Rząd ulega propagandzie ws. zakazu handlu

11.03.2019

– Właściciele supermarketów nie opuszczają rąk w walce o powtórne odzyskanie pracujących niedziel. Posiłkują się przede wszystkim danymi Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, który ogłasza klęskę handlowców. Wszystko wskazuje, że propagandzie tej ulega też rząd – uważa Waldemar Bartosz, szef świętokrzyskiej „Solidarności”.

– Ostatnio władza przyhamowała na przykład uszczelnienie zapisów ustawowych dotyczących handlu. Widoczny rejwach podnoszony jest w sprawie upadku małych sklepów. Tymczasem jak podaje Polska Izba Handlu, w styczniu 2019 roku w ujęciu rocznym o 6,3% wzrosła wartość sprzedaży w małych sklepach o powierzchni do 300 m2. Wzrost ten nastąpił pomimo tego, że styczeń dla tzw. sklepów małoformatowych to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu tego roku średnia wartość transakcji w sklepach małometrażowych do 300 m2 wynosiła 15,16 zł, czyli o 8% więcej niż w 2018 roku – wskazuje Waldemar Bartosz.

– Można więc powiedzieć: contra factum nullum argumentum (przeciw faktom nie ma argumentów). Fakty bowiem są takie, że ograniczenie handlu w niedziele nie odbiło się negatywnie na małych sklepach. Odpada więc argumentacja Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Ci jednak konsekwentnie szukają dziury w całym. Zauważyli, że maleje liczba małych sklepów i zjawisko to łączą z owym ograniczeniem handlu w niedziele. Nie pokazują przy tym, jaki jest związek obu tych faktów. Wystarczy się znowu przyjrzeć faktom, żeby zrozumieć, że nie ma takiego związku. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej – Elżbieta Rafalska zauważyła bowiem, że po wprowadzeniu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele (od 1 marca 2018 roku), spadek liczby sklepów mniejszych był większy w 2017 niż w 2018 roku. Ograniczenie handlu zahamowało ten spadek a nie spowodowało.

Miejmy nadzieję, że czynniki decydenckie zauważą ten fakt i z zamrażarki wyjmą projekt uszczelniający ustawę ograniczającą niedzielny market – pisze na fanpage'u świętokrzyskiej „Solidarności” jej szef.

(11.03.2019 za dlahandlu.pl)