Koszyk cen: Sklepy franczyzowe nie oparły się podwyżkom

10.01.2019

Z początkiem roku jak bumerang wraca pytanie czy ceny w sklepach pójdą w górę? Jak wynika z analizy Koszyka cen dla handlu.pl sklepy osiedlowe udzielają odpowiedzi twierdzącej. Główną kategorią, która notuje wzrosty cen w tych placówkach są owoce i warzywa.

W sieci Lewiatan (Eurocash) za zakup 50 towarów z Koszyka cen dlahandlu.pl trzeba zapłacić od 304 zł w Lublinie do 332 zł w Poznaniu. W listopadzie ceny w tej sieci wahały się od 292 zł w Krakowie do 330 zł w Poznaniu. Rok temu ceny były wyższe i sięgały: od 300 zł w Krakowie do 345 zł w Poznaniu.

Sieć Żabka proponuje obecnie koszyk 50 produktów w cenie od 353 zł w Trójmieście do 365 zł na Górnym Śląsku. W listopadzie ceny wahały się od 320 zł w Trójmieście do 336 zł w Bydgoszczy, a rok temu, gdy monitorowane były ceny w sklepach Freshmarket – od 345 w Trójmieście do 359 zł w Warszawie. Oznacza to wzrost cen zarówno w ujęciu rdr jak i mdm.

Franczyzowa sieć Carrefour Express (Carrefour) proponuje obecnie ceny od 365 zł w Poznaniu do 376 zł w Lublinie. W listopadzie notowaliśmy tu ceny od 330,5 zł w Poznaniu do 352,5 zł w Trójmieście, a rok temu od 332,5 zł w Bydgoszczy do 360 zł w Warszawie. Oznacza to wzrost cen w ujęciu rdr na poziomie 20-30 zł w zależności od miasta.

Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi miastami w przypadku sklepów osiedlowych są największe i zmieniają się najczęściej (w porównaniu do innych formatów sklepów). Wynika to przede wszystkim z formy prowadzenia placówek (franczyza) i mniejszego formatu sklepów, co automatycznie wpływa na węższą ofertę (więcej zamienników w koszyku, brak niektórych badanych towarów).

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl oraz taketask.pl w dniach 4-5 stycznia 2019 roku. Od stycznia 2014 roku monitoringi cen w sieciach handlowych prowadzone są w terminach znanych jedynie redakcji.

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku – ceny średnie z innych porównywanych sklepów. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, itp.

(10.01.2019 za dlahandlu.pl)