Jogurty czas na innowacje

06.02.2019

Polski rynek jogurtów jest już dojrzały. Po wielu latach dynamicznego wzrostu wielkość sprzedaży osiągnęła w kategorii wyraźną stabilizację. To dobry moment na przyjrzenie się światowym trendom i rozważenie wprowadzenia innowacji produktowych.

Innowacje – zarówno opakowaniowe, jak i smakowe – mogą pobudzić rynek jogurtów. Korzystając z globalnej bazy danych nowych produktów, Mintel wyłuskał cztery globalne trendy, na które producenci jogurtów powinni zwrócić uwagę w 2019 roku – od czystej etykiety po niespotykane smaki.

1. Podkreślamy zdrowie

W ciągu ostatnich kilku lat marki jogurtów skupiły się na usuwaniu sztucznych dodatków i konserwantów z produktów. Producenci jogurtów skupili się także na zmniejszaniu zawartości cukrów w jogurtach smakowych. Dlatego „czysta etykieta” jest coraz częściej postrzegana przez konsumentów jako dowód zdrowia. Rzeczywiście badania Mintel dowiodły, że ponad połowa konsumentów jogurtów w Wielkiej Brytanii wybrałaby jogurt z krótką listą składników. Dodatkowo – dobre wrażenie na konsumentach robi certyfikat bio.

Mintel popiera to przykładem z rynku niemieckiego, gdzie wprowadzono na rynek jogurt Arla Bio Nur, który składa się w 75 procentach z organicznego jogurtu, a w 25 procentach z dodatku organicznych owoców. Jest wolny od dodatku cukru i nie zawiera „nic więcej” – jak sugeruje nazwa produktu („nur” to po niemiecku „tylko”). Jogurt odpowiada na rosnące obawy konsumentów o wysoki poziom cukru w ​​jogurtach owocowych, ponieważ zawiera znacznie mniej cukru niż przeciętne jogurty w Niemczech (6,8 g-7,7 g/100 g w porównaniu do średnio 12,5 g).

W Polsce od ponad dwóch lat mamy na rynku jogurty Bakoma Bio – zarówno owocowe, jak i naturalny. Firma z powodzeniem wykorzystała koncepcję naturalności i prostoty, która zdobywa lojalność i zaufanie konsumentów. Jogurty powstają z organicznego mleka, owoców i śmietany, a przy tym mają dużą zawartość probiotyków. Zamiast zwykłego białego cukru słodzone są cukrem trzcinowym, więc jeszcze pole do „innowacyjnych uproszczeń”.

2. Radość ze smakołyków

Można powiedzieć, że jogurty mają dwustronny charakter – obok oświadczeń zdrowotnych i redukcji cukru, marki mają również szansę na rozwój poprzez podkreślanie „rozkoszy” i „smakowistości”. W końcu jogurt może być także alternatywą dla deseru! Dlatego producenci mogą także podkreślać smak i konsystencję jogurtów. Konsumenci chcą cieszyć się smakołykami będącymi integralnym aspektem ich stylu życia.

We Włoszech firma Müller zaprezentowała ofertę jogurtów o smakach inspirowanych z całego świata: Muller San Francisco – śmietankowy jogurt z serkiem malinowym „na senny odpoczynek w zatoce San Francisco”; Müller Marrakesh – kremowy jogurt z pomarańczą i imbirem „na ekscytujący spacer uliczkami”; Müller Santo Domingo – kremowy jogurt z płatkami kokosowymi i czekoladowymi „na chwilę relaksu na plaży w Santo Domingo”.

W trend ten wpisują się także jogurty z chrupiącymi cząstkami, płatkami czekoladowymi, orzechami etc. Na polskim rynku w trend ten śmiało mogą wpisać się produkty marek Belriso czy Fantasia.

3. Wygoda przede wszystkim

Według badań Mintel, konsumenci w USA najczęściej mówią, że chcą, aby ich śniadanie było zdrowe i bogate w białko. Choć w większości jedzą swoje śniadania w domu, wygoda jest nadal ważna. Dlatego w cenie mogą być produkty, które łączą ze sobą jogurty np. wraz z musli.

Firma PepsiCo's Quaker Oats w stanach wprowadziła na rynek Morning Go-Kits – śniadania chłodzone, które zawierają mieszankę płatków, jogurt i batony Breakfast Flats.

Mintel wskazuje także, że ten trend mogą spełnić jogurty w nowych opakowaniach. I tak np. na rynku australijskim zadebiutowały niedawno jogurty w saszetkach, które można wygodnie dodawać do płatków, a także innych potraw (np. jogurty greckie zamiast śmietany). Plus u konsumentów mogą zyskać także jogurty w opakowaniach umożliwiających wielokrotne zamknięcie.

Na polskim rynku już zaczęło się pojawiać coraz więcej produktów w saszetkach typu pounch (soki, musy, serki waniliowe Danio). Może warto pomyśleć o zastosowaniu ich także w przypadku jogurtów?

4. Niespotykane smaki

Chociaż kwiaty, zioła i przyprawy nadal stanowią niewielki procent produktów spożywczych i napojów w Europie, wykorzystanie tych składników wzrosło w ostatnich latach. Mintel już widzi tego typu innowacje w kategorii jogurtów.

W Chinach asortyment Yoplait wzbogacił się o jogurt o smaku różanym i żurawinowym, natomiast You Chun Shanghai Style wprowadził jogurt z warzonego ryżu osmantusowego, który wykorzystuje technikę podwójnej fermentacji. Danone Activia wprowadziła smak zielonej herbaty i mięty we Francji, podczas gdy w Niemczech prowadzone są testy jogurtów z czarnym bzem.

Polski rynek też może zaskoczyć konsumentów

Choć jeszcze niedawno wydawało się, że w polskim mleczarstwie „wieje nudą” i producenci nie są skorzy do innowacji, ostatnie miesiące pokazują, że jest zupełnie inaczej. Prym wiodą producenci galanterii, których eksperymenty smakowe i funkcjonalne ciekawią konsumentów.

W ostatnim czasie ze względu na popularność diety wegetariańskiej, popularnością cieszą się produkty wysokobiałkowe. Przykładem nowego produktu wysokobiałkowego jest produkt mleczny o nazwie skyr – produkt wysokobiałkowy beztłuszczowy z Islandii.

Silnie widocznym trendem jest także „Free-from”, co ma odbicie w trendzie związanym z weganizmem. Produkty mleczne bez laktozy, glutenu czy wolne od GMO to hasła na opakowaniach obecne już nawet w osiedlowych sklepikach. Rosnącym trendem stają się napoje oparte na surowcach pochodzenia roślinnego (ryż, kokos, soja, migdały).

Coraz ważniejsze staje się także łączenie owoców z warzywami oraz łączenie produktów o różnych strukturach (zestawienia np. produktów chrupkich i kremowych).

Eksperci rynku nabiału są przekonani, że sektor jogurtów w dalszym ciągu będzie poszukiwał nowości i innowacji.

(06.02.2019 za portalspozywczy.pl)