44% budżetu na świąteczne prezenty Polacy zostawią w sklepach internetowych

13.12.2018

Aż 44% budżetu przeznaczonego na prezenty Polacy zostawią w tym roku w e-sklepach; na świąteczne upominki chcemy wydać 532 zł – wynika z badania „Zakupy świąteczne 2018” firmy doradczej Deloitte.

Jak wskazali autorzy badania, wprawdzie najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych zakupów są wciąż sklepy stacjonarne, z których skorzysta prawie 60% Polaków, ale rodacy dostrzegają coraz więcej zalet kupowania w sieci.

„Aż 82% respondentów najbardziej ceni sobie fakt, że może zrobić zakupy w dogodnym dla siebie czasie. Internet jest także miejscem, gdzie prawie połowa konsumentów szuka pomysłów na prezenty” – czytamy w badaniu.

Jak wyliczyła firma Deloitte, „aż 44% budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w e-commerce, zainspirują nas blogerzy oraz media społecznościowe”.

Na prezenty planujemy przeznaczyć ok. 532 zł, z czego 236 zł (55 euro) wydamy w internecie – wyliczono.

„Po Brytyjczykach, którzy aż 55% budżetu przeznaczonego na prezenty wydadzą w sieci oraz Niemcach, jesteśmy liderami w zakupach online, wyprzedzając tym samym Holandię, która jeszcze rok temu była przed nami. Wciąż większość, bo 58% respondentów, deklaruje, że świąteczne prezenty kupi w tradycyjnych sklepach. To jednak relatywie mało, biorąc pod uwagę 70% europejskiej średniej” – wskazuje, cytowany w badaniu, Wojciech Górniak z Deloitte.

Jedna trzecia klientów ma obdarować bliskich prezentami kupionymi w sklepach internetowych, które mają przynajmniej jeden oddział stacjonarny, a jedna czwarta skorzysta z platform e-commerce.

Jak dodano, coraz częściej wybieramy zakupy online przez aplikacje mobilne. W ten sposób zamierza kupić prezenty 27% pytanych. „Pod tym względem ponownie wyprzedzamy inne kraje, średnia dla Europy to bowiem 24%” – czytamy.

Wyniki tegorocznego badania Deloitte pokazują, że na internetowym rynku wciąż dużo do zrobienia mają sprzedawcy żywności. „Ankietowani deklarują, że tylko 11% budżetu przeznaczonego na jedzenie świąteczne wydadzą w sieci. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy” – czytamy.

Tradycyjne sklepy, jak stwierdzili autorzy badania, wygrywają głównie możliwością natychmiastowego otrzymania zakupionych rzeczy (81%) oraz bezpośrednim kontaktem ze sprzedawcą i uzyskaniem od niego fachowej porady (79%).

Badanie „Zakupy świąteczne 2018” przeprowadzono online 27 września – 22 października 2018 roku wśród blisko 9,2 tys. respondentów w wieku 18-65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z 10 krajów europejskich – Polski, Austrii, Belgii, Niemiec, Włoch, Holandii, Portugalii, Rosji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

(13.12.2018 za PAP)