Czy tradycyjny retail się kończy?

19.02.2019

Trzy niehandlowe niedziele w miesiącu, rosnąca siła e-commerce, zmieniające się trendy zakupowe – to wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się centra handlowe. Czy w obliczu tak dynamicznych zmian można zwiększać footfall i wyniki finansowe?

Od początku roku tradycyjny handel mierzy się z kolejnym wyzwaniem. Zamiast dwóch handlowych i dwóch niehandlowych niedziel, teraz obiekty handlowe mogą normalnie funkcjonować tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Za rok to ograniczenie będzie jeszcze bardziej rygorystyczne. To nie koniec wyzwań stojących przed retailem. Konsumenci coraz częściej korzystają z modelu odwróconego ROPO oraz decydują się na zakupy online. W związku z tymi zmianami zarządcy obiektów handlowych muszą zweryfikować strategie biznesowe i marketingowe i stworzyć model działań, który pozwoli im z sukcesem funkcjonować na rynku.

– Współcześni konsumenci są bardzo świadomą grupą. Jako Posnania działamy na konkurencyjnym rynku przenikających się ofert onlinowych i offlinowych. Przez naszych klientów jesteśmy postrzegani jako miejsce robienia zakupów oraz spędzania wolnego czasu, co tylko zwiększa liczbę kategorii, w których walczymy o uwagę konsumentów – mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii. – Dzięki obranej przez nas strategii biznesowej udało nam się w zeszłym roku odnotować dziewiętnastoprocentowy wzrost obrotów oraz półtoraprocentowy wzrost frekwencji licząc z niedzielami, gdzie dla całej branży wskaźnik ten wyniósł minus 4,3% oraz siedmioprocentowy wzrost frekwencji w dniach od poniedziałku do soboty. Jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza w kontekście wyzwań, przed którymi stoi cała branża – dodaje Ćwiek.

– W Posnanii opracowaliśmy usługi dedykowane dla klientów kupujących omnichannelowo, np. Collect&Try, która pozwala na zamówienie zakupów online do Posnanii, przymierzenie ubrań w specjalnej strefie Posnania Premium Lounge, a jeśli produkt nie spełnia oczekiwań odesłanie go przez personel Posnanii – mówi Marek Ćwiek. – W handlu internetowym nie upatrujemy konkurencji, a raczej partnera do współpracy. Dzięki temu w naszym obiekcie swoje butiki otworzyły dwie silne marki e-commerce: e-obuwie i Notino – komentuje Ćwiek.

Posnania to miejsce, które łączy funkcje zakupowe, usługowe, rekreacyjne i rozrywkowe. Szeroka oferta prezentowana na 100 tys. m2 nowoczesnej powierzchni obejmuje 300 marek lokalnych i globalnych, w tym modę, usługi, restauracje i kawiarnie, multiplex, klub bilardowy i kręgielnię, fitness z basenem oraz place zabaw dla dzieci.

(19.02.2019 za portalspozywczy.pl/PR, fot. mat. prasowe)