Ruch turystyczny coraz mocniej wpływa na centra handlowe

06.09.2019

Każdego dnia turyści zostawiają w Krakowie 18 mln zł. Co dziesiąte miejsce pracy w Krakowie jest ściśle związane z obsługą turystów. Ogromny ruch turystyczny w stolicy Małopolski wpływa na decyzje inwestycyjne zarządzających obiektami handlowymi.

Polska jest krajem coraz chętniej odwiedzanym przez turystów z zagranicy, także spoza Unii Europejskiej. Z szacunkowych danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że w ubiegłym roku nasz kraj odwiedziło 19,3 mln zagranicznych gości. Spośród miast największą siłę przyciągania ruchu typowo turystycznego ma Kraków. W 2018 roku przyjechało tu 13,5 mln osób, które wydały w sumie 6,5 mld zł. W przeliczeniu na jeden dzień turyści zostawiają w Krakowie ok. 18 mln zł (dane Małopolska Organizacja Turystyczna – MOT). Co dziesiąte miejsce pracy w Krakowie jest ściśle związane z obsługą odwiedzających miasto.

Pobyt obcokrajowców w Polsce nie kończy się zwykle tylko na zwiedzaniu. Nasz kraj jest dla nich atrakcyjny także z powodu stosunkowo niskich cen w sklepach, a tak duży ruch turystyczny nie pozostaje bez wpływu na decyzje inwestycyjne operatorów zarządzających obiektami handlowymi.

– Kraków ma znaczący potencjał demograficzny, ale także ten, wynikający z ogromnego ruchu turystycznego. Te fakty miały wpływ na naszą decyzję dotycząca przebudowy Plazy i przekształcenia jej w wysokiej klasy outlet sprzedający produkty znanych marek z dużymi zniżkami. Dobre outlety mają nieporównywalnie większą niż zwykłe centra handlowe siłę przyciągania turystów. Oczywiście Kraków to duże miasto, a turyści zazwyczaj nie docierają na peryferie, ale Fashion Outlet Kraków będzie położony blisko centrum i jest dobrze skomunikowany z Rynkiem Głównym czy dworcem – mówi Dawid Rutkowski, Asset & Development Manager w PRÔM PEAKSIDE ROS Outlet Management.

Funkcja wyprzedażowa jest także w outletach coraz częściej uzupełniana o ofertę rozrywkową i umożliwiającą przyjemne spędzanie czasu np. łączonego z posiłkiem. To okoliczności atrakcyjne dla mieszkańców, ale także dla turystów. Krakowski obiekt powstaje w takiej właśnie formule, część rozrywkowo-gastronomiczna zajmie tu aż około 30% powierzchni. Restauracje i część rozrywkowa wzmacniają pozytywne wrażenia zakupowe i satysfakcję z pobytu, także u turystów.

Położenie blisko centrum ułatwia przyciąganie turystów do obiektu handlowego, to jednak nie wystarcza. Doświadczeni operatorzy centrów potrafią wykreować dla obcokrajowców także inne atrakcyjne zachęty. Jedną z nich jest zwrot podatku za zakupy, który klienci spoza UE mogą otrzymać na miejscu, od razu po zakupach. Wprawdzie najliczniej turyści przybywają do Polski z Niemiec czy Wielkiej Brytanii, ale coraz częstszymi gośćmi są obywatele Stanów Zjednoczonych, Ukraińcy, a z roku na rok przybywa także turystów z Chin i innych krajów azjatyckich.

Jak do tej pory usługa umożliwiająca zagranicznym klientom odbiór podatku VAT za zakupy na miejscu, jest unikalna w skali kraju, jednak rosnący gwałtownie ruch turystyczny pozwala przypuszczać, że prekursorzy takich rozwiązań znajdą wkrótce swoich naśladowców. W ankietach Małopolskiej Organizacji Turystycznej kategoria zakupy w wydatkach obcokrajowców pojawia się coraz częściej. W miarę rozwoju oferty handlowej może być także coraz wyżej na listach wydatków turystów w Krakowie.

(06.09.2019 za portalspozywczy.pl)