Duże centra handlowe z większą odwiedzalnością pomimo zakazu handlu

07.05.2019

Jak wynika z analizy Retail Institute w I kwartale 2019 roku centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 84,6 miliona wizyt, tj. o 0,5% mniej niż w poprzednim roku. Nadal najwięcej klientów tracą centra małe (do 20 000 m2 pow. najmu) oraz średnie (od 20 000 do 40 000 m2 pow. najmu). Spadek obrotów wyniósł tylko 0,1%.

W I kw. 2018 roku były tylko 4 dni niehandlowe (1 i 6 stycznia oraz 11 i 18 marca), a wzmożony ruch spowodowany przygotowaniami do świąt Wielkanocy rozpoczął się już w drugiej połowie marca, tj. w tygodniu 11 i 12. W I kw. 2019 roku było 11 dni niehandlowych (1, 6, 13, 20 stycznia, 3,10, 17 lutego oraz 3, 10, 17, 24 marca), a gorączka przedświąteczna zaczęła się w tygodniu 13 i trwała przez dwa kolejne tygodnie kwietnia (14 i 15). Tym samym jej efekty będzie można obserwować dopiero w raporcie za kwiecień.

W I kw. 2019 roku odwiedzalność ponad 120 centrów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o -0,5% w porównaniu do wyników z 2018 roku. Oznacza to, że centra handlowe w I kw. 2019 roku odwiedziło 0,5 mln klientów mniej niż w analogicznym czasie roku poprzedniego. Największe spadki nadal odnotowują centra małe (-4,8%) i średnie (-1,8%). Klienci natomiast chętnie odwiedzają centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. m2 powierzchni najmu, które I kw. 2019 roku zamknęły 2,2% wzrostem.

W styczniu i lutym 2019 roku centra handlowe były otwarte o 5 dni krócej niż w tym samym okresie 2018 roku. Zakaz handlu w niedziele przełożył się w tym okresie na spadek odwiedzin o -1,8 mln osób. Marzec odnotował natomiast pozytywny trend wzrostowy (2,74 proc rdr) pomimo tego, że centra w 2019 roku były otwarte o 2 dni krócej niż w 2018 roku.

– Interpretując wyniki należy pamiętać o tym, że rok 2018 był dla handlu bardzo trudny. W I kw. 2018 roku centra straciły -2,5 miliona klientów (-2.8 proc rdr), z czego 1,8 miliona właśnie w marcu. Choć w marcu 2019 roku widać powolne wyhamowanie trendu spadkowego, to należy pamiętać, że ten relatywnie pozytywny wynik jest efektem tzw. niskiej bazy porównawczej – powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

Aby spojrzeć na wyniki z szerszej perspektywy Retail Institute porównał odwiedzalność w I kw. 2019 roku z wynikami centrów w 2017 roku.

– Analizując wyniki odwiedzalności centrów handlowych w I kw. 2019 i 2017 roku widać ogromną falę spadków. Centra straciły w I kwartale -2,9 mln klientów (3,4% rdr), przy czym największe straty odnotowały centra małe (7,08% rdr) oraz średnie (4,3%). Centra duże są również na minusie (-1,5% rdr) – podkreśla Anna Szmeja.

W 2017 roku, w pierwszym kwartale, centra były zamknięte 2 dni (1 i 6 stycznia), natomiast w 2019 aż 11. Wielkanoc w obu latach przypadała na kwiecień.

W I kw. 2019 roku obroty sieci handlowych rozwijających się na terenie ponad 120 centrów handlowych spadły o 0,1% r/d/r, przy czym inflacja w marcu wyniosła już 1,7% (o 0,3% więcej niż w lutym 2019). Wg prognoz GUS, w kwietniu wyniesie już 2,2% w ujęciu rocznym, co oznacza, że będzie najwyższa od 8 lat.

W I kw. 2019 roku spadki od 0,2% do 8,6% rdr odnotowały: moda męska, artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży, elektronika, art. domowe i wyposażenia wnętrz, książki, multimedia, prasa, upominki, rozrywka oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, stanowiące łącznie 35% powierzchni sprzedaży monitorowanych przez Retail Institute centrów handlowych.

(07.05.2019 za dlahandlu.pl)