i Sylwester to czas, w którym wygrywają ci sprzedawcy online, którzy zawczasu przygotowali swoje e-sklepy na boom sprzedażowy. Mowa m.in. o rozwiązaniach sprzedażowych, korzystających z dobrodziejstw sztucznej inteligencji, potrafiących podbić sprzedaż o kolejne kilkanaście procent – mówi Paweł Wyborski, prezes spółki QuarticOn, twórca silnika rekomendacji dla e-commerce.

W tym roku przeciętna rodzina Kowalskich wyda o 286 zł więcej, niż w ubiegłym roku, co stanowi 6% wzrost budżetu w stosunku do faktycznych wydatków w 2017 roku. Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą minimalnie więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 45% bożonarodzeniowego budżetu, a druga 44%.

Kupujący (77%) uważają, że zakupy online mają swoje niepodważalne przewagi: są bardziej transparentne od tradycyjnych form sprzedaży. Dlaczego? Internet daje możliwość dowiedzenia się, co inni konsumenci myślą o produktach, do tego aż 3 na 4 kupujących wspomniało o możliwości zrobienia zakupów w dowolnym momencie i możliwości dostawy zakupionego towaru pod same drzwi. Ponad 70% Polaków docenia możliwość porównania cen produktów w różnych sklepach, co więcej uważamy, że zakupy online są mniej czasochłonne, niż standardowe zakupy w zatłoczonych centrach handlowych.

– Klienci od lat coraz bardziej doceniają korzyści płynące z zakupów online. Wprowadzenie np. świątecznego klimatu do szaty graficznej, dedykowanych kategorii produktowych, specjalnych promocji z okazji Bożego Narodzenia i użycie AI do podsuwania im produktów, które są do nich dopasowane – przełożą się z pewnością na większe zyski – dodaje Wyborski.

(10.12.2018 za portalspozywczy.pl)