UOKiK sprawdzi komunikację cenową w sklepach. Biedronka gotowa na kontrole

18.02.2019

UOKiK zapowiedział kontrole w detalicznych sklepach sieciowych. Do urzędu napływają informacje o nieprawidłowościach w informowaniu konsumentów o cenach produktów. Sieć Biedronka stworzyła dedykowane stanowisko pracy dla osób, które będą dbały o prawidłową komunikację cenową.

Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak podaje na swojej stronie internetowej, że UOKiK zapowiedział kontrole w detalicznych sklepach sieciowych. Jednym z powodów planowanych działań są docierające do urzędu sygnały o nieprawidłowościach w informowaniu konsumentów o cenach produktów oferowanych w sklepach.

Kancelaria przypomina, że komunikacja cenowa musi być jasna i precyzyjna oraz nie może w żaden sposób wprowadzać konsumenta w błąd. W przeciwnym razie UOKiK może uznać komunikację cenową za zakazaną praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak wskazała przykłady nieprawidłowej prezentacji cen produktów, która może zostać uznana przez UOKiK za wprowadzającą konsumentów w błąd i tym samym za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów:

  • informowanie o cenie promocyjnej i „starej cenie” (zazwyczaj „przekreślonej”), w sytuacji gdy „stara cena” nie była stosowana i jest wyższa niż faktyczna cena produktu obowiązująca przed rozpoczęciem akcji promocyjnej;
  • informowanie o cenie promocyjnej, której wysokość jest taka sama, jak wysokość ceny regularnej obowiązującej przed rozpoczęciem akcji promocyjnej;
  • wskazywanie konsumentom na szczególne korzyści cenowe w przypadku zakupu produktów w tzw. wielopakach w sytuacji, gdy korzyści te faktycznie nie istnieją (np. oferowanie promocji „1+1 gratis” w przypadku, gdy cena wielopaku w promocji jest wyższa od ceny jaką musiałby zapłacić konsument za jedno opakowanie tego produktu przed rozpoczęciem akcji promocyjnej);
  • informowanie, że akcja promocyjna obowiązuje tylko w określonym czasie (np. „Przypominamy, promocja kończy się dzisiaj”), w sytuacji gdy akcja promocyjna jest faktycznie prowadzona także w innych okresach, niż wskazane w materiałach reklamowych.

Sieć Biedronka wydaje się być przygotowana na kontrole UOKiKu. Detalista w różnych miastach Polski poszukuje pracowników na stanowisko „osoba kontrolująca prawidłowe oznaczenie cenowe”. Oferty dotyczą zatrudnienia na 0,25 etatu.

(18.02.2019 za dlahandlu.pl)