Roślinne alternatywy kuszą producentów nabiału

14.08.2019

Od soi i migdałów przez owies, ryż i kokos – roślinne alternatywy nabiału wywołują poruszenie wśród konsumentów, a rynek w Polsce dynamicznie rośnie i wart jest już ponad 120 mln zł. Czy to szansa dla polskich producentów nabiału na zwiększenie oferty i przychodów?

– Bazując na danych firmy Mintel, 25% respondentów w Polsce ogranicza ilość nabiału w diecie ze względów zdrowotnych, zaś 15% deklaruje, że woli smak napojów roślinnych niż mleka krowiego/koziego. Dodatkowo, aż 44% uznaje roślinne alternatywy dla jogurtu za równie smaczne jak jogurty nabiałowe. Analizując informacje pochodzące z Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel, pomiędzy sierpniem 2016 roku a lipcem 2019 roku, roślinne zamienniki mleka stanowiły 44% udział w całej kategorii mleka, mleka smakowego i roślinnych alternatyw pod kątem liczby wdrażanych innowacji. Podobny rozkład odnotowano w całym regionie europejskim – komentuje Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.

Z danych organizacji ProVeg Polska wynika, że na polskim rynku dostępnych jest obecnie ponad 90 rodzajów napojów roślinnych. Są one dostępne również w znaczącej liczbie kawiarni i innych punktów gastronomicznych, zwłaszcza w dużych miastach.

– Na ten moment szacuje się, iż cały rynek napojów roślinnych w Polsce to około 120-126 mln zł. Rynek ten z pewnością będzie się w Polsce rozwijał – obserwujemy podobne trendy we wszystkich krajach Europy Zachodniej i USA. Według danych Nielsena, przykładowo w USA, rynek roślinnych zamienników mleka jest wart obecnie 1,82 mld dol. i w ciągu ostatniego roku jego wartość wzrosła o 9%, podczas gdy sprzedaż mleka krowiego spadła w tym samym czasie o 6%. Roślinne napoje stanowią obecnie 13% rynku mleka w handlu detalicznym w USA. Jednocześnie globalna wartość rynku napojów roślinnych estymowana jest już na ponad 16 mld dolarów – podaje Karolina Kosno, PR & Communication Manager ProVeg Polska.

Uwierzyli w potencjał

Zdaniem ekspertów polscy producenci mleka powinni zainteresowań się rozszerzeniem produkcji o roślinne alternatywy.

– W Polsce w 2016 roku na jednego mieszkańca przypadało spożycie 38,8 litra mleka odzwierzęcego i jest to spadek w porównaniu do 2011 roku o 11,4% (za Canadian Dairy Information Centre). (...) Branża mleczarska zdecydowanie powinna zainteresować się produkcją roślinnych odpowiedników mleka, co może stanowić doskonałą okazję do nadrobienia potencjalnych strat finansowych spowodowanych spadkiem spożycia mleka krowiego. Jednocześnie polski producent mógłby bazować na lokalnych surowcach, takich jak groch, łubin, czy popularny obecnie owies. Szczególnie brakuje na rynku produktów oferowanych w cenie detalicznej dopasowanej do możliwości polskiego konsumenta – podkreśla Karolina Kosno, PR & Communication Manager ProVeg Polska.

– Oferowanie „szytych na miarę” rozwiązań produktowych, jeżeli chodzi o portfolio produktowe, wpisuje się w obecną potrzebę personalizacji i różnorodności w odniesieniu do codziennej diety. Dobrym przykładem jest Zakład Produkcji Jogurtu Magda, który aktywnie inwestuje w poszerzanie roślinnej gamy produktów na bazie mleczka kokosowego pod marką PlantOn poprzez wprowadzanie nowych wariacji smakowych. Warto również wspomnieć, że niedawno wprowadzona została alternatywa dla śmietany oraz nowa organiczna linia VegUp Bio, która oprócz wersji naturalnej, obejmuje warianty smakowe słodzone owocami, sokami owocowymi i syropem z agawy – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.

Jak podkreśla Honorata Jarocka, z uwagi na spory potencjał drzemiący w kategorii roślinnych alternatyw dla nabiału, w innowacje rynkowe inwestują nie tylko niszowi gracze specjalizujący się w produktach roślinnych, ale także duże, rozpoznawalne firmy z branży nabiałowej.

Ciekawym przykładem z rynku światowego jest firma Danone – jeden z liderów w przemyśle mleczarskim, który wykupił firmę WhiteWave Foods, producenta napojów migdałowych, sojowych i kokosowych pod marką Alpro.

– Obserwujemy rosnące zainteresowanie produktami pochodzenia roślinnego, jednak o konkurowaniu tych dwóch kategorii – produktów mlecznych oraz roślinnych zamienników nabiału – nie można mówić. Produkty pochodzenia roślinnego stanowią przede wszystkim alternatywę dla konsumentów ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi, np. osób z alergią na białka mleka. Są również wartościowym urozmaiceniem diety osób, które na co dzień sięgają po produkty mleczne. Aż 80% osób spożywających produkty pochodzenia roślinnego deklaruje, że spożywa produkty z obu kategorii, jednocześnie odsetek konsumentów kupujących produkty pochodzenia roślinnego stale rośnie. Dlatego w Danone rozwijamy zarówno ofertę produktów mlecznych, jak i kategorię produktów pochodzenia roślinnego, której potencjał do dalszego wzrostu dostrzegamy – deklaruje Rafał Wróblewski, dyrektor ds. rozwoju klientów w Danone.

Jak podkreśla, Danone obserwuje zmieniające się trendy konsumenckie i reaguje na nie – zarówno lokalnie, jak i globalnie. Stąd decyzja o włączeniu do portfolio marki Alpro. Wśród nich znajdują się m.in. napoje na bazie soi, migdałów, ryżu i owsa czy sojowe desery w różnych smakach.

Z danych Nielsen wynika, że Alpro jest liderem rynku produktów pochodzenia roślinnego wśród producentów markowych z 24,6% udziałów wartościowych.

– Zdecydowanie jest to kategoria, którą będziemy dalej rozwijać w myśl przyświecającej nam misji niesienia zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe. Pracujemy nad zwiększeniem dostępności marki zarówno poprzez współpracę z sieciami handlowymi, jak i rozszerzanie portfolio. W tym roku zaprezentowaliśmy konsumentom ciekawe nowości – napoje na bazie kawy Alpro Caffe oraz tzw. jogurty roślinne, czyli produkty na bazie soi z kulturami bakterii jogurtowych. Planujemy również aktywacje w punkcie sprzedaży oraz działania edukacyjne, dzięki którym konsumenci mogą dowiedzieć się więcej o samej kategorii i naszej ofercie – dodaje Rafał Wróblewski.

Warto spróbować!

– Nielsen dostarcza danych pokazujących dynamiczny rozwój rynku alternatywnych napojów roślinnych, które odnotowały aż 15,6% wzrost wartościowy, jak i 20,1% wzrost wolumenowy porównując dwa ostatnie okresy roczne (Nielsen Polska dla Hurt i Detal). Wzrost zainteresowania obserwujemy także po coraz większej dostępności tych produktów w sprzedaży oraz rozmów z naszymi partnerami, którzy coraz śmielej rozwijają swoje linie roślinnych alternatyw, widząc w tym ogromny potencjał biznesowy. Jeszcze w tym miesiącu rusza kampania ProVeg promująca Światowy Dzień Mleka Roślinnego, wypadający 22 sierpnia. Mamy nadzieję, że nasze akcje spowodują, że Polacy po prostu spróbują różnych rodzajów mleka roślinnego, bo nie trzeba mieć żadnego specjalnego powodu, by przetestować możliwości smakowe dostępne na rynku. Chcielibyśmy, by napoje roślinne pojawiały się przynajmniej obok mleka krowiego w lodówkach Polaków, stanowiąc urozmaicenie smakowe w naszej kuchni – podsumowuje Karolina Kosno z ProVeg Polska.

(14.08.2019 za portalspozywczy.pl)