Prawo wodne będzie obowiązywać już za 4 miesiące

Prezydent Andrzej Duda podpisał 3 sierpnia ustawę o Prawie wodnym. Ma ona dostosować polskie prawo do unijnych przepisów Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW) i dyrektywy azotanowej. Mimo konieczności jego wprowadzenia, co wymusiła na Polsce Komisja Europejska, od początku budziło i nadal budzi wiele kontrowersji.

Czytaj więcej

Wypadki w pracy psują image firmy

Na początku sierpnia br. w jednej z hal zakładu firmy Hochland w Kaźmierzu uszkodził się zawór, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku. Wprawdzie nikt nie został poszkodowany, ale niebezpieczeństwo było znaczne.

Czytaj więcej

Twarożek tradycyjny

Polacy lubią produkty tradycyjne. Kochają tradycyjny twaróg, tradycyjne masło. Jest to szerszy trend, którego nieznajomość, bądź lekceważenie może kosztować.

Czytaj więcej

Mleczarnie muszą dopieścić e-sklepy

Rok 1991 uznaje się za początek internetu w Polsce. Jak ten wynalazek od tego czasu zmienił otaczający nas świat, nie trzeba nikogo przekonywać. Projekt, który powstał jako eksperyment naukowy i akademicki, obecnie stał się miejscem budowania relacji międzyludzkich i zarabiania pieniędzy. Handel internetowy rozwija się w zastraszającym tempie. Ten trend nie omija żywności, w tym produktów mleczarskich.

Czytaj więcej

Susza wymusza ubezpieczenia

Ubiegłoroczna susza spowodowała znaczne straty w polskim rolnictwie. Nie ominęły one także branży mleczarskiej. Remedium na problemy tego typu mogą być m.in. ubezpieczenia rolnicze.

Czytaj więcej

Brexit nie taki straszny

Po początkowych obawach, jakie wywołała informacja o opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, teraz coraz więcej ekspertów i analityków wyraża opinię, że Brexit nie oznacza jednak końca świata.

Czytaj więcej

Letnie zagrożenie produkcji

Po długiej zimie, i chłodnej i spóźnionej wiośnie, lato rozpoczyna się upałami. Wraz gorącem do Polski wraca niebezpieczeństwo blackoutu czyli przerw w dostawach prądu. Dla firm mleczarskich jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko.

Czytaj więcej

Na EKG rozmawiano o eksporcie żywności

Europejski Kongres Gospodarczy to wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy od wydobycia węgla i obronności, przez politykę wodną i demograficzną do handlu zagranicznego i branży spożywczej. Mimo że nie było panelu poświęconego wyłącznie branży mleczarskiej, pojawiło się wiele wątków, które jej bezpośrednio dotyczą.

Czytaj więcej

Wymiana pokoleniowa na rynku ERP

Jak wynika z badań Ventana Research, 45% pytanych przedsiębiorstw chce w najbliższym czasie korzystać z bardziej wydajnych systemów ERP. Podobne nastroje panują na rodzimym rynku. Coraz więcej firm posiadających profesjonalne oprogramowanie wspierające zarządzanie podejmuje decyzję o jego wymianie. Dlaczego? Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorstwa zaczynają dostrzegać, że dotychczasowe systemy przestały być wydajne i nie są już w stanie zwiększyć ich mocy produkcyjnych oraz zrobić kolejnego kroku na drodze do Przemysłu 4.0.

Czytaj więcej

Gdzie leży granica opłacalności produkcji mleka?

Jak podał GUS, w marcu br. średnia cena mleka w Polsce wynosiła 1,31 zł za litr. W porównaniu do cen ubiegłorocznych, jest to cena rewelacyjna. Równocześnie media podały, że cena mleka w Niemczech pokrywa około 70% kosztów produkcji. Może warto się zastanowić gdzie leży granica opłacalności produkcji mleka.

Czytaj więcej

Techniki czarnego PR

Nie ustaje czarny PR mleka. Ten zdrowy produkt stale jest poddawany negatywnej kampanii. Niestety polska branża mleczarstwa nie potrafi, bądź nie chce, poradzić sobie z tym zjawiskiem.

Czytaj więcej

Ile polityki w gospodarce

Najważniejsze polskie organizacje mleczarskie w minionym tygodniu wystosowały list do ministra rolnictwa z prośbą o podjęcie działań w celu ustabilizowania sytuacji na rynku mleczarskim. To rodzi pytanie gdzie jest granica wolnego rynku i na ile gospodarka może być sterowana.

Czytaj więcej

Wrażenia z Food Show 2017

W dniach 16-18 marca br. w Katowicach odbyła się pierwsza edycja wydarzenia kulinarno-gastronomicznego Food Show. W imprezie udział wzięła znacząca liczba mleczarń i firm handlujących produktami mleczarskimi.

Czytaj więcej

Kadry dla mleczarstwa

Zarówno produkcja mleka, jak i jego przetwórstwo, to procesy coraz bardziej skomplikowane. Mleczarstwo wymaga coraz lepiej wykształconych ludzi, a o takich nie jest łatwo, szczególnie na obecnym rynku pracy.

Czytaj więcej

Jaka będzie przyszła WPR?

Podczas sympozjum na temat aktualnej sytuacji na rynku mleczarskim, które odbyło się 23 lutego br. w siedzibie Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Krzysztof Jurgiel, minister rolnictwa, mówił o konsultacjach w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Owe konsultacje już ruszyły i wyłaniają się pewne kierunki i tendencje.

Czytaj więcej

Silni rosną inwestycjami

Rośnie aktywność inwestycyjna polskich firm. Nasze przedsiębiorstwa zaczęły więcej inwestować, co przełoży się na ich większą siłę rynkową. Ten trend widoczny w całej gospodarce, znajduje odzwierciedlenie także w branży mleczarskiej.

Czytaj więcej

Idzie nowe pokolenie

Najważniejszym wydarzeniem, które wstrząsnęło branżą mleczarską, było odwołanie wieloletniego prezesa OSM Łowicz. Ale w ciągu minionego roku zmieniło się kilku prezesów.

Czytaj więcej

Świeża krew

Polskie firmy mają coraz większy problem ze znalezieniem pracowników do prostych prac. Ratują się zatrudniając Ukraińców czy Białorusinów. Największa skala zjawiska jest obserwowana w budownictwie, logistyce i sadownictwie, ale występuje także w mleczarstwie.

Czytaj więcej

Bezpieczeństwo w sieci

Rośnie liczba zakładów i firm mleczarskich, które wdrażają systemy jakości jak IFS czy BRC. Jednym z aspektów tych systemów jest tzw. food defence, gdzie jest położony duży nacisk na cyberbezpieczeństwo. Ten obszar jest niestety w wielu mleczarniach bagatelizowany i pomijany.

Czytaj więcej

Czy będzie korekta?

Przez dwa lata systematycznie spadały ceny mleka i jego przetworów na rynkach zagranicznych. Teraz, po zaledwie sześciu miesiącach, ceny osiągnęły poziom sprzed początku kryzysu. Część branży obawia się, że tak szybki wzrost cen i osiągnięty już poziom, może zapowiadać korektę.

Czytaj więcej

Polski eksport przyspieszy w 2017 roku

Kluczem do dobrobytu polskiej branży mleczarskiej jest eksport. Jeżeli jest na wysokim poziomie i ceny na światowych rynkach są wysokie, sektor mleczarski przeżywa okres prosperity. Są przesłanki pozwalające sądzić, że nadchodzący rok będzie dla polskich eksporterów pomyślny.

Czytaj więcej

Co z alergią na mleko

Coraz więcej dzieci jest uczulonych na mleko. Z tego powodu rozwija się intensywnie rynek produktów bez laktozy. Jednak z najnowszych badań wynika, że problem może leżeć gdzie indziej.

Czytaj więcej

Świąteczne żniwa

Święta Bożego Narodzenia, jeśli są eksponowane zbyt wcześnie, tracą część swego uroku, ale są okazją do realizacji większych niż zazwyczaj sprzedaży. Mimo niechęci większości społeczeństwa, czyli konsumentów, dekoracje świąteczne można spotkać już w pierwszej połowie listopada. Teraz, z początkiem grudnia, świąteczny sezon zakupowy wystartuje pełną parą.

Czytaj więcej

Wspierać rolnictwo czy nie wspierać

Podczas ostatniego Forum Rynku Spożywczego i Handlu Jacek Migrała, dyrektor Zott Polska, zauważył, że mleczarskie organizacje spółdzielcze są bardziej proregulacyjne, natomiast organizacje zrzeszające podmioty prywatne są bardziej prorynkowe. Sprowadza się to do kwestii czy należy wspierać i chronić rolnictwo, czy też zdać się całkowicie na wolny rynek.

Czytaj więcej

Komu szkodzi embargo?

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców wydał raport pt. Skutki rosyjskiego embarga na polskie produkty. Czytamy w nim, że Rosji zależy, by Polacy byli przekonani o jak największej szkodliwości embarga.

Czytaj więcej

Rośnie sprzedaż w internecie

Polacy lubią zakupy w internecie. Chętnie kupują odzież, elektronikę i książki. Natomiast wciąż dla wielu osób zakup produktów spożywczych online stanowi pewną barierę i rynek ten nie jest duży. Jednak on także rośnie.

Czytaj więcej

TVN nie lubi mleka

Branża mleczarska od lat zmaga się z czarnym PR mleka. I trzeba przyznać, że sobie nie radzi z tym problemem. Negatywne informacje o walorach zdrowotnych mleka są przekazywane w wielu pseudonaukowych programach i publikacjach, a także przemycane pomiędzy innymi, wartościowymi informacjami, co uwiarygadnia negatywny obraz mleka.

Czytaj więcej

Promyk nadziei

Na światowym rynku produktów mleczarskich, po dwóch latach bessy, nastąpił pierwszy zauważalny wzrost cen. Cała branża mleczarska zmiany te przyjęła z wielką nadzieją.

Czytaj więcej

Walka o pozycję lidera

Kto jest liderem polskiego mleczarstwa. Wbrew pozorom pretendentów jest kilku.

O zaszczytne miano lidera polskiego mleczarstwa ubiega się kilka firm. W zależności od przyjętych kryteriów, firm ubiegających się miano lidera jest kilka. W rankingach organizowanych przez Polską Izbę Mleka niepodzielnie króluje Mlekpol. Jak czytamy na stronie internetowej grajewskiej firmy, Mlekpol jest największą polską spółdzielnią mleczarską oraz jednym z dwudziestu największych przetwórców nabiału w Europie. Co roku skupuje i przerabia ponad miliard dwieście milionów litrów mleka, co stanowi ponad 14% skupu tego surowca w Polsce! Taką ilość mleka dostarcza do zakładów Spółdzielni ok. 14 tys. rolników-członków spółdzielni, a nad procesami produkcyjnymi, sprzedażowymi czuwa ponad 2300 pracowników.

Czytaj więcej

Mleko przegrywa batalię o wizerunek

Obecnie najważniejszym medium staje się internet. Dowodem na to jest stale i dynamicznie rosnąca liczba użytkowników, a także fakt, że teraz czytają Państwo tę stronę, a nie np. gazetę drukowaną. To w internecie toczą się dyskusje na każdy temat, to w internecie powstają relacje międzyludzkie i to w internecie właśnie buduje się teraz wizerunek marki czy produktu. A mleko w internecie przegrywa bój o własny wizerunek.

Czytaj więcej

Rynek nadziei

W obliczu przedłużania się rosyjskiego embarga polskie przedsiębiorstwa z rosnącą nadzieją spoglądają na rynek chiński. Rośnie liczba polskich mleczarń, które już eksportują tam swoje produkty.

Czytaj więcej

Trwa pochód marek własnych

Sieci handlowe agresywnie rozpychają się na rynku, na czym traci przede wszystkim handel tradycyjny. Wraz ze wzrostem znaczenia i udziałów rynkowych sieci handlowych rozwijają się marki własne tych sieci.

Czytaj więcej

Nowe kierunki

Mleczarnia z Piątnicy od lat wyznacza nowe kierunki dla polskiej branży mleczarskiej. Można powiedzieć, że to awangarda polskiego mleczarstwa.

Czytaj więcej