Najbliższe trzy lata to czas na działania online

28.02.2019

– Nieuwzględnienie w nadchodzących trzech latach w strategii działań online oraz brak gotowości do szybko zmieniających zmian w zachowaniach konsumenckich w kontekście e-commerce może być przyczyną nie tylko dotkliwych strat, ale nawet i upadków sieci handlowych – mówi Rafał Krauze, Country Manager w firmie trnd Polska.

– Nielsen Future Opportunities w raporcie E-commerce FMCG, który analizuje obecne czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG na 34 rynkach, podkreśla szybkie tempo wzrostu handlu internetowego FMCG w ciągu najbliższych lat (18,4% CAGR rocznie) i szacuje, że całkowita sprzedaż globalna osiągnie 400 miliardów dolarów do 2022 roku. Oczekuje się, że rynki europejskie zapewnią możliwości rozwoju online FMCG w ciągu najbliższych 5 lat, a 26% konsumentów korzysta już z platform handlu elektronicznego dla domu. Pod względem całkowitej sprzedaży internetowej FMCG (6,3%) Wielka Brytania pozostaje liderem, tuż za nią Francja (6,1% sprzedawanych online FMCG), która ma ogólnokrajowy model handlu elektronicznego typu „odbieranie i kolekcjonowanie” od początku XXI w. – mówi Rafał Krauze, Country Manager w firmie trnd Polska.

Jakie czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG należy wziąć pod uwagę w Polsce? – Moim zdaniem zaawansowanie metod oraz świadomość płatności online (niewiele osób wie, że jesteśmy tu liderem w Europie) wzrost zaufania do transakcji online oraz penetracja smartfonów – wymienia ekspert.

Dodaje, że w Polsce ostatni wzrost gospodarczy, poprawiający perspektywy zatrudnienia i wyższe dochody napędzają zdrową konsumpcję. – Nielsen szacuje, że udział Polski w handlu elektronicznym w łącznej sprzedaży FMCG wzrośnie do 1,9% (637 mln USD) do 2022 roku – podaje.

– Nieuwzględnienie w nadchodzących trzech latach w strategii działań online oraz brak gotowości do szybko zmieniających zmian w zachowaniach konsumenckich w kontekście e-commerce może być przyczyną nie tylko dotkliwych strat, ale też i upadków sieci handlowych, tak jak to miało miejsce w przypadku amerykańskiej sieci handlowej Sears – tłumaczy Rafał Krauze.

– I pomimo, że większość ekspertów powie, że sprzedaż żywności przez internet jest trudna z uwagi na wysokie wymagania logistyczne, to odpowiem tylko, że to kwestia wyłącznie opracowania procesów i zatrudnienia właściwych ludzi, którzy „nie wiedzą, że się nie da”. Przykładem są plany Lidla szykującego e-sklep w Polsce, ale również próby sięgnięcia po segment premium – sieć sklepów dyskontowych Lidl Polska planuje uruchomić w 2019 roku w Szczecinie nowy koncept sklepu w segmencie premium, tzw. „Lidl of the future” – mówi ekspert.

Innym przykładem działań online jest aplikacja mobilna dla dzieci „Auchan Kids”, którą sieć sklepów Auchan wprowadziła pod koniec 2018 roku. – Jest ona połączona z katalogiem „Magia Zabawek”. Aplikacja Auchan Kids umożliwia dzieciom m.in. korzystanie z gry w „Śniegusy” oraz zrobienia zdjęcia w rozszerzonej rzeczywistości na tle specjalnego plakatu w każdym sklepie. Specjalne plakaty w strefie zabawek stanowią uzupełnienie aplikacji. Skanując obrazek na plakacie – można wykonać selfie ze „Śniegusem” w rozszerzonej rzeczywistości – opowiada ekspert.

– Połączenie Auchan Kids z katalogiem „Magia Zabawek” pozwala z kolei za pomocą aplikacji zeskanować stronę katalogu i poprzez interaktywne przyciski, za jednym kliknięciem, zobaczyć animacje video i w rozszerzonej rzeczywistości dla wybranych zabawek. Kolejne kliknięcie powoduje, że wybrana zabawka zostaje dodana do specjalnego listu do Świętego Mikołaja, który może zostać wysłany na adres mailowy rodziców. Aplikacja Auchan Kids jest darmowa i można ją pobrać w AppStore i Google Play – podsumowuje Rafał Krauze.

(28.02.2019 za portalspozywczy.pl, fot. PTWP)