Polsce potrzeba pracowników, nie imigrantów

W naszym kraju narasta problem z pracownikami. Część firm z tego powodu wstrzymuje inwestycje, inne są zmuszone do ograniczenia produkcji. Zdaniem części komentatorów, zwłaszcza lewicowych, lekarstwem na ten stan jest przyjęcie imigrantów. Czy jednak liczba ludzi przekłada się na liczbę pracowników?

Czytaj więcej

Wielkie sklepy tracą na znaczeniu

Mleczarnie starają się zwiększać sprzedaż nowoczesnymi kanałami dystrybucji. Na zebraniach Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, często słychać narzekanie, że sieci bezwzględnie wykorzystują swoją przewagę. Tymczasem najnowsze badania wskazują, że jeśli nie nadchodzi kres supermarketów, to przynajmniej spada ich znaczenie i rola na rynku.

Czytaj więcej

Nowy minister rolnictwa, stare problemy

Po niespełna trzech latach urzędowania Krzysztof Jurgiel złożył dymisję ze stanowiska ministra rolnictwa. Zastąpił go na tym stanowisku Jan Krzysztof Ardanowski. Prezentujemy krótki bilans urzędowania Krzysztofa Jurgiela oraz wyzwania i cele stojące przed jego następcą.

Czytaj więcej

Polska gospodarka mocna wewnętrznie, ale…

Dane analityków, zarówno polskich jak i zagranicznych, prorządowych, jak i obecnemu rządowi nieprzychylnych, wskazują jednoznacznie na dobrą kondycję i perspektywy naszej gospodarki. Z drugiej strony, ciemne chmury recesji pojawiają się na horyzoncie rynków światowych.

Czytaj więcej

Śmieciowy problem

Płonące wysypiska śmieci zwróciły uwagę mediów głównego nurtu na problem odpadów i ich recyklingu. Jest to zagadnienie dotyczące branży mleczarskiej, gdyż plastik m.in. z opakowań po jogurtach, maśle, margarynach i butelkach po mleku spożywczym jest odpadem kwalifikowanym jako trudny do przetworzenia.

Czytaj więcej

Wyzwania i trendy na rynku pracy

Przemysł mleczarski nie jest zawieszony w próżni. Jak każdy przemysł potrzebuje wykwalifikowanych pracowników i w związku z tym musi obserwować trendy, jakim podlega rynek pracy. A dzieje się sporo.

Czytaj więcej

RODO w mleczarstwie

Już 25 maja 2018 roku rozpocznie się stosowanie RODO, czyli nowego rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Dotyczyć ono będzie wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych. Te zmiany nie ominą w żaden sposób firm mleczarskich.

Czytaj więcej

Bezpieczeństwo w gospodarstwach mlecznych

Wczesna i ładna wiosna przyspieszyła tegoroczne prace w gospodarstwach rolnych. Jak wynika z danych KRUS, w 2017 roku rolnicy zgłosili ponad 18 tysięcy wypadków przy pracy, odnotowano także 69 wypadków śmiertelnych. Rolnictwo pozostaje jedną z najbardziej niebezpiecznych branż.

Czytaj więcej

Handel się zmienia

Aby sprzedać najlepszy produkt, musi się on znaleźć na sklepowej półce. W Polsce e-handel nie jest jeszcze na tyle rozwinięty, aby zagrozić tradycyjnym sieciom handlowym. Aby produkty mleczarskie trafiły do finalnych konsumentów, musi istnieć współpraca z sieciami handlowymi. Z tego powodu warto obserwować jakim zmianom one podlegają.

Czytaj więcej

Nowy, lepszy wizerunek rolnika

Rolnicy i rolnictwo są pierwszym ogniwem łańcucha żywnościowego. Bez ich pracy, zakłady przetwórcze ani szeroko rozumiana dystrybucja i handel nie miałyby racji bytu. Mimo to, rolnicy często nie są najlepiej postrzegani w społeczeństwie. Dlaczego?

Czytaj więcej

Czy będzie wojna handlowa z USA?

Prezydent Stanów Zjednoczonych zapowiedział wprowadzenie ceł na stal i aluminium. Coraz więcej firm obawia się wojny handlowej pomiędzy USA i Unią Europejską. Ucierpieć na tym mogą także polscy eksporterzy.

Czytaj więcej

Polacy cenią zdrowie szansa dla żywności ekologicznej

Firma badawcza Nielsen opublikowała właśnie raport „Make it healthy”, z którego wynika, że zdrowie jest dla Polaków ważniejsze niż dla przeciętnego Europejczyka. W Polsce 28% ankietowanych deklaruje, że największą obawą jest dla nich ich stan zdrowia. W Europie natomiast wskaźnik ten wynosi 18%. W związku z tym zauważalny również jest wzrost znaczenia trendu związanego ze zdrową żywnością – zjawisko to cieszy ze względu na fakt, że 56% Polaków cierpi na nadwagę lub otyłość.

Czytaj więcej

Mleczarnie skazane na e-handel

Produkty mleczarskie oferowane w internecie są standardem w sklepach sieci handlowych. Jednak mleczarnie, często prowadzące własne sklepy stacjonarne, nadal, poza nielicznymi wyjątkami, zaniedbują ten kanał sprzedaży.

Czytaj więcej

Inflacja vs. dochody

Polski przemysł, w tym mleczarski, boryka się z brakiem pracowników. Firmy starają się ich pozyskać różnymi sposobami. Efektem tego jest stały wzrost wynagrodzeń.

Czytaj więcej

Nowy silny gracz?

Powoli na polskie półki z nabiałem wchodzi nowy, silny gracz. Czy Valio stanie się problemem dla polskich mleczarń i odbierze im zauważalną część rynku?

Czytaj więcej

FRSiH: Mody żywnościowe trwają krótko

Podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbyła się debata „Rynek wobec trendów kulinarnych i prozdrowotnych: od żywności zdrowej, funkcjonalnej, do superfoods”, podczas której rozmawiano m.in. o modach i oczekiwaniach konsumentów wobec żywności.

Czytaj więcej

Promocyjna klamra

Od wielu lat w kontekście promocji polskiej żywności za granicą mówi się o braku i potrzebie stworzenia polskiej marki parasolowej, która obejmowałaby całą eksportowaną żywność.

Czytaj więcej

Obraz zmieniającej się branży mleczarskiej

Od kilku lat serwis portalspożywczy.pl i pismo „Rynek Spożywczy” publikują opracowywany przez firmę Bisnode ranking firm mleczarskich działających w Polsce. Porównując kolejne edycje można zaobserwować jak zmienia się rynek i działające na nim firmy.

Czytaj więcej

Dobre opakowanie sprzedaje

Każdy produkt mleczarski musi zostać, w przeciwieństwie do np. owoców, warzyw czy wędlin, zapakowany. Konsument na półce sklepowej nie widzi mleka, jogurtu, sera czy maślanki, ale opakowanie, w którym te produkty się znajdują. Dostrzega butelkę, kubeczek czy karton. Tylko ich właściwe zaprojektowanie skłoni go do zakupu.

Czytaj więcej

Na WKG o szansach rozwoju Polski Wschodniej

W dniach 27-28 września br. w Białymstoku trwał Wschodni Kongres Gospodarczy. To już czwarta edycja tej imprezy. W tym roku skupiono się na szansach rozwoju całego regionu. Warto poświęcić temu wydarzeniu chwilę uwagi, gdyż województwo podlaskie jest niekwestionowaną stolicą polskiego mleczarstwa.

Czytaj więcej

Wolne niedziele tak czy nie

Od kilkunastu lat trwa w Polsce debata o wolnych niedzielach. Zwolennicy podkreślają świętość niedzieli i podają przykłady z innych krajów, gdzie sklepy są w niedziele pozamykane. Przeciwnicy wskazują straty jakie gospodarka poniesie na rezygnacji z dnia handlowego.

Czytaj więcej

Prawo wodne będzie obowiązywać już za 4 miesiące

Prezydent Andrzej Duda podpisał 3 sierpnia ustawę o Prawie wodnym. Ma ona dostosować polskie prawo do unijnych przepisów Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW) i dyrektywy azotanowej. Mimo konieczności jego wprowadzenia, co wymusiła na Polsce Komisja Europejska, od początku budziło i nadal budzi wiele kontrowersji.

Czytaj więcej

Wypadki w pracy psują image firmy

Na początku sierpnia br. w jednej z hal zakładu firmy Hochland w Kaźmierzu uszkodził się zawór, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku. Wprawdzie nikt nie został poszkodowany, ale niebezpieczeństwo było znaczne.

Czytaj więcej

Twarożek tradycyjny

Polacy lubią produkty tradycyjne. Kochają tradycyjny twaróg, tradycyjne masło. Jest to szerszy trend, którego nieznajomość, bądź lekceważenie może kosztować.

Czytaj więcej

Mleczarnie muszą dopieścić e-sklepy

Rok 1991 uznaje się za początek internetu w Polsce. Jak ten wynalazek od tego czasu zmienił otaczający nas świat, nie trzeba nikogo przekonywać. Projekt, który powstał jako eksperyment naukowy i akademicki, obecnie stał się miejscem budowania relacji międzyludzkich i zarabiania pieniędzy. Handel internetowy rozwija się w zastraszającym tempie. Ten trend nie omija żywności, w tym produktów mleczarskich.

Czytaj więcej

Susza wymusza ubezpieczenia

Ubiegłoroczna susza spowodowała znaczne straty w polskim rolnictwie. Nie ominęły one także branży mleczarskiej. Remedium na problemy tego typu mogą być m.in. ubezpieczenia rolnicze.

Czytaj więcej

Brexit nie taki straszny

Po początkowych obawach, jakie wywołała informacja o opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, teraz coraz więcej ekspertów i analityków wyraża opinię, że Brexit nie oznacza jednak końca świata.

Czytaj więcej

Letnie zagrożenie produkcji

Po długiej zimie, i chłodnej i spóźnionej wiośnie, lato rozpoczyna się upałami. Wraz gorącem do Polski wraca niebezpieczeństwo blackoutu czyli przerw w dostawach prądu. Dla firm mleczarskich jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko.

Czytaj więcej

Na EKG rozmawiano o eksporcie żywności

Europejski Kongres Gospodarczy to wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy od wydobycia węgla i obronności, przez politykę wodną i demograficzną do handlu zagranicznego i branży spożywczej. Mimo że nie było panelu poświęconego wyłącznie branży mleczarskiej, pojawiło się wiele wątków, które jej bezpośrednio dotyczą.

Czytaj więcej

Wymiana pokoleniowa na rynku ERP

Jak wynika z badań Ventana Research, 45% pytanych przedsiębiorstw chce w najbliższym czasie korzystać z bardziej wydajnych systemów ERP. Podobne nastroje panują na rodzimym rynku. Coraz więcej firm posiadających profesjonalne oprogramowanie wspierające zarządzanie podejmuje decyzję o jego wymianie. Dlaczego? Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorstwa zaczynają dostrzegać, że dotychczasowe systemy przestały być wydajne i nie są już w stanie zwiększyć ich mocy produkcyjnych oraz zrobić kolejnego kroku na drodze do Przemysłu 4.0.

Czytaj więcej

Gdzie leży granica opłacalności produkcji mleka?

Jak podał GUS, w marcu br. średnia cena mleka w Polsce wynosiła 1,31 zł za litr. W porównaniu do cen ubiegłorocznych, jest to cena rewelacyjna. Równocześnie media podały, że cena mleka w Niemczech pokrywa około 70% kosztów produkcji. Może warto się zastanowić gdzie leży granica opłacalności produkcji mleka.

Czytaj więcej