10 najważniejszych wydarzeń w branży spożywczo-handlowej w styczniu 2019

01.02.2019

Brexit, odstrzał dzików, nielegalny ubój – to słowa kluczowe opisujące styczeń 2019 roku w branży spożywczej w Polsce. Branża handlowa żyła zaś głównie zwolnieniami w Tesco związanymi z zamknięciem 32 nierentownych sklepów czy wpływem niehandlowych niedziel na wyniki finansowe poszczególnych grup. Przygotowaliśmy unikalne zestawienie 10 najważniejszych wydarzeń, zjawisk i trendów w minionym miesiącu!

1. W końcówce stycznia branżę spożywczą „zajęła” afera zapoczątkowana przez dziennikarzy programu „Superwizjer” w TVN. Chodzi o nielegalny ubój chorych krów, który został pokazany kilka dni temu w reportażu telewizyjnym. Odbywał się on w nocy bez nadzoru weterynaryjnego w rzeźni w powiecie Ostrów Mazowiecka. Rzeźnia, w której dokonywano nielegalnego uboju, została zamknięta. Mięso z nielegalnego uboju trafiło do 10 krajów oraz do ok. 20 punktów w Polsce. Jest ono obecnie wycofywane. Mięso w sklepach jest bezpieczne. Ze Słowacji, Czech, Litwy, Szwecji, Francji czy Finlandii już płyną niepokojące sygnały o skandalu w Polsce. To – zdaniem ekspertów – może negatywnie wpłynąć na eksport polskiego mięsa.

2. Styczeń upłynął także pod znakiem głosowań i debat ws. Brexitu. Temat znów wypłynął na szerokie wody i zaczął „straszyć” eksporterów do Wielkiej Brytanii. Od referendum, w którym Wielka Brytania opowiedziała się za wyjściem z Unii Europejskiej, minęły już dwa lata i siedem miesięcy, ale obecna sytuacja ekonomiczno-gospodarcza na około 9 tygodni przed Brexitem nadal jest mocno nieokreślona. I wcale nie jest do końca pewne, czy wiosną Wielka Brytania opuści UE. Ostatnie doniesienia mówią, że datą wyjścia może być nawet 1 stycznia 2020 roku. Dla przedsiębiorców prowadzących interesy na Wyspach najbardziej jest jednak kluczowa forma wyjścia – czy będzie to tzw. twardy Brexit czy może zostanie zawiązana umowa handlowa. Wielka Brytania jest bardzo dużym odbiorcą polskiej żywności. Zdaniem ekspertów, najbardziej na Brexicie ucierpią eksporterzy przetworów mięsnych, słodyczy oraz warzyw i owoców. Będzie on dla nich dotkliwy, ale polskie firmy są już poniekąd przygotowane na wiele wariantów, więc powinno obejść się bez „załamania”.

3. Francuski Compagnie Financière Européenne de Prises de Participation SA (Cofepp) złożył 21 stycznia 2019 roku wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na przejęcie kontroli nad Marie Brizard Wine & Spirits, producenta m.in. wódki Sobieski. Sprawa jest w toku.

4. W styczniu dyskutowano także o różowej – a właściwie rubinowej – czekoladzie. Nestlé, które w 2018 roku wprowadziło m.in. na polski rynek różową czekoladę pod postacią batonów KIT KAT Ruby, ocenia, że Polacy pokochali tę niedawno odkrytą nowość. Różowy baton działa bardzo dobrze na wizerunek marki KIT KAT, która zanotowała w ubiegłym roku dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Jak powiedział dyrektor Działu Słodycze w Nestlé, firma napotkała na ograniczenia dostępności surowca – Nestlé w Europie wykupiło od firmy Barry Callebaut cały jej zapas na potrzeby produkcji batona KIT KAT Ruby. – Na pewno w 2019 roku będziemy kontynuować jego sprzedaż – dodał.

5. Pozytywne wyniki Carrefoura w Polsce. W IV kwartale 2018 roku. firma odnotowała wzrost sprzedaży like-for-like o 2,1% a w całym roku – o 1,6%. Sprzedaż Carrefour Polska w czwartym kw. 2018 roku wyniosła 615 mln euro, co oznacza wzrost o 0,5% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego (2,2% po stałym kursie walut). W całym 2018 roku sprzedaż polskiego oddziału wyniosła 2,11 mld euro (wzrost o 2,5%; 2,7% po stałym kursie). Carrefour zaznaczył, że zanotował dobre wyniki pomimo ograniczeń związanych z zakazem handlu w niedziele. Władze sieci podkreślają, że polski oddział firmy był w stanie zrównoważyć negatywne skutki nowych regulacji prawnych dzięki właściwym inicjatywom handlowym.

6. Awantura o dziki. W połowie stycznia minister środowiska, w celu walki z ASF, wskazał na pilną potrzebę organizacji wielkoobszarowych polowań zbiorowych na dziki. To spowodowało lawinę komentarzy, protesty ekologów i ogólny szum w mediach. PIWet (Państwowy Instytut Weterynarii) wskazuje, że nie ma mowy o swoistej „rzezi” dzików, które w rozumieniu osób nie związanych z produkcją trzody chlewnej, czy też szeroko rozumianym rolnictwem, nie zdają sobie sprawy z powagi problemu, a przyrost populacji dzika przewyższający 200% w skali roku traktują jako pozytywną propagację wolno żyjącej fauny. Branża mięsna, izby rolnicze, a nawet Komisja Europejska poparły odstrzały dzików.

7. Grupa Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, podała wstępne dane finansowe za 2018 rok. Firma zanotowała w tym czasie sprzedaż na poziomie 17,3 mld euro (wzrost o 6,5% liczony w euro, a 6,8% w lokalnej walucie). Sieć Biedronka odnotowała w tym czasie sprzedaż w wysokości 11,7 mld euro, co oznacza wzrost o 5,6% w euro i o 5,8% w złotówkach. Sprzedaż LfL wzrosła o 2,7% (1,2% wzrostu w samym czwartym kwartale). Biedronka w 2017 roku odnotowała wzrost sprzedaży o ponad 13%. Koncern podaje, że niedzielne zamknięcia sklepów odjęły ze sprzedaży LfL w czwartym kwartale 1,3 punkty procentowe.

8. W styczniu dowiedzieliśmy się, że z końcem lutego Sławomir Nitek kończy współpracę z siecią handlową Netto, w której przez ostatnich ponad 10 lat pełnił funkcję dyrektora operacyjnego, zarządzając pionem sprzedaży. Wcześniej był HR menedżerem.

9. Tesco poinformowało pracowników o planach zamknięcia 32 nierentownych sklepów. To część planu zmniejszania kosztów operacyjnych i poprawy konkurencyjności i zyskowności polskiego biznesu. Grupa Tesco podała też, że w trzecim kwartale roku obrotowego 2018/19 i okresie Bożego Narodzenia zamknęła już 14 sklepów w Polsce. 10 stycznia NSZZ „Solidarność” otrzymała od Tesco zawiadomienie o zamiarze rozwiązania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników.

10. Jak poinformował z początkiem roku minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski, na razie nie będzie jednej inspekcji bezpieczeństwa żywności, natomiast jest propozycja połączenia Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych z Inspekcją Handlową. Jego zdaniem, organizowanie nowego podmiotu zawsze wiąże się z pewnego rodzaju chaosem organizacyjnym i pewnymi zmianami odpowiedzialności. Dlatego – jak mówił – do czasu, gdy Polska nie upora się z ASF w sposób na tyle skuteczny, że choroba nie wymknie się spod kontroli, nie będzie ryzykował zmian.

(01.02.2029 za portalspozywczy.pl)