Polacy wolą robić zakupy przez internet w poniedziałek niż w niedzielę

27.02.2019

Zaledwie o kilkanaście procent wzrosła sprzedaż internetowa w niedziele z zakazem handlu. Polacy odpoczywają od zakupów w sklepach, również internetowych, a zaległości nadrabiają w poniedziałek – wynika z danych platformy zakupowej Planet Plus.

Ustawa o zakazie handlu weszła w życie z dniem 1 marca 2018 roku. Od tamtej pory, do 31 grudnia 2018 roku, średnio prawie 3 na 5 „niedzielnych” transakcji w internecie (57%) zrealizowanych było w niedziele z zakazem handlu. To średnio o 14% więcej niż w niedziele, kiedy otwarte były sklepy i centra handlowe.

Wartość transakcji dokonanych przez Polaków we wszystkie niedziele stanowiła niespełna 12% łącznej kwoty wydatków w sklepach internetowych w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2018 roku. Niedziele objęte zakazem handlu skonsumowały zaledwie 6% sprzedaży online w tym czasie.

Chętniej niż w niedzielę, Polacy kupowali w poniedziałek, który był najbardziej popularnym dniem na zakupy online. W tym dniu ilość transakcji stanowiła 18,4% z całego tygodnia, a ich wartość 17,7%, co daje prawie ⅕ tygodniowych e-wydatków. Najbardziej popularnymi godzinami na zakupy w internecie są 9.00-11.00.

Całkowity wzrost sprzedaży w internecie w niedziele, w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego, jest wyższy o 122%.

– Przeanalizowaliśmy ponad 500 tysięcy transakcji z platformy Planet Plus i z naszych danych wynika, że ustawa nie wpłynęła znacząco na handel w internecie. Liczba transakcji w niedziele wolne od handlu stanowiła średnio zaledwie 57% e-zakupów dokonywanych we wszystkie niedziele, w badanym okresie czasu. Największe zainteresowanie zakupami internetowymi mogliśmy zaobserwować w pierwszą niedzielę z zakazem handlu, 11 marca 2018 roku. W tym dniu odnotowaliśmy o 140 transakcji więcej niż średnio w pozostałe niedziele w roku. Kolejne duże wzrosty miały miejsce dopiero w III kwartale 2018 roku. Wówczas liczba transakcji przekroczyła średnią o 269, w porównaniu do pozostałych niedziel w roku, co wiążemy z akcjami zakupowymi z okazji Black Friday oraz okresem przedświątecznym. Nie spodziewamy się rewolucji w roku bieżącym, ale uważnie będziemy obserwować zmiany – mówi Jan Sikora, założyciel Planet Plus.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego na podstawie analizy ponad 502 tysięcy transakcji w okresie 01.03.2018 – 31.12.2018 roku oraz ponad 32 tysięcy transakcji w niedziele w okresie 01.03.2017 – 31.12.2017 roku.

(27.02.2019 za dlahandlu.pl)