Lidl, Aldi i Tesco ograniczają zużycie tworzyw sztucznych na brytyjskim rynku

16.04.2019

Sieć Lidl jako pierwszy w Irlandii sprzedawca detaliczny zaoferował klientom możliwość recyklingu odpadów opakowaniowych produktów zakupionych w sklepie. To jeden z przykładów nowych inicjatyw sieci handlowych w kwestii ograniczania zużycia tworzyw sztucznych – informuje IGD Retail Analysis.

Klienci Lidla w Irlandii mogą pozbyć się niechcianego papieru i plastikowych opakowań w specjalnych punktach umieszczonych na końcu kas. Sieć początkowo wprowadziła projekt na próbę w trzech sklepach, jednak odniósł on tak wielki sukces, że Lidl wprowadza go do wszystkich swoich 160 sklepów w Irlandii.

– Detaliści często wprowadzają nowe inicjatywy mające na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych – informuje IGD.

W drugiej połowie marca sieć Aldi w Szkocji wprowadziła partię produktów bez plastiku na pięciu liniach owoców i warzyw. Test ma potrwać sześć tygodni. Detalista szacuje, że w tym czasie zaoszczędzi pół tony plastiku. Jeśli próba się powiedzie, produkty takie najprawdopodobniej zostaną wdrożone w całej Wielkiej Brytanii.

To część strategii Aldi, w której stawia sobie za cel wprowadzenie do 2022 roku opakowań nadających się do recyklingu, wielokrotnego użytku lub kompostowalnych we wszystkich produktach marki własnej.

Kilka dni po sieci Aldi podobny komunikat przesłało Tesco. Firma rozpoczęła miesięczny test, w ramach którego usunęła plastikowe opakowania na wybranych owocach i warzywach. Proces odbędzie się w sklepach Watford i Swindon. Plastikowe opakowania zostaną usunięte z 45 produktów, w zamian sieć oferuje sprzedaż luzem.

Tesco ogłosiło w 2018 roku, że do 2019 roku wprowadzi zakaz stosowania plastikowych opakowań trudnych do recyklingu. Ponadto, do 2025 roku papier i tektura używane przez sieć będą w 100% zrównoważone, a wszystkie opakowania będą w pełni przetwarzalne tak, by osiągnąć zamknięty system pakowania i zero odpadów. W tym celu Tesco chce również poprawić odzyskiwanie i recykling, współpracując z rządem w zakresie krajowej infrastruktury recyklingu. Oprócz tego będzie działać na rzecz podniesienia świadomości w celu zmiany zachowań kupujących.

– Działania podejmowane przez sieci w kierunku eliminowania plastiku są pozytywne nie tylko ze względu na korzyść dla środowiska. W miarę jak klienci stają się bardziej świadomi wpływu, jaki na środowisko mają sprzedawcy, podejmowanie działań w celu wykazania odpowiedzialności w tej dziedzinie staje się coraz ważniejsze dla utrzymania pozytywnego wizerunku. Działania takie są również wygodne dla kupujących, ponieważ mogą oni kupić dokładnie taką ilość, jaką chcą. Istnieje jednak ryzyko uszkodzenia produktów kupowanych bez opakowania. Dlatego Tesco będzie musiało efektywnie zarządzać zapasami, aby nie dopuścić do znaczących szkód w produktach, aby nie dopuścić do nagromadzenia produktów, których klienci nie będą chcieli kupić – oceniają przedstawiciele IGD.

(16.04.2019 za dlahandlu.pl)