30% produkcji Mlekovity trafia na eksport

03.09.2019

Do 159 krajów świata trafiają polskie wyroby mleczarskie wytwarzane przez spółdzielnię mleczarską Mlekovita. Sprzedaje ona zagranicę 30% swojej produkcji i jest największym eksporterem produktów spożywczych w Polsce.

Mlekovita sprzedaje produkty mleczarskie na cały świat – do 28 państw Unii Europejskiej i do 131 krajów spoza UE. Z eksportu pochodzi ok. 30% przychodów firmy – poinformował prezes Dariusz Sapiński. Dodał, że spółdzielnia mleczarska jest największym producentem i eksporterem polskiej żywności.

Jak mówił, o pozycji lidera wśród polskich firm spożywczych świadczą m.in. wyniki finansowe spółdzielni, która od kilku lat działa jako grupa Mlekovita. Przychody w ciągu ostatnich 20 lat, wzrosły 16-krotnie, osiągając w 2018 roku ok. 4,7 mld zł. Niedawno Mlekovita podsumowała pierwsze półrocze, a dotychczasowe wyniki wskazują, że prawdopodobnie w tym roku przychody będą jeszcze wyższe i przekroczą poziom 5 mld zł.

Sapiński zaznaczył, że długookresowa strategia rozwoju ukierunkowana jest na rynki międzynarodowe, choć oczywiście krajowy rynek jest równie ważny. Zauważył, że cała branża mleczarska wytwarza o ok. 40% produktów więcej ponad krajowe zapotrzebowanie, więc eksport jest koniecznością. Zaznaczył, że wzrost eksportu jest możliwy m.in. dzięki dostosowaniu polskich produktów do specyfiki gustów i smaków preferowanych przez klientów na różnych rynkach.

Jednym z kluczowych produktów eksportowych Mlekovity są tzw. proszki mleczne, czyli m.in. mleko w proszku pełne instant, Fat Filled Milk Powder, Instant Fat Filled Milk Powder, serwatka, permeat serwatki w proszku, śmietanka w proszku. W ubiegłym roku Mlekovita wyeksportowała ok. 100 tysięcy ton tych produktów, głównie do krajów afrykańskich i azjatyckich.

Prezes Mlekovity podkreślił, że firma jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich na rynek niemiecki. Wartość wywozu za Odrę stanowi obecnie ponad 20% całego eksportu. Wśród głównych produktów eksportowych do naszych zachodnich sąsiadów znajdują się proszki (m.in. mleko, serwatka), sery, masło i mleko UHT.

Co roku firma przeznacza duże środki na inwestycje. W 2018 na ten cel wydano ok. 90 mln zł. Największą ostatnią inwestycją była budowa Fabryki Proszków Mlecznych w Wysokiem Mazowieckiem, która trwała trzy lata i została zakończona jesienią ubiegłego roku. Kosztowała 320 mln zł – zaznaczył prezes Mlekovity.

Mlekovita dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym, w swoich 20 zakładach produkcyjnych posiada 180 linii produkcyjnych, z czego w 12 z nich wyposażona jest największa na świecie fabryka pakująca sery, w której każdego miesiąca konfekcjonuje się blisko 4 tys. ton serów dojrzewających.

W bieżącym roku już blisko 15 tysięcy ton „żółtych” serów trafiło zagranicę.

Sapiński dodał, że osiągnięcie przez Mlekovitę pozycji lidera w produkcji i eksporcie wyrobów mleczarskich nie byłoby możliwe bez ścisłej współpracy z rolnikami. Obecnie Mlekovita współpracuje z 15 tys. producentów mleka, którzy dostarczają do jej zakładów 8 milionów litrów mleka dziennie.

(03.09.2019 za farmer.pl)