Z końcem wakacji ceny w górę. Raport koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency

  • Przed powrotem do szkół średnie ceny towarów szybkozbywalnych wzrosły o ok. 1% miesiąc do miesiąca

Sierpień droższy niż lipiec, ale tańszy niż drugi miesiąc wakacji przed rokiem

  • W porównaniu rok do roku zdrożały głównie produkty wymagające przechowywania w warunkach chłodniczych, za to wyraźnie potaniały słodycze

Sierpniowy raport cenowy sporządzony w oparciu o comiesięczne badanie przeprowadzane przez audytorów ASM Sales Force Agency, wykazał nieznaczny spadek wartości koszyka zakupowego (przykładowego zestawu 40 podstawowych produktów FMCG).

Wartość uśrednionego koszyka zakupowego przed końcem wakacji wyniosła 231,22 zł, a więc była o 2,21 zł (ok. 1%) wyższa niż w lipcu 2020, ale za to niższa niż w sierpniu ubiegłego roku.

Ponownie najwięcej płaciliśmy za zakupy online, które w sierpniu jeszcze podrożały (o 6,58 zł m/m) i wyniosły 256,41 zł. Zmalała za to różnica do najdroższego sklepu stacjonarnego (w sierpniu okazała się nim hurtownia Cash&Carry – Selgros). Oznacza to, że to tutaj ceny wzrosły najbardziej: w sierpniu w Selgrosie było aż o 18 zł drożej niż w lipcu.

Najdroższy przed miesiącem sklep stacjonarny – Makro, rekordowo potaniał (o ponad 12 zł), plasując się pośrodku rankingu, z wartością poniżej średniej. Z kolei najtańszy niemal co miesiąc Auchan zdrożał o ponad 6 zł, zwalniając miejsce na podium sieci Biedronka (z koszykiem zakupowym o wartości 214,74 zł).

Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw 40 produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie wartość identycznych koszyków rok do roku.

W porównaniu do sierpnia 2019 r. doszło do sporych roszad wewnątrz zestawienia: 5 sieci podrożało, 6 potaniało. Wzrosły ceny e-grocery, odczuwalnie zdrożał też koszyk w Tesco (o ponad 7 zł) i w Selgrosie (aż o 11,71 zł). Wyraźnie potaniały zaś zakupy w Biedronce (o 11,5 zł), Intermarche (aż o 14,45 zł) oraz rekordowo w Makro (o ponad 17 zł). W efekcie, w sierpniu 2020 r. uśrednione ceny koszyka zakupowego badanego przez ASM SFA pozostały zbliżone do zeszłorocznych (niższe o 1,86 zł, a więc o 0,8% r/r).

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że w górę poszły ceny mięsa, wędlin i ryb (o ponad 6%) oraz mrożonek (o 3,84%). Zdrożał także nabiał (o 1,5%) oraz nieznacznie chemia domowa i kosmetyki. Pozostałe badane kategorie potaniały r/r. Stabilne pozostały ceny używek i alkoholu (w sierpniu br. tańsze niż przed rokiem o 0,34%). Najbardziej odczuwalnie spadły ceny słodyczy (o ponad 7%).

– Sierpień zwyczajowo przynosi wzrosty cen niektórych artykułów w sklepach – można to powiązać z powrotem z wakacji i wzmożonymi przygotowaniami do szkół i do pracy. Wracamy do gotowania i przebywania w domach, więc popyt na produkty szybkozbywalne codziennego użytku wzrasta (a co za tym idzie, rosną i ich ceny). Poza tym dane opublikowane przez GUS wykazały w sierpniu podwyżkę cen paliw, co ma bezpośrednie przełożenie na koszty transportu i towarów w sklepach – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Metodologia badania:

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 40 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Za sprawą polityki in-out w Lidlu część artykułów bywa niedostępna, dlatego w tych przypadkach uwzględniono ceny zmierzone przed miesiącem.

Z kolei w Biedronce niektóre produkty oferowane są w opakowaniach o niestandardowej gramaturze, ich ceny zostały więc odpowiednio przeliczone.

Więcej informacji: www.asmsalesforce.pl

(Informacja prasowa ASM Sales Force Agency)