Koszyk cen: Stokrotka i Polomarket walczą o pierwsze miejsce na rynku supermarketów

17.01.2019

Jak wynika z analizy Koszyka cen dlahandlu.pl w formacie supermarketów o dobre postrzeganie cenowe walczą obecnie głównie Stokrotka i Polomarket, które na przestrzeni ostatniego roku zeszły z cenami o kilka złotych. Stokrotka wzmocniła się dzięki pozyskaniu nowego inwestora (Maxima Groupe) i wchłonięciu sieci Aldik. Z kolei Polomarket deklaruje, że przyświeca mu filozofia, aby szukać dla siebie najlepszego miejsca do handlu w danej miejscowości. Sieć nie jest zainteresowana miejscem numer 3 czy 4. Obie sieci mają szansę na dobrą pozycję w kategorii supermarketów, bo ich geograficzne obszary działania niemal się nie stykają.

Sieć Stokrotka zaproponowała 50 produktów z Koszyka w cenie od 282 do 283 zł. W grudniu ceny wahały się od 279,5 zł w Krakowie do 286,3 zł w Lublinie. Oznacza to, że sieć proponuje podobne ceny mdm i niższe o ok. 8-10 zł niż rok temu (289 – 291 zł).

W sklepach z logo Polomarket w ostatni weekend te same zakupy można było zrobić płacąc 282-283 zł w zależności od miasta. To o 6-8 zł mniej niż w grudniu 2018 (288-289,5 zł) i o 5-10 zł mniej niż rok temu (287 zł do 293 zł).

W ostatni weekend za Koszyk 50 produktów w Intermarche płaciliśmy od 288 w Lublinie do 299,5 w Poznaniu. W grudniu obowiązywały tu ceny od 282,5 zł w Warszawie do 290 zł w Trójmieście, a rok temu od 284 zł do 298 zł. Oznacza, że w ujęciu mdm i rdr ceny wzrosły o kilka złotych.

W sieci Mila podobne zakupy można zrobić płacąc 291-292 zł, czyli o 2-9 zł niż w grudniu (282-290 zł) i o 9 zł więcej niż na początku 2018 roku (282-292 zł). Dla sieci Mila walka o dobre postrzeganie cenowe nie jest obecnie priorytetem, bo w 2019 szyld Mila zasili sieć Delikatesy Centrum (Eurocash), by stworzyć jedną z większych sieci supermarketowych pod tym brandem, do którego należy obecnie ponad 1500 placówek.

Z kolei w Piotrze i Pawle za 50 produktów z Koszyka płacimy od 300 do 317 zł w zależności od miasta. W grudniu Piotr i Paweł proponował ceny od 310 zł w Trójmieście do 321 zł w Warszawie. Rok temu zaś od 280 w Poznaniu do 283 zł we Wrocławiu. Na przestrzeni roku w sieci ceny podskoczyły o 30– 35 zł.

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl i taketask.pl. Badanie wykonano w weekend 11-12 stycznia 2019 roku.

Od początku 2014 roku dlahandlu.pl pozyskuje dane jedynie w drodze bezpośrednich spisów cen w sklepach, w terminach znanych tylko redakcji. Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a jedynie w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.

(17.01.2019 za dlahandlu.pl)