Przejściowe załamanie wzrostu sprzedaży detalicznej

23.04.2019

Dane GUS, sygnalizujące wzrost sprzedaży detalicznej w marcu o zaledwie 3,1%, na pierwszy rzut oka wydają się mocno rozczarowujące. Choć faktycznie mocne nie są, nie powinny jednak stanowić powodu do niepokoju, bowiem w dużej mierze wynikają z czynników sezonowych – mówi Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker.

– Według najnowszych danych GUS, w marcu sprzedaż detaliczna była o zaledwie 3,1% wyższa niż rok wcześniej, a licząc w cenach stałych, czyli po wyeliminowaniu wpływu inflacji, wzrost wyniósł jedynie 1,8%. Ekonomiści spodziewali się mniejszej dynamiki, ale ich zdaniem powinna ona wynieść 3,9%. Jeśli spojrzeć na „suche” liczby, to dane najgorsze od marca 2016 roku, czyli od trzech lat – mówi Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker.

Dodaje, że marcowe dane nie powinny być jednak traktowane jako w pełni miarodajny sygnał ostrzegający przed pogorszeniem się sytuacji. Należy patrzeć na nie z perspektywy wahań sezonowych, związanych głównie z ruchomą datą Wielkiej Nocy. To święto tradycyjnie pobudza Polaków do zdecydowanie zwiększonych wydatków.

– W ubiegłym roku przypadało ono 1 kwietnia, a więc zakupy koncentrowały się w marcu i wrosły one wówczas aż o 7,9%, a licząc w cenach stałych o 8,8%. Statystyczna baza odniesienia do tegorocznych danych marcowych była więc bardzo mocno wyśrubowana. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że marcowe wydatki konsumentów były aż o 13,5% wyższe niż w lutym. Te obserwacje sugerują, że dane za kwiecień pokażą ponownie spory wzrost sprzedaży detalicznej i uspokoją obawy przed większą wstrzemięźliwością polskich konsumentów – tłumaczy.

– W związku ze wspomnianym przesunięciem świątecznych zakupów, w marcu obniżyła się aż o 10,4% w porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaż żywności i napojów. O 11,3% wzrosła liczona w cenach stałych sprzedaż samochodów i motocykli oraz części do nich, a aż o 20,5% więcej konsumenci wydali na artykuły z kategorii meble oraz sprzęt RTV, AGD. Tendencja silnego wzrostu zakupów towarów trwałego użytku utrzymuje się już od kilku miesięcy, a w marcu uległa wyraźnemu przyspieszeniu – podsumowuje analityk.

(23.04.2019 za portalspozywczy.pl, fot. Gerda Broker)