Szybkość, wygoda i bezpieczeństwo zyskują na znaczeniu przy wyborze e-sklepu

09.09.2019

Choć w Polsce wciąż dominuje tradycyjne podejście do zakupów internetowych – traktowanie internetu jako wielkiego katalogu wysyłkowego – to widać, że z roku na rok coraz popularniejsze stają się wygodne i szybkie rozwiązania e-commerce, wynika z badania Autopay Research „Jak kupujemy w internecie 2019”.

W tegorocznym badaniu odsetek osób deklarujących kupowanie przez internet sięgnął 89%. To najwyższy wynik w czteroletnim cyklu analiz polskiego rynku e-commerce i wzrost o 4% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Sukcesywnie postępujące zmiany postaw konsumentów zauważalne są w kilku aspektach badania.

– Najważniejszym kryterium wyboru sklepu internetowego pozostają ceny oferowanych w nim produktów. Jednak coraz większą rolę odgrywa wygoda realizacji zakupu (wzrost z 48 na 55%), wiarygodność sklepu (wzrost z 35 na 51%) oraz możliwość łatwego zwrotu towaru (wzrost z 22 na 38%). Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce możemy spodziewać się zmiany oczekiwań wobec e-sklepów. Klienci będą szukali nie tyle miejsc, gdzie jest tanio, tylko gdzie kupią szybko, wygodnie i bezproblemowo – ocenia Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media i Autopay.

Podobny trend widać w deklaracjach dotyczących preferowanych metod płatności za zakupy w internecie. Zapłata przy odbiorze i przelew na konto sklepu wskazywane są przez niemal połowę badanych. Jednocześnie po piętach depcze im popularność szybkich płatności elektronicznych (wskazane przez 41% respondentów) i płatność kartą płatniczą (32%). Ze świetnym wynikiem (24% wskazań) zadebiutował w tegorocznym zestawieniu system BLIK, a po kilka procent wskazań przypadło na płatności Apple Pay i Google Pay.

Interesująco przedstawia się rozbicie preferencji dotyczących metod płatniczych na grupy wiekowe. Starsi użytkownicy sieci chętniej wybierają tradycyjne płatności, zaś nowoczesne systemy płatnicze, takie jak BLIK czy Google Pay, są wyraźnie popularniejsze wśród młodszych generacji i mieszkańców dużych miast, wśród których zwykle najwięcej jest osób (tzw. early-adopters) szybko oswajających się z nowymi rozwiązaniami.

(09.09.2019 za dlahandlu.pl)