Dziewięć technologicznych trendów kształtujących handel przyszłości

14.12.2018

Wirtualna rzeczywistość, jeszcze śmielsza ekspansja płatności mobilnych, geofencing czy dynamiczne ustalanie cen – oto niektóre z technologicznych trendów, które będą kształtować handel przyszłości – według raportu JLL „Tomorrow’s Retail”.

– Wszechobecne technologie zmieniają sposób, w jaki robimy zakupy oraz to, czego oczekujemy od sieci handlowych i ulubionych sklepów. Z drugiej strony – konkurencja w sektorze handlowym rośnie, co skłania przeróżne marki do inwestycji w rozwiązania, analizujące na przykład zachowania klientów czy ułatwiające dokonywanie wyborów zakupowych – tłumaczy Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Według raportu „Tomorrow’s Retail” na technologiczną przyszłość handlu wpłynie:

1. Geofencing

Czyli wirtualny obszar zdefiniowany za pośrednictwem GPS lub technologii RFI. Rozwiązanie było już testowane m.in. przez amerykańską markę American Eagle Outfitters, która wykorzystała geofencing do zwiększenia, zarówno ruchu jak i przychodów w swoich sklepach outletowych. W tym celu identyfikowała osoby, które weszły na parking centrum handlowego oraz targetowała je wiadomościami o dostępnych promocjach. Kampania przełożyła się na potrojenie sprzedaży. Duży potencjał drzemiący w geofencingu może doprowadzić do upowszechnienia tej technologii w ciągu kolejnych pięciu lat.

2. Płatności mobilne

Na razie głównymi rozwiązaniami w obszarze płatności mobilnych są Apple Pay i Google Pay, jednak również ten rynek szybko ewoluuje. Według analiz aż 90% użytkowników smartfonów dokona do 2020 roku płatności mobilnej. Nie dziwi więc, że zarówno sektor handlowy, jak i instytucje bankowe intensywnie pracują nad własnymi produktami. Obie branże zdają sobie sprawę, że płatności mobilne to must-have ich oferty.

3. Zacieranie granicy na linii sklep – biuro

– W ciągu kolejnej dekady będziemy obserwować dalsze zacieranie się granicy pomiędzy przestrzenią, w której na co dzień pracujemy, a miejscami, gdzie robimy zakupy, jadamy, czy spotykamy się z przyjaciółmi. Już dziś coraz więcej firm oferuje pracownikom wyjątkowe i wygodne miejsca pracy, które zachęcają do współpracy i przyciągają utalentowanych ludzi. Częścią tej strategii jest przełamanie tradycyjnych granic między pracą i zabawą poprzez dodanie do oferty biura udogodnień charakterystycznych dla sklepów i hoteli – mówi Anna Wysocka.

Dla przykładu, centrum Westfield San Francisco zaadaptowało część jednego z pięter w Westfield Bespoke – miejsce do współpracy dla startupów z branży handlu. Szacuje się, że tylko w pierwszym roku działania nowy format pozwolił przyciągnąć 100 000 dodatkowych klientów.

4. Druk 3D

Technologia druku 3D może znacząco wpłynąć na sprzedaż, stawiając konsumenta w niecodziennej roli producenta. Jednak minie co najmniej 10 lat, zanim technologia będzie powszechna i przystępna kosztowo. To samo dotyczy sprzedawców. Co prawda 3D pozwoli na atrakcyjne rozszerzenie oferty o produkcję towarów na żądanie i możliwość personalizacji produktów na miejscu, ale ze względu na tempo rozwoju technologii, póki co jest ona dostępna głównie dla hobbystów i specjalistów.

5. AR, VR & IR

Zarówno rzeczywistość rozszerzona, jak i wirtualna, a także Internet Rzeczy z roku na rok wywierają coraz większy wpływ na handel. Jak podaje Harvard Business Review, inwestycje w AR i VR w sektorze handlowym mogą sięgnąć nawet 30 mld dolarów do 2020 roku, zmieniając jednocześnie sposób interakcji konsumentów z markami. Z kolei fakt, że Internet Rzeczy pozwala dostosowywać się do preferencji klientów i bieżących trendów w czasie rzeczywistym, sprawi, że będzie miał on jeszcze większy wpływ na handel w ciągu najbliższych 10-15 lat.

6. Sztuczna inteligencja, która naprowadzi klienta

Ponieważ sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stają się coraz bardziej wyrafinowane, sklepy coraz chętniej wykorzystają je do poprawy doświadczeń klientów. Niektóre marki wchodzą już we współpracę z gigantami technologicznymi, czego przykładem jest partnerstwo z IBM w celu wykorzystania technologii Watson do zasilania asystenta AI, który działa w wybranych sklepach w Stanach Zjednoczonych. Efektem jest na przykład „Macy's On Call”, odpowiadający na pytania klientów i prowadzący ich do wybranych miejsc w sklepach. Z kolei w Polsce Żabka w partnerstwie z Microsoft zaprezentowała „sklep jutra”, gdzie klienci będą mieli do dyspozycji, np. inteligentne kasy samoobsługowe, a wszystko po to, aby skrócić czas obsługi i zwiększyć wygodę kupujących.

7. Dynamiczne ustalanie cen

Tzw. dynamic pricing przyjął się już na dobre w obszarze handlu internetowego, więc w tym przypadku jego wpływ będzie minimalny. Z kolei w przypadku handlu offline w ciągu następnych 10-15 lat otwartość rynku dla dynamicznego ustalania cen wzrośnie, co będzie związane z większą dostępnością dedykowanych technologii i ich bardziej przystępnym kosztem.

8. Sklepy bez kas

Wyjście ze sklepu bez konieczności zatrzymywania się i płacenia wydaje się marzeniem, ale w perspektywie krótkoterminowej technologia będzie nadal zbyt droga, aby sklepy mogły w pełni czerpać z takich udogodnień. Choć widać w tym obszarze pierwsze wdrożenia. Amazon na przykład otworzył w Seattle pierwszy sklep bez kas. Wykorzystuje tam technologię, która pozwala śledzić, co dana osoba wynosi ze sklepu i na tej podstawie obciąża ją odpowiednią kwotą.

9. Samosterujące samochody

Według McKinsey & Company, samochody bez kierowcy mogą zaoszczędzić nawet 61 mld m2 niepotrzebnego miejsca parkingowego, co zajmuje jedną trzecią ogólnej powierzchni w niektórych amerykańskich miastach. Co w związku z tym? Miejsca te mogłyby zostać ponownie wykorzystane do celów handlowych, mieszkaniowych lub biurowych, co jest szczególnie ważne w obliczu kurczącego się banku wolnych gruntów.

(14.12.2018 za portalspozywczy.pl)