Kto rządził w handlu detalicznym w I półroczu?

30.08.2019

Handel detaliczny w tym roku mierzy się m.in. z trzema niehandlowymi niedzielami oraz presją płacową i kadrową. Podczas gdy część detalistów szuka miejsca na nowe lokalizacje, inni zmagają się ze spadającą sprzedażą i szukają nowych, skutecznych strategii. Kto radzi sobie najlepiej? Serwis dlahandlu.pl zagląda w półroczne sprawozdania finansowe spółek.

Jeronimo Martins

Skonsolidowana sprzedaż Jeronimo Martins w I półroczu br. wzrosła o 5,7%, osiągając 8,91 mld euro, a sprzedaż LfL wzrosła o 3,9%. W drugim kwartale sprzedaż Grupy wzmocniona efektem kalendarza wielkanocnego wzrosła o 10,3%, a LfL o 7,8%. Zysk netto ukształtował się na poziomie 181 mln euro.

Biedronka koncentrowała się na zaspokajaniu potrzeb konsumentów, jednocześnie kontynuując pracę nad zachowaniem efektywności swojego modelu biznesowego w kontekście presji kosztowej. Sprzedaż osiągnęła 6,1 mld euro (26,1 mld zł), co stanowi wzrost o 7,0% w walucie lokalnej (+5,2% w euro) i oznacza wzrost udziału w rynku. Pomimo 8 dodatkowych dni wolnych od handlu w stosunku do pierwszego półrocza 2018, sprzedaż LfL wzrosła o 3,7%. W drugim kwartale sprzedaż Biedronki wzrosła o 12,1% (+11,5% w euro). Wyniki LfL były wyższe o 8,6%, na co wpływ miała Wielkanoc oraz wyższa inflacja.

Biedronka otworzyła w I półroczu 27 nowych lokalizacji i zamknęła 11 (16 sklepów netto). Na koniec czerwca w sieci działało 2916 placówek. Sprzedaż Hebe osiągnęła 117 mln euro, co stanowi wzrost o 26,4% w lokalnej walucie (+24,3% w euro).

Dino

Przychody ze sprzedaży Dino Polska od stycznia do czerwca 2019 roku wyniosły 3,5 mld zł, co stanowi wzrost o 30,5% rdr. W tym czasie spółka otworzyła 81 marketów, a także uruchomiła nowe centrum logistyczne i rozpoczęła budowę kolejnego. Dino Polska S.A. na rozwój sieci przeznaczyła w pierwszym półroczu 2019 roku 434 mln zł, o 55,9% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost sprzedaży LfL w pierwszej połowie roku wyniósł 11,1%.

W tym czasie otwartych zostało 81 nowych sklepów, dzięki czemu na koniec czerwca br. pod szyldem Dino funkcjonowało 1056 marketów. Stanowi to wzrost o 207 sklepów (tj. 24%) w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Na przestrzeni trzech lat, do 30 czerwca 2019 roku, liczba sklepów w sieci Dino zwiększyła się o 499, czyli niemal podwoiła się.

Carrefour

Sprzedaż sieci Carrefour w Polsce w drugim kwartale br. wyniosła 534 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 5,7%. W ciągu pierwszego półrocza sprzedaż brutto wyniosła 1,028 mld euro (ok. 4,4 mld zł według średniego kursu euro), co oznacza wzrost LfL o 4,4%.

Sprzedaż całej Grupy w pierwszym półroczu to 38,7 mld euro (wzrost LfL o 3,5%). a sprzedaż na rodzimym rynku detalisty wyniosła 18,75 mld euro (wzrost LfL o 0,8%). Na koniec pierwszego półrocza Grupa miała w naszym kraju 862 sklepy (89 hipermarketów, 152 supermarketów i 621 sklepów typu convenience). Na koniec 2018 roku detalista prowadził w Polsce 850 placówek (89 hipermarketów, 152 supermarkety i 609 sklepów convenience). Oznacza to, że w ciągu 6 miesięcy 2019 roku Carrefour powiększył się w Polsce o 12 sklepów convenience.

Grupa Muszkieterów

Pierwsze sześć miesięcy 2019 roku Grupa Muszkieterów zakończyła obrotami w wysokości ponad 3,72 miliarda złotych, czyli o prawie 5% więcej rdr (3,6 mld zł w I pół 2018). Obroty Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw wyniosły odpowiednio blisko 2,5 miliarda zł, czyli tyle samo co obecnie, a Bricomarché prawie 1,23 mld zł (1,1 mld zł w I pół. 2018).

Intermarché w drugim kwartale wygenerowała wzrost obrotów o ponad 7% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Optymalizacja tego szyldu wciąż trwa.

Sieć zamknęła w I półroczu trzy supermarkety: w Rudzie Śląskiej, Krzemieńcu oraz Lubinie. Intermarché ma ok. 210 sklepów.

Spar

Sieć SPAR Polska zaraportowała wzrost w pierwszej połowie roku o 5,56% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku, ale nie podano ile wynoszą przychody.

W 2018 roku globalna sprzedaż sieci wyniosła 35,8 mld euro, co stanowi wzrost o 5,4% przy stałej podstawie walutowej. Polska wygenerowała w tym okresie obroty w wysokości 263 mln euro (ponad 1,1 mld zł, był to wzrost o 7,8% rdr).

Eurocash

Przychody Grupy Eurocash w drugim kwartale 2019 roku sięgnęły 6,44 mld zł i były o blisko 12% wyższe niż w analogicznym okresie 2018 roku. W całym pierwszym półroczu tego roku skonsolidowana sprzedaż wyniosła 11,92 mld zł, co oznacza wzrost o 11% rdr.

W segmencie hurtowym Grupa zanotowała w drugim kwartale 2019 roku wzrost sprzedaży o ponad 6% r/r do 4,89 mld zł, a w całym pierwszym półroczu br. sprzedaż tego segmentu sięgnęła 8,99 mld zł, czyli o ponad 5% więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż zrealizowana przez sieć hurtowni Eurocash Cash&Carry wzrosła w pierwszym półroczu br. o 2% rdr. W związku z tym, że liczba placówek w tym formacie nie zmieniła się (pod szyldem Eurocash Cash&Carry funkcjonuje obecnie 180 hurtowni, tyle samo co na koniec I kw.), wzrost sprzedaży LFL był na tym samym poziomie. Liczba sklepów zrzeszonych w sieci abc, które są głównymi klientami formatu Cash&Carry, na koniec pierwszego półrocza br. wynosiła 8 753, czyli o 45 więcej niż na koniec 2018 roku. Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych w ramach sieci Groszek, Euro Sklep, Lewiatan oraz PSD (Gama) na koniec czerwca 2019 roku wynosiła 5040 placówek, co oznacza spadek o 15 placówek względem I kw. br. i przyrost o 16 sklepów na przestrzeni półrocza br.

W segmencie detalicznym w drugim kwartale 2019 roku Grupa Eurocash osiągnęła ponad 34% wzrost sprzedaży do blisko 1,5 mld zł, a w całym pierwszym półroczu sprzedaż Detalu zwiększyła się o prawie 36% rdr do 2,83 mld zł. Wzrosty te w dużej mierze wynikają z konsolidacji sieci ponad 180 supermarketów Mila oraz 25 sklepów Lewiatan (należących do spółki Partner) przejętych odpowiednio w czerwcu ubiegłego roku oraz marcu bieżącego roku. Akwizycje te dołożyły do sprzedaży Grupy Eurocash w pierwszej połowie tego roku ponad 620 mln zł.

Nie wszyscy detaliści podali półroczne wyniki. Dla porównania prezentujemy więc wyniki roczne za 2018 rok.

Piotr i Paweł

Spółka Piotr i Paweł SA wygenerowała w 2018 roku przychody w wysokości 506 mln zł. Spółka zanotowała stratę na poziomie 14,5 mln zł. Druga ze spółek Grupy – Piotr i Paweł Detal uzyskała przychody na poziomie 577,11 mln zł (strata to blisko 82,4 mln zł).

Lidl i Kaufland

Lidl (Grupa Schwarz) generuje w naszym kraju przychody na poziomie 18,3 mld zł, co czyni go trzecim detalistą w naszym kraju (pierwszym jest właściciel Biedronki, drugim Eurocash). Lidl rośnie w tempie około 50 sklepów rocznie i zbliża się do pułapu 700 sklepów.
W roku finansowym 2018 Lidl osiągnął przychody w wysokości 81,2 mld euro, z czego 22,7 mld euro wygenerował oddział niemiecki. Pierwsze półrocze 2019 roku było dość pracowitym okresem dla Lidla w Polsce. Sieć postawiła w tym czasie na nowy kanał sprzedaży, program lojalnościowy, rozwój sieci dystrybucji i podwyżki dla pracowników.

W skład Grupy Schwarz wchodzi także Kaufland. Globalne przychody tej sieci sklepów wzrosły w 2018 roku o 1,6%, do kwoty 22,6 mld euro. Przychody spółki Kaufland Polska Supermarkety wyniosły w zeszłym roku 9,9 mld zł (ok. 2,31 mld euro), co oznacza spadek o 3,3% rdr. Kaufland ma w Polsce 212 sklepów.

Tesco

Na koniec roku finansowego 2018/2019 sieć Tesco miała w Polsce 348 sklepów (63 dużych hipermarketów, 70 hipermarketów kompaktowych, 214 supermarketów i 1 sklep typu convenience). Sieć podała, że polski oddział sprzedał towary za 1,9 mld funtów (ok. 9,3 mld zł), ale strata operacyjna wyniosła 11 mln funtów (ok. 55 mln zł – kurs z końca lutego).
W tym roku sieć postanowiła poczynić drastyczne zmiany polegające na skoncentrowaniu swoich działań w Polsce na formatach mniejszych sklepów, zamknięciu kolejnych nierentownych placówek, sprzedaży 8 dużych hipermarketów i redukcji asortymentu.

Żabka

Przychody spółki Żabka Polska wyniosły w ubiegłym roku ponad 7 mld zł wobec 6,57 mld zł rok wcześniej.
Sieć Żabka miała na koniec 2018 roku około 5,4 tys. placówek, z czego 3100 w nowym formacie. Sklepy po remodelingu, określane wewnątrz firmy jako format galaxy, przyciągają do sklepów nawet 30% nowych klientów. Na koniec grudnia 2017 roku do sieci należało 4900 sklepów. W rok Żabce przybyło 500 placówek. Do końca tego roku w sieci ma działać ok. ponad 6 tys. sklepów. Sieć szacuje, że potencjał rozwoju to nawet 10,5 tys. sklepów.

E.Leclerc

Sprzedaż grupy E.Leclerc Polska w 2018 roku wyniosła 2,91 mld zł, co oznacza wzrost o 3,89%.
Strategia promocyjna E.Leclerc opierała się na planie dedykowanym produktom świeżym, takim jak mięso, owoce czy nabiał. Zdecydowanie zwiększono ich obecność w katalogach. Grupa E.Leclerc Polska wzmocniła w ubiegłym roku swoją strukturę, rozpoczynając oficjalną współpracę z siecią Frac, która w lipcu dołączyła do grupy zakupowej Galec. Do sieci na koniec ub.r. należało 47 sklepów.

Aldi

Spółka Aldi zanotowała w ubiegłym roku przychody na poziomie 1,27 mld zł. Firma wykazała również stratę w wysokości 78 mln zł.
Rok wcześniej przychody firmy wyniosły 1,06 mld zł, a strata 66,2 mln zł. Obecnie sieć Aldi prowadzi w Polsce 132 sklepy. W ubiegłym roku priorytetem firmy była realizacja jednego z największych projektów inwestycyjnych sieci w kraju, wdrożenie nowego konceptu wizualnego do wszystkich sklepów. W tym roku sieć chce uruchomić kilkanaście nowych sklepów. Wszystkie nowe otwarcia zaplanowano na drugą połowę roku.

Stokrotka

W 2018 roku skonsolidowane przychody Maxima Grupė wzrosły o 22,1% w porównaniu z 2017 roku, osiągając wartość 3,451 mld euro. Grupa zainwestowała ponad 88 mln euro w środki trwałe i otworzyła ponad 100 nowych sklepów na wszystkich rynkach, w większości w Polsce.
Przychody wzrosły głównie dzięki przejęciu Stokrotki wraz z solidnym wzrostem przychodów w krajach bałtyckich i Bułgarii. W 2018 roku otwarto łącznie 107 nowych sklepów, w tym 84 przez Stokrotkę w Polsce. Kolejne 39 sklepów zostało zmodernizowanych na wszystkich rynkach. Dodatkowo 30 sklepów Aldik w Polsce zmieniło szyld na Stokrotkę. Powierzchnia handlowa w ramach Grupy wzrosła o 43%

(30.08.2019 za dlahandlu.pl)