W mleczarstwie trzeba się przyzwyczaić do niepewności

17.12.2018

– Ubiegły rok, jak każdy, był dla naszej branży bardzo dynamiczny. Okazuje się, że jedyną pewną rzeczą na rynku mleka jest niepewność i, jak sądzę, do tego trzeba się będzie przyzwyczaić w następnych latach – powiedział Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Oprócz dominującego i gorącego tematu cen masła, który elektryzował opinię publiczną, w 2018 roku mieliśmy do czynienia z interesującymi wydarzeniami na rynku spółdzielni mleczarskich. – Po dość spokojnych latach bez spektakularnych upadłości wydaje się, że przyszedł czas na dość duże wstrząsy i zmiany własnościowe, ale także pokoleniowe, jeśli chodzi o zarządzających tymi firmami. W naszym Związku obserwujemy także zainteresowanie polskim rynkiem mleczarskim firmami zagranicznymi, także spoza Unii Europejskiej – mówi prezes ZPPM.

Jego zdaniem, w tym ostatnim przypadku Polska mogłaby stanowić platformę do ekspansji na rynki Europy Zachodniej, zwłaszcza do krajów z dużymi mniejszościami etnicznymi, takich jak Niemcy czy Włochy, które stanowią wielomilionowy potencjalny rynek zbytu dla specyficznych towarów regionalnych, doskonale znanych emigrantom lub ich potomkom.

(17.12.2018 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl, fot. PTWP)