Czym kierują się kobiety i mężczyźni podczas świątecznych zakupów?

11.12.2018

Wraz z początkiem grudnia rozpoczął się okres wzmożonego ruchu w handlu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę TÜV Rheinland Polska, dla mężczyzn istotna jest znana marka, a dla kobiet skład danego produktu.

Z badania motywacji konsumenckich TÜV Rheinland Polska wynika, że dla 38% mężczyzn marka ma istotne znaczenie przy wyborze kupowanego produktu. Na to samo kryterium zwraca uwagę tylko 26% kobiet. Panowie częściej niż panie uważają, że znana marka to gwarancja dobrej jakości produktu.

Świąteczną wskazówką może być też to, że największe znaczenie do markowych produktów przykładają młodzi Polacy w wieku 18-24, podczas gdy dla pozostałych grup wiekowych marka ma relatywnie mniejsze znaczenie. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli wśród naszych bliskich, których chcemy obdarować na święta, są panowie przed trzydziestką.

W przeciwieństwie do mężczyzn panie więcej wagi przykładają do materiału, z którego produkt jest zrobiony (39% wskazań wobec 29% wśród panów). Co trzecia kobieta zwraca też uwagę na kraj pochodzenia produktu, podczas gdy to kryterium ma znaczenie dla jednej czwartej mężczyzn.

– Kobiety bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów. Chcą wiedzieć, z czego produkt jest zrobiony i czy pochodzi z kraju, którego produkcja wzbudza ich zaufanie. Panowie najwyraźniej stawiają na prestiż marki, czyli coś, czym można się pochwalić – uważa Tomasz Czampiel, dyrektor działu certyfikacji wyrobów TÜV Rheinland Polska. Musimy jednak pamiętać, że marka jako kryterium zakupowe ma znaczenie dla mniej niż połowy badanych. Polacy coraz częściej mają świadomość, że marka oznacza przede wszystkim wydatki na reklamę, a niekoniecznie potwierdzoną jakość.

Na materiał, z którego zrobiony jest produkt, zwracają uwagę przede wszystkim trzydziesto- i czterdziestolatkowie. Są to najpewniej rodzice posiadający małe dzieci, którzy chcą zadbać o ich bezpieczeństwo. Z kolei na kraj pochodzenia produktu zwracają przede wszystkim uwagę wszyscy powyżej 35 roku życia.

– Najpewniej wynika to z ich doświadczenia z przeszłości, gdy produkty z Zachodu były utożsamiane z dobrą jakością w przeciwieństwie do tych sprowadzanych z Azji. Dla młodszych konsumentów nie ma znaczenia, z jakiego kraju pochodzi dany produkt, bo są przyzwyczajeni do dostępności towarów z całego świata – konkluduje Czampiel.

Badanie przeprowadził instytut Kantar Millward Brown w dniach 22-28 października 2018 roku za pomocą komputerowo wspomaganych wywiadów telefonicznych (CATI) w ramach syndykatowego sondażu telefonicznego CATIBUS na reprezentatywnej próbie 1001 dorosłych Polaków.

(11.12.2018 za portalspozywczy.pl)