Logistyka produktów świeżych wyzwaniem dla e-grocery

08.02.2019

– Sprzedaż produktów spożywczych online rozwija się dynamicznie – w ciągu ostatnich 2 lat światowy rynek wzrósł o 15%, jak podaje raport Nielsena. I jest to obecnie jedna z tych kategorii produktów, które notują największy wzrost aktywności w handlu elektronicznym. Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że w Polsce obecnie 16% badanych internautów kupuje produkty spożywcze w sieci. Sklepy sprzedające żywność online cieszą się coraz większym zaufaniem wśród konsumentów. Musiały jednak wykonać niemałą pracę, żeby logistycznie sprostać zadaniu, czyli odpowiednio przechowywać i dostarczać na czas produkty z krótkim terminem ważności – mówi Anna Rak, Country Manager, Trusted Shops.

Ekspertka zwraca uwagę, że najwyżej oceniani przez konsumentów są ci sprzedawcy, którzy dbają o łatwy dostęp do szerokiego asortymentu produktów.

– Dobry system magazynowy z natychmiastową aktualizacją ma tutaj duże znaczenie. Klienci nie chcą dostawać zamienników lub informacji o braku niektórych produktów. Wygodna dostawa w małych rozpiętościach czasowych i atrakcyjne ceny są równie ważne. Nowe technologie sprawiają, że codzienne zakupy stają się łatwe i przyjemne. Obecnie możemy już stworzyć listę zakupów, dyktując ją asystentowi głosowemu, który zamówi wybrane przez nas produkty w sklepie. Opcja dodania produktu, o którym zapomnieliśmy, już po zakończeniu zakupów i zapłacie za nie, jest opcją, którą klienci wysoko cenią, a wciąż występującą w małej ilości e-sklepów. W Chinach wprowadzono smart lodówki, które monitorują jej zawartość i kontrolują stan produktów – przypominają o kończących się datach ważności, czy informują o konieczności zakupienia brakujących. Jeśli dodamy do tego możliwość dokonywania płatności, nasza lodówka niedługo sama będzie mogła „zrobić” zakupy. Inną opcją dostarczenia świeżych produktów jest wykorzystanie lodówkomatów, czyli odpowiedników paczkomatów, ale przystosowanych do przechowywanie produktów w niskiej temperaturze. Takie rozwiązanie testowane jest w Polsce – wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Ekspertka podkreśla, że klienci docierają do sklepu w rozmaity sposób – najwygodniejszy dla siebie. – Oferowanie im różnych możliwości zakupu jest koniecznością. Tym bardziej, że z roku na rok przybywa osób robiących regularne zakupu za pomocą smartfona. Największym wyzwaniem dla branży jest podążanie za rosnącymi potrzebami klientów i dostarczanie im produktów świeżych, takich jakie sami wybraliby w sklepie stacjonarnym. Prawie połowa konsumentów twierdzi, że czynnikiem, który zachęciłby ich do zakupów online jest gwarancja zwrotu pieniędzy za produkty, które nie odpowiadają zamówieniu – podsumowuje Anna Rak.

(08.02.2019 za dlahandlu.pl, fot. dlahandlu.pl)