Koszyk Roku 2019: 12 września dowiemy się, w których e-sklepach kupuje się najlepiej

04.09.2019

12 września dowiemy się, w których sklepach internetowych kupuje się najlepiej. Obowiązkowa rejestracja, brak możliwości edycji koszyka, intensywny i wprowadzający w błąd cross-selling – to nielubiane przez klientów praktyki, których z pewnością nie stosują liderzy rankingu e-commerce – Koszyk Roku 2019.

Po raz drugi w Polsce eksperci Twisto i EDISONDY wcielili się w kupujących, żeby ocenić, które sklepy internetowe są najbardziej przyjazne dla klientów.

Aby ocenić sklepy internetowe z perspektywy klienta, eksperci Twisto i EDISONDY symulowali typowe zachowania podczas wizyty na stronie sklepu, zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów. Sprawdzili, jak każdy ze sklepów działa na komputerze oraz na telefonie komórkowym.

– Spośród wszystkich e-commerców w Polsce wyłoniliśmy listę stu najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów i sprawdziliśmy, które z nich są najbardziej przyjazne dla klientów. Ocenie poddaliśmy ścieżkę, którą użytkownik przechodzi od momentu wyboru produktu i dodania go do koszyka, przez dokonanie płatności, wybór metody dostawy, aż po podsumowanie zamówienia – mówi Krzysztof Blinowski, Country Manager w Twisto, które jest organizatorem badania Koszyk Roku 2019.

W sumie eksperci ocenili sklepy pod kątem ponad 200 kryteriów.

– Namawianie do zakupu niepożądanych produktów, obowiązkowa rejestracja, skomplikowane formularze, niezrozumiały język komunikacji – to praktyki, za które punkty były odejmowane. Premiowaliśmy z kolei dobrze zaprojektowane, intuicyjne rozwiązania i przejrzystą komunikację z klientem. Bardzo istotna była również kwestia dostosowania sklepu do zakupów na urządzeniach mobilnych. Wiele sklepów radzi sobie w tym aspekcie bardzo dobrze! To ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że co czwarty zakup w e-commerce pochodzi dziś z kanału mobile – wyjaśnia Małgorzata Kowalska, UX Research Consultant, w studiu badawczo-projektowym EDISONDA, które jest partnerem badania.

– Warto wskazywać pozytywne wzorce. W naszym raporcie pokażemy praktyki najbardziej pożądane przez kupujących oraz te, które najbardziej utrudniają im zakupy. Sklepy, które zapewniają swoim klientom przemyślane i intuicyjne rozwiązania, zyskują znaczną przewagę konkurencyjną. Wnioski zebrane w raporcie Koszyk Roku 2019 pomogą sprawdzić sprzedawcom, czy ich firmy należą do tej grupy – wyjaśnia Krzysztof Blinowski z Twisto.

Polski rynek handlu internetowego jest coraz bardziej konkurencyjny. W 2018 roku w Polsce działało ponad 30 tys. sklepów internetowych, czyli aż o 4 tys. więcej niż w 2015. W 2020 roku wartość rynku e-commerce ma sięgnąć 72 mld zł.

– Polskie e-sklepy podchodzą do projektowania procesu zakupowego coraz bardziej świadomie. Należy jednak pamiętać, że obsługa klienta nie kończy się na pobraniu opłaty i wysyłce paczki. Branżowi liderzy budują przemyślane strategie posprzedażowej obsługi klienta. Uwzględniają w nich dbałość o komunikację i opiekę nad użytkownikiem również po finalizacji zakupów, na przykład ułatwiając zwroty – mówi Małgorzata Kowalska z EDISONDY.

Organizatorem badania i rankingu Koszyk Roku 2019 jest fintech Twisto. Partnerzy główni to EDISONDA, imoje ING, Mastercard i Similarweb, a partnerzy to Semstorm i ShopRank. dlahandlu.pl i Business Insider Polska jest patronem medialnym. Ogłoszenie wyników rankingu odbędzie się 12 września na PGE Narodowym.

(04.09.2019 za dlahandlu.pl)