Trendy 2019: Świadomi konsumenci będą preferować produkty uproszczone i lepszej jakości

22.01.2019

„Less is more” oraz „Consciousism” to dwa ważne trendy przedstawione wśród 10 globalnych trendów konsumenckich na 2019 rok przez Euromonitor International. Zgodnie z nimi w tym roku konsumenci będą poszukiwać autentycznych, zróżnicowanych produktów i doświadczeń, które pozwalają im wyrazić swoją indywidualność, a także sposobów na zniwelowanie negatywnego wpływu konsumpcjonizmu na świat.

Trend „Less is more” oznacza mniej więcej to, że konsumenci odrzucają produkcję masową, a w 2019 roku będą preferować produkty pozycjonowane jako uproszczone i lepszej jakości. To objawia się poszukiwaniem hiperlokalnego czy ekologicznego jedzenia, do eko-luksusowych wakacyjnych przeżyć czy wyrobów rzemieślniczych. Konsumenci poszukują autentycznych, zróżnicowanych produktów i doświadczeń, które pozwalają im wyrazić swoją indywidualność.

Globalizacja sprawiła, że konsumenci mogą uzyskać prawie każdy rodzaj produktu z dowolnego miejsca na świecie, w dowolnym momencie, przy stosunkowo niskich kosztach: sezonowe owoce i warzywa dostępne są przez cały rok, szyte w Azji ubrania są tak samo modne (przez krótki czas) na całym świecie, a tanie linie lotnicze ułatwiają podróżowanie. Konsumenci klasy średniej na rynkach rozwiniętych żyją w społeczeństwie, do którego mają prawie nieograniczony dostęp do wszystkiego, natychmiast.

Jednak konsumenci w rozwiniętych gospodarkach dokonują ponownej oceny swoich nawyków, wydatków i z jawnego materializmu przechodzą do prostoty, autentyczności i indywidualności. Widać to po trendach w jedzeniu i piciu, które nawiązują do powrotu do podstaw. Kupowanie hiperlokalnej żywności jest coraz popularniejsze z wielu powodów, np. wspiera lokalne firmy, żywność jest świeża i smakuje lepiej, zmniejsza się negatywny wpływ na środowisko. W tym duchu powstaje także coraz więcej alkoholi i piw rzemieślniczych, które mają być coraz popularniejsze w 2019 roku.

Trend „less is more” objawia się także chęcią odzyskania kontroli nad tym, co jemy, pijemy i nakładamy na naszą skórę. Jest to częściowo odpowiedź na niedawne kontrowersje dotyczące zarówno niepożądanych składników w żywności i kosmetykach.

Consciousism – świadomi współcześni konsumenci poszukują sposobów na podejmowanie pozytywnych decyzji o tym, co kupują i szukają sposobów na zniwelowanie negatywnego wpływu konsumpcjonizmu na świat. To pełne szacunku i współczujące podejście do konsumpcji obejmuje skupienie uwagi na innych ludziach, zwierzętach i środowisku.

Wcześniej uważano weganizm, praktykę powstrzymywania się od spożywania stosowania produktów zwierzęcych, jako ekstremizm, ale jest coraz częściej praktykowany przez szerokie grono ludzi. Dotyczy to osób dbających o zdrowie, ale także tych zainteresowanych dobrostanem zwierząt i poszanowaniem natury, na którą negatywnie wpływa przemysłowa produkcja mięsa. Media społecznościowe wprowadziły weganizm na pierwszy plan umysłów konsumentów. Jest dla wszystkich i stał się „cool”, a ponadto jest wspierany przez gwiazdy, takie jak Jennifer Lopez, Miley Cyrus i chińską piosenkarkę pop Long Kuan. Nie jest już postrzegany jako wybór stylu życia, czyli eliminację w całości produktów pochodzenia zwierzęcego, ale bardziej jako elastyczne podejście do spożywania posiłków.

Dieta oparta na roślinach i troska o dobrostan zwierząt są częścią większego zdrowego i etycznego stylu życia. Dotyczy to gospodarek rozwiniętych, ponieważ na rynkach wschodzących istnieje głęboko zakorzenione postrzeganie mięsa jako dobre odżywianie i znak dobrobytu. Ale nawet w tych rozwijających się regionach, w krajach takich jak Chiny, Indonezja i Indie, młodzi, miejscy, średnio i wysoko dochodowi konsumenci również są zwolennikami nowego trendu Consciousism.

Świadomość i weganizm to nie tylko ograniczenie żywności zwierzęcej. Świadomi konsumenci wybierają ubrania i kosmetyki, które są pozbawione skóry czy futer i zawierają składniki pochodzenia roślinnego. Ponadto sprzeciwiają się testom produktów na zwierzętach, a także metodom hodowlanym jak stosowanie antybiotyków w hodowli zwierząt czy chów klatkowy kur.

(22.01.2019 za portalspozywczy.pl)