Premier chce uregulować marki własne. To 20% rynku

04.03.2019

W sobotę premier Morawiecki zapewnił, że rząd zamierza doprowadzić do tego, żeby na „półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych”. Tymczasem z danych Nielsena wynika, że w Polsce w 2017 marki własne osiągnęły 19,6% udziałów wartościowych (łączny koszyk spożywczy i chemiczny).

Morawiecki dodał, że przy powstawaniu ustawy, która promować będzie polskie marki, rząd będzie „korzystał z najlepszych wzorców w UE”. „Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków, a my mamy za bardzo liberalne, po rządach Platformy, spojrzenie” – zaznaczył.

Zdaniem premiera, polskie rolnictwo musi być wygranym w handlu detalicznym i hurtowym. Według Morawieckiego, nowa ustawa „bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników”.

Ministerstwem odpowiedzialnym za stworzenie nowej regulacji jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Tymczasem, jak wynika z danych Nielsena, od 2008 roku marki własne w Polsce urosły o ponad 10 pp. Przez ostatnie 3 lata udziały marek własnych są stabilne.

Na rynku europejskim udziały tzw. private labels sięgają 31,4% udziału wartościowego. Tak wysoki udział marek własnych jest charakterystyczny dla Europy Zachodniej, co wynika m.in. z silnej pozycji sieci handlowych. W niektórych krajach tego regionu poziom marek własnych sięga nawet powyżej 40% udziałów i wciąż rośnie.

Udział wartościowy marek własnych w Europie Środkowo-Wschodniej jest mniejszy i zróżnicowany pomiędzy krajami, np. w Rumunii to około 12,5% udziałów wartościowych, podczas gdy na Węgrzech wynik jest dwukrotnie większy.

– Niepokojąca wypowiedź – tak słowa premiera Mateusza Morawieckiego o ograniczeniu tzw. marek własnych w dyskontach skomentowała w programie „Money. To się liczy” Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. W jej ocenie korzystają na tym i producenci i klienci. Jej zdaniem gro produktów marek własnych w Polsce pochodzą od polskich producentów (ponad 90%), którzy sprzedają swoje produkty także w sklepach danych sieci poza naszym krajem.

– Będziemy chcieli przekonywać rząd do analizy co daje marka własna i jak ważna jest dla polskiego konsumenta i jakie daje szanse dla małych dostawców, których nie stać na marketing i równą konkurencję na rynku – dodała.

(04.03.2019 za portalspozywczy.pl, fot. Kancelaria Premiera)