Wyzwaniem dla handlu będzie zintegrowanie kanałów sprzedaży online i offline

20.04.2019

Jednym z największych wyzwań dla branży handlowej będzie zintegrowanie kanałów sprzedaży online i offline. Szef ds. rozwiązań dla branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w Microsoft Jarosław Sokolnicki podkreśla, że sklepy stacjonarne nadal będą istnieć, ale w zmienionej formie.

– Klient jest coraz bardziej wymagający, aby więc pozostać konkurencyjną, branża handlowa już dzisiaj musi brać pod uwagę wiele aspektów. W przyszłości kluczowe będą takie obszary jak estetyka, wygoda i czas. Jednak największym wyzwaniem może okazać się łączenie kanałów zakupowych online i offline – podkreślił Sokolnicki.

Według szefa ds. rozwiązań dla branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w Microsoft klienci oczekują kompleksowych rozwiązań w sklepie, w którym będą mogli obejrzeć i kupić produkt czy odebrać przesyłkę, a wszystko to zrobić szybko i wygodnie za pomocą jednego kliknięcia czy nawet jedynie nawigacji wzrokiem. – W sklepie przyszłości będą wdrożone rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i Big Data, które na podstawie płci i wieku spersonalizują ofertę lub podpowiedzą klientowi, co mogłoby mu się przydać lub spodobać, a także w czasie rzeczywistym informować o promocjach – podkreślił.

– Sieci handlowe będą w przyszłości wykorzystywać zintegrowane systemy, które pomogą zarządzać pojedynczymi sklepami z poziomu centrali. Już dzisiaj wraz z naszymi partnerami proponujemy rozwiązania, które pozwalają m.in. na jednoczesne uruchomienie wyświetlania promocji i zmianę ceny na półkowej etykiecie. Kamery w pomieszczeniu nie będą już służyć wyłącznie do celów bezpieczeństwa, ale również określenia, jak klient porusza się po sklepie i na co patrzy. Sensoryczne półki będą pomagały w realizacji zadań łańcucha dostaw chociażby poprzez automatyczne przesyłanie danych o stanie zatowarowania zarówno do właściciela sklepu, jak i producenta towaru, proponowanie utworzenia promocji na znajdujące się na niej produkty czy monitorowanie dat przydatności do spożycia produktów. Jednocześnie urządzenia te będą informować kierownika sklepu o konieczności konserwacji lub w przypadku usterki – naprawy” – wskazał Sokolnicki.

W środę Microsoft wraz z producentami m.in. BSH, PepsiCo, L'Oréal oraz ponad 30 partnerami technologicznymi takimi jak Synerise, XPLUS czy Perfect Data otworzył na warszawskim Grochowie „pierwszą fizyczną przestrzeń handlową przyszłości”. Podczas spotkania szef ds. rozwiązań dla branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych w Microsoft tłumaczył, że głównym celem Microsoft Store of the Future nie jest prezentowanie samych technologii, ale pokazanie, jak dzięki nim może wyglądać ścieżka zakupowa klienta. Koncern podkreśla, że za pomocą nowo otwartego konceptu chce „podpowiadać innowacyjne scenariusze sieciom handlowym i producentom”, a także łączyć twórców technologii z branży handlu i usług.

– Kluczem do sukcesu będzie w przyszłości synergia” – zaznaczył Sokolnicki. Dodał również, że nie chodzi wyłącznie o wdrażanie wielu rozwiązań jednocześnie, ale także współpracę między firmami. Jak zauważył, „dzięki współpracy z wieloma partnerami, ale i klientami widzimy, że z jednej strony opracowane przez nas technologie często znajdują nieoczekiwane zastosowanie. Z drugiej natomiast potrzeba jednego klienta daje impuls np. twórcom oprogramowania do stworzenia systemu, który rewolucjonizuje jakiś proces.

Łącząc zastosowania technologii, Microsoft z siecią partnerów oferuje spójną platformę, umożliwiającą usprawnienie szeregu procesów, od zarządzania zapasami, przez kontakty z klientami, po odpowiednią ekspozycję produktu w punkcie handlowym. Zestaw rozwiązań i realizowanych potrzeb biznesowych branży zakłada także m.in. analizy danych, zarządzanie cenami i asortymentem czy prognozowanie sprzedaży. W Microsoft Store of the Future na warszawskim Grochowie pokazano blisko 40 rozwiązań, ale jak zapewniają przedstawiciele koncernu, można je kompletować w zależności od potrzeb przeprowadzanego procesu cyfryzacji.

(20.04.2019 za PAP)