Smartfony dobiją sklepy stacjonarne

17.02.2019

W najbliższych latach wartość zakupów przez smartfony czy tablety ma w Polsce rosnąć o ponad 25% rocznie. W 2025 roku przypadnie na nie połowa wartości e-zakupów.

Zakupy dokonywane głównie przez smartfony zdecydowanie idą na rekord. Według ostatniego raportu firmy badawczej ResearchAndMarkets w najbliższych latach w Polsce wartość tego rodzaju zakupów ma rosnąć średnio ponad 25% rocznie. Analitycy prognozują, że w 2025 roku ten segment handlu internetowego wart będzie już ponad 12 mld dol., co oznacza, iż niemal połowa zakupów elektronicznych przejdzie przez telefony. Ich obecny udział ulegnie podwojeniu.

Z badania firmy PMR wynika bowiem, że w 2018 roku wartość zakupów mobilnych sięgnąć miała już 25% internetowych wydatków Polaków. To duży skok w stosunku do 2017 roku, kiedy to udział mobilnych zakupów wynosił 18%.

Mobile wygrywa

Analitycy podkreślają, że jeszcze szybciej niż wartość zakupów przez smartfony rosnąć będzie wartość transakcji regulowanych mobilnymi metodami płatności, których przybywa w bardzo szybkim tempie. To właśnie rozwój tego sektora usług z takimi produktami, jak: BLIK, Apple czy Google Pay i inne powoduje, że Polacy wykorzystują smartfony nie tylko do kupowania, ale także płacenia za zakupy.

Firmy potwierdzają, że zmiany następują w bardzo szybkim tempie. – Wizyty mobilne na Allegro to już 61% ruchu. Kanał mobilny stał się dominującym kanałem sprzedaży w e-commerce. W ubiegłym roku przekroczyliśmy w Allegro magiczną barierę 50% klientów korzystających z platformy na urządzeniach mobilnych. Warto przypomnieć, że pięć lat temu to było raptem 8% – mówi Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji Allegro, lidera handlu internetowego w Polsce.

Z badania PBI/Gemius wynika, że w Polsce więcej osób korzysta już z internetu przez urządzenia mobilne niż komputery. Liczba internautów w Polsce w styczniu 2019 roku wyniosła ogółem 28,6 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste w domu oraz w pracy) – 23,3 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) – 24,1 mln.

Jeszcze szybciej niż wartość zakupów przez smartfony rosnąć będzie wartość transakcji regulowanych mobilnymi metodami płatności

– Udział ruchu na smartfonach sukcesywnie rośnie, jest to już 55%, co utrzymuje się w standardach rynkowych. Udział sprzedaży na urządzeniach mobilnych sięga już nawet do 35%, więc jest to dla nas istotny kanał – mówi Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce Empiku.

– W styczniu aplikacja mobilna zanotowała blisko 1 mln unikalnych użytkowników. To nas plasuje w TOP5 najlepszych aplikacji e-commerce’owych w Polsce. Jednocześnie znacząca większość użytkowników aplikacji to lojalni klienci skupieni wokół programu Mój Empik – 80% – dodaje. Firma podkreśla, że w Empiku strona mobilna i aplikacja są mocnym wsparciem dla stacjonarnych salonów, łatwiej można online robić zakupy, które później klient sam odbiera.

Łatwiej płacić

Z raportu „Płatności cyfrowe 2018” Izby Gospodarki Elektronicznej wynika także, że z roku na rok liczba osób, które korzystają z płatności cyfrowych rośnie, tak jak rośnie polski e-commerce. – Coraz więcej osób ma dostęp do internetu i potrafi to wykorzystywać. Ludzie są coraz lepiej wyedukowani w tym zakresie i mają coraz mniej obaw. Dodatkowo, dostawcy usług płatniczych robią wszystko, aby były one wygodniejsze, prostsze i bezpieczniejsze – czytamy w raporcie.

Spółka Polski Standard Płatności, czyli operator BLIK-a podała, że w trzech kwartałach 2018 roku użytkownicy skorzystali z polskiego systemu płatności mobilnych ponad 57 mln razy – prawie dwa razy częściej, niż w całym roku 2017 i prawie 30 razy więcej, niż w pierwszym roku funkcjonowania. Jak podaje raport „Płatności cyfrowe 2018”, wartość transakcji przez BLIK to już 16% wartości całego polskiego e-commerce – do końca 2018 roku mogło wynieść 20%, a na koniec roku 2019 przekroczy 30%.

45% użytkowników smartfonów deklarowało korzystanie z nich w celach związanych z zakupami (np. szukając inspiracji czy ofert), a regularne zakupy na urządzeniu mobilnym robiło 39% badanych.

Z raportu ResearchAndMarkets wynika, że Polska pod względem tempa wzrostu wydatków mobilnych znów jest w europejskiej czołówce. Średni wzrost wartości mobilnych płatności w Europie wynosi bowiem ok. 10%, a w Polsce niemal 26%. Jednak wartość wydatków w naszym kraju nadal jest niższa niż w innych z powodu niższej siły nabywczej konsumentów. Przykładowo według eMarketera w Niemczech rynek mobilnych zakupów już w 2018 roku wart był 27,5 mld euro.

Szansa dla wszystkich

Według raportu Izby Gospodarki Elektroniczej 45% użytkowników smartfonów deklarowało korzystanie z nich w celach związanych z zakupami (np. szukając inspiracji czy ofert), a regularne zakupy na urządzeniu mobilnym robiło 39% badanych.

Za pomocą smartfona kupujemy w sposób bardziej impulsywny, np. widząc reklamę czy dany produkt, przez komputer zakupy są zaś bardziej przemyślane i na większe kwoty.

– Smartfonizacja w Polsce osiągnęła już maksymalny poziom. Raport IAB Mobile 2018 wskazuje, że penetracja smartfonów wśród polskich internautów osiągnęła około 90%. Głównym zadaniem marketerów będzie zatem nie tyle przekonanie do smartfonów, co ułatwianie sprawnego korzystania z nich w celach zakupowych – mówi Konrad Kamiński, partner zarządzający w agencji interaktywnej Up & More. – Warto pamiętać, że ścieżka zakupowa m-konsumentów może być długa i obejmować więcej niż jedno urządzenie. Na smartfonie przeglądamy oferty, porównujemy ceny, fizycznego zakupu zaś dokonujemy na komputerach stacjonarnych – dodaje.

– Telefon staje się głównym miejscem, w którym planujemy swoje zakupy. Dzięki możliwości łatwego porównywania ofert, jesteśmy w stanie lepiej korzystać z promocji dostarczanych przez sieci handlowe i oszczędzać więcej w trakcie cotygodniowych zakupów – mówi Kamil Janiszewski, szef sprzedaży i członek rady w Listonic LLC. Firma stworzyła pierwszą w Polsce mobilną listę zakupową.

Świat stawia na rynek mobilny

W 2018 roku średnio już 55% transakcji internetowych w Europie przypadało na urządzenia mobilne. Liderami tego segmentu, podobnie jak ogółem wydatków internetowych, są takie kraje jak Wielka Brytania, Francja czy Niemcy. Globalny udział wydatków mobilnych jest jednak jeszcze wyższy i już przekracza 60%, głównie z powodu boomu w krajach Afryki czy Azji, na czele z Chinami. W wielu krajach rozwijających się został pominięty etap rozwoju e-handlu w oparciu o transakcje za pośrednictwem komputera – użytkownicy od razu przeszli do mobilnego kupowania. Ogółem na świecie liderem mobilnych transakcji jest Korea Południowa, gdzie szczególnie wysoki udział mają również transakcje zakupu produktów spożywczych.

Opinia

Patrycja Sass-Staniszewska prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Polacy generalnie zaczęli wykorzystywać więcej urządzeń do przeprowadzenia procesu zakupowego w internecie. To z jednej strony szansa, ale i wyzwanie dla podmiotów e-commerce, musimy bowiem zapewnić naszym klientom spójne i wygodne doświadczenia zakupowe niezależnie od kanału. Z drugiej strony, więcej kanałów sprzedażowych to więcej punktów styku z klientem, a więc i szans na nawiązanie dialogu oraz budowę pozycji naszych marek.

(17.02.2019 za Piotr Mazurkiewicz, www.rp.pl)