W 2018 roku operatorzy sklepów spożywczych w centrach handlowych ze wzrostem 8,3% rdr

25.02.2019

Retail Institute opublikował wyniki badania, z których wynika, że w 2018 roku odwiedzalność ponad 120 centrów handlowych spadła o 1,9% w porównaniu do wyników z 2017 roku. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o 0,5% w porównaniu do wyników z 2017 roku. Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4% wzrostu rok do roku. Wg danych PRCH rok wcześniej obroty operatorów spożywczych w centrach handlowych spadły o 16% rdr, a odwiedzalność była porównywalna 2017 vs 2016.

Centra handlowe w minionym roku odwiedziło 7,23 mln klientów mniej niż w roku poprzednim. Największe spadki odnotowały centra średnie, mające od 20 tys. m2 do 39 999 m2 powierzchni najmu, (4,3%) i małe, mające od 5 tys. do 19 999 m2 powierzchni najmu, (4%). Relatywnie najlepsze wyniki osiągnęły natomiast centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. m2 powierzchni najmu, które 2018 rok zamknęły symbolicznym, (0,3%), wzrostem.

Centra handlowe straciły 17,84 mln klientów (32,1% rdr) robiących do tej pory zakupy w niedziele oraz 0,99 mln klientów robiących je do tej pory w czwartki (2% rdr).
Część strat udało się centrom skompensować wzrostem liczby odwiedzin w soboty (8,1%), poniedziałki (4,8%) oraz piątki (3,6%).
Najczęściej wybieranymi dniami tygodnia na zakupy w centrach handlowych były sobota (18,7%), piątek (16,53%) oraz środa (13,84%).
32,9 miliona klientów odwiedziło centra handlowe w niedziele handlowe, tj. o 8,5% więcej niż w 2017 roku.
Wysokie spadki odwiedzalności odnotowały centra znajdujące się na obrzeżach miast (6,2%) oraz mające dominującą ofertę spożywczą (5,3%).
– 32,9 miliona klientów odwiedzających centra w niedziele handlowe (8,5% więcej niż w 2017 roku) dowodzi, że jest w Polsce potężna grupa społeczna, która z powodu zobowiązań zawodowych i rodzinnych ma nadal trudności ze znalezieniem czasu na zakupy w innym dniu tygodnia – komentuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

– Ze skutkami zakazu handlu w niedziele najlepiej radzą sobie największe i najsilniejsze firmy oraz obiekty handlowe. Utrzymanie zakazu będzie prowadziło do dalszego wzmacniania ich pozycji na rynkach lokalnych i do pogłębienia się już zaobserwowanych trendów, tj. spadku odwiedzalności, obrotów, likwidacji małych sklepów – mówi Anna Szmeja, prezes RI.

W badanych przez RI centrach handlowych obroty najemców w 2018 roku wzrosły o 0,5% w porównaniu do wyników 2017 roku, przy czym w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił 1,8%. Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4% wzrost rok do roku. Nie licząc firm z kategorii moda mieszana, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki, elektronika, wyposażenie domu, stanowiących łącznie 41,2% powierzchni najmu centrów handlowych, pozostałe branże odnotowały spadki od 2 do 11% w porównaniu do wyników z 2017 roku.

W Polsce cztery centra FACTORY w Warszawie, Krakowie i Poznaniu odwiedziło ponad 11,3 miliona klientów, a sprzedaż wzrosła w nich o 1%, mimo ograniczenia handlu w niedziele, wprowadzonego w 2018 roku.

(25.02.2019 za dlahandu.pl)