Żywność stanie się luksusem?

Wybuch wojny na Ukrainie zburzył spokój w Europie. Wojna zakłócił eksport towarów rolno-spożywczych i ograniczyła podaż zbóż. Z drugiej strony Unia Europejska z uporem godnym lepszej sprawy dąży do ograniczenia produkcji żywności w Unii za sprawą Zielonego Ładu. Co nas – konsumentów i producentów żywności – czeka?

Czytaj więcej

Rosnąca drożyzna zapowiada spowolnienie gospodarcze

Nie trzeba być ekspertem czy analitykiem, aby dostrzec drastyczny wzrost cen. Dla młodych ludzi poziom inflacji jest największy w ich życiu. W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł 12,4% i już po raz drugi z rzędu okazał się wyższy od prognoz rynkowych. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę i nie zamierza się zatrzymać.

Czytaj więcej

Wojna wpływa na wszystko

Wojna na sąsiedniej Ukrainie niesie za sobą coraz szersze i liczniejsze konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze. Bez wątpienia również polski rynek, w tym przemysł spożywczy, jest pod silnym wpływem bieżących wydarzeń, które zmieniają dotychczasowe prognozy zarówno rozwoju firm, zachowań konsumenckich jak i nastrojów społecznych.

Czytaj więcej

Ukraińcy jadą z Polski na wojnę

Wojna na Ukrainie ma nową, niespodziewaną konsekwencję – pracujący w Polsce Ukraińcy porzucają miejsca pracy i wracają walczyć o swój dom. Oczywiście jest to postawa godna najwyższego uznania, o tyle rodzi poważne problemy w przedsiębiorstwach, gdzie byli zatrudnieni.

Czytaj więcej

Rośnie znaczenie cyberbezpieczeństwa

Miniony rok był trudny dla małych i średnich przedsiębiorstw. Doświadczyły perturbacji związanych z pandemią, ale także znalazły się w jeszcze większym stopniu na celowniku cyberprzestępców. W efekcie w 2021 roku co czwarta firma MSP na świecie doświadczyła przynajmniej jednego cyberataku, a skala utraconych korzyści dla każdej z zaatakowanych firm wyniosła ok. 146 tys. dolarów czyli blisko 600 tys. zł – wynika z badania Coleman Parkes Research, które zostało zrealizowane wśród osób zarządzających obszarem IT w 400 firmach z sektora MSP w USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwecji we wrześniu 2021 roku.

Czytaj więcej

Ryzyka czekające w 2022 roku

Po arcytrudnym 2020 i wyboistym 2021 roku, aż strach myśleć co przyniesie 2022 rok. Nie mniej warto zebrać rozmaite prognozy i ryzyka. Ich znajomość pomoże chociaż mentalnie przygotować się na nie.

Czytaj więcej

Inflacja uderza z coraz większą siłą

Jak podał GUS, inflacja w październiku wyniosła 6,8% rdr., gdy jeszcze we wrześniu wynosiła 5%. Zdaniem ekonomistów, w najbliższych miesiącach wskaźnik CPI przebije 7%. Taki wzrost inflacji nie pozostaje bez wpływu zarówno na producentów i przetwórców mleka, jak i na handel i zwykłych konsumentów.

Czytaj więcej

Tik tok, tik tok, tik tok

Wraz ze zmieniającym się światem, zmienia się także świat biznesu, więc i marketingu. Spada znaczenie klasycznej reklamy, a na czoło wysuwają się media społecznościowe. Nawet tutaj idzie nowe. Specjaliści dostrzegają początek schyłku Facebooka, a powstają nowe social media i platformy. Jedną z nich jest chiński TikTok.

Czytaj więcej

Klasa średnia jest najważniejsza

Kim lub czym jest klasa średnia? O cenie skupu mleka decydują średnie gospodarstwa. O tym czym jest społeczeństwo, jakie ono jest, oraz czy w ogóle można mówić o społeczeństwie czy o zbieraninie ludzi zamieszkujących dany teren – decyduje klasa średnia.

Czytaj więcej

Social media nowa władza

Wraz ze spadkiem znaczenia tradycyjnych mediów jak prasa drukowana czy telewizja, rosną w siłę media elektroniczne, w tym media społecznościowe. W tym kontekście warto odnotować, że blisko połowa konsumentów gotowa jest poświęcić swoją prywatność w zamian za lepsze ceny i oferty handlowe. Użytkownicy zgadzają się też, aby rząd monitorował ich aktywność w mediach społecznościowych ze względów bezpieczeństwa – twierdzi moskiewska firma Kaspersky Lab.

Czytaj więcej

Ludzie chcą pracować zdalnie

W obawie przed zarażeniem koronawirusem wiele urzędów i firm, w tym mleczarskich i handlowych, na stanowiskach gdzie było to możliwe, wprowadziło tzw. pracę zdalną. Dziś, gdy życie wraca do normalności, wiele osób chce nadal pracować z domu.

Czytaj więcej

Rynek absencji pracowniczych

Przed covidowym zawirowaniem w Polsce mieliśmy zdecydowanie rynek pracownika. Coraz więcej firm skarżyło się, że nie może znaleźć odpowiednich ludzi do pracy oraz że żadania płacowe i socjalne są zbyt wygorowane. Czy covid zmienił coś w tej materii?

Czytaj więcej

Świat bez mleka i mięsa?

Coraz bardziej agresywnie lewicowi szaleńcy chcą nam zaserwować zakaz mleka i mięsa. Dość przypomnieć o niesławnej akcji Sylwii Spurek i proponowanej przez nią tzw. „5 dla branży roślinnej”, która miałaby obejmować zakaz reklamy mięsa, mleka, jaj; likwidację funduszy promocji tych produktów; powołanie funduszu promocji weganizmu; wprowadzenia od przedszkola zajęcia „klimat i prawa zwierząt”; oraz zerowej stawki VAT na zamienniki mięsa, mleka, jaj. Czy chcemy takiego świata i dla kogo byłby on dobry?

Czytaj więcej

Jedenaste: Nie marnować

Polacy miesięcznie marnują żywność o wartości 3,279 mld zł. Dzieje się tak mimo wielu akcji promujących zero waste, postaw ekologicznych i rosnących cen wywożenia odpadów komunalnych.

Czytaj więcej

E-handel także dla mleczarstwa

W czasie obostrzeń covidowych Polacy znacząco zwiększyli zakupy w Internecie. Na tym trendzie zyskała także żywność. Może również mleczarstwo, które dotąd rzadko i raczej sporadycznie korzystało z tego kanału sprzedaży.

Czytaj więcej

Covid atakuje nie tylko płuca

Z danych ZUS wynika, że w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu ciężkiej reakcji na stres i zaburzenia adaptacyjne. Koronawirus, czy raczej obostrzenia mające z nim walczyć zbierają ogromne żniwo w postaci depresji.

Czytaj więcej

Czesi idą w stronę protekcjonizmu

Polskich eksporterów żywności elektryzowała informacja, że posłowie Izby Poselskiej czeskiego parlamentu znowelizowali w środę przepisy tak, by od 2022 r. w sklepach spożywczych sprzedawano co najmniej 55% produktów czeskiej produkcji.

Czytaj więcej

Polacy mają dosyć lockdownu

Obostrzenia w Polsce w większym bądź mniejszym natężeniu trwają od marca. O ile w początkowym etapie większość społeczeństwa, jeśli ich nie popierała, to przynajmniej akceptowała. Teraz społeczeństwo przekonało się, że koronawirus nie jest groźny, a koszty lockdownu są zbyt wielkie. Wszyscy mają już dość.

Czytaj więcej

„Polska” mleczarnia u podnóża Kilimandżaro

Artur Kubajek

Choć nadal w Polsce mamy dużo do zrobienia w zakresie pogłębienia wiedzy Polaków na temat mamy Afryki, to nazwa najwyższej na świecie samodzielnie stojącej góry Kilimandżaro znana jest prawie wszystkim. To u jej podnóża Fundacja Ekonomiczna Polska-Afryka Wschodnia (PEAEF), przy wsparciu finansowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach programu Polska Pomoc, od dwóch lat pomaga spółdzielniom mleczarskim rozwijać działalność i modernizować lokalną mleczarnię.

Czytaj więcej

Rośnie świadomość polskich konsumentów

Prowadzona przez lata edukacja konsumentów przynosi efekty. Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Ponad połowa z nas (57%) deklaruje, że stara się unikać produktów szkodzących środowisku. Podobny odsetek (58%) dostrzega zbytnią konsumpcję współczesnego społeczeństwa. 59% badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców – wynika z badania „Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu” zrealizowanego w październiku 2020 przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów.

Czytaj więcej

Piątnica uratuje Bielmlek z Bielska Podlaskiego

Sytuacja spółdzielni mleczarskiej Bielmek z Bielska Podlaskiego od dawna systematycznie się pogarszała. Można wręcz powiedzieć, że firma staczała się po równi pochyłej. Gdy wszystko wydawało się stracone a majątek firmy zlicytowany, jedna z topowych polskich mleczarni zdecydowała się go kupić.

Czytaj więcej

Mleczarze debatowali przez Internet

W dniach 3-4 listopada 2020 roku odbyło się Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które w tym roku ze względu na epidemię i przepisy wyjątkowo, miało miejsce wyłącznie w Internecie. Internetowa formuła Forum Rynku Spożywczego i Handlu pozwoliła na utrzymanie dotychczasowego poziomu dyskusji, a uczestnictwo w debatach możliwe było z dowolnego miejsca.

Czytaj więcej

Czym jest mleko?

Czym jest mleko? To z pozoru idiotyczne pytanie stawiają sobie tęgie umysły i ważni ludzie, którzy piją bezkofeinową kawę z mlekiem sojowym po pysznym wegańskim, czyli bezmięsnym steku czy burgerze.

Czytaj więcej

Raport-E-COMMERCE

Polacy rzucili się do klikania i kupowania. Trendy są nieubłagane – jeśli firmy z branży handlowej szybko nie przestawią się na obsługę klienta internetowego, wypadną z gry o duże pieniądze.

pdf

 

Rośnie presja przeciwko opakowaniom z tworzyw sztucznych

Serki homogenizowane, jogurty, kefiry, sery wędzone i twarogowe – wszystkie te produkty i wiele jeszcze innych produkowanych przez przemysł mleczarski, są pakowane w tworzywa sztuczne. Rośnie jednak presja organizacji ekologicznych, aby z takich opakowań rezygnować. Teraz do tej presji dołączyły sieci handlowe.

Czytaj więcej

Koronawirus przyspieszył rozwój e-handlu w Polsce

Koronawirus, a konkretnie wprowadzone w jego wyniku obostrzenia i związana z tym psychoza i lęki społeczne wpłynęły na rozwój handlu internetowego. W pierwszym kwartale tego roku zaobserwowaliśmy pierwszy wpływ pandemii na sprzedaż detaliczną, gdzie przychody z handlu elektronicznego wzrosły wówczas o 20%.

Czytaj więcej

Gdzie można bezpiecznie eksportować?

Polskie mleczarstwo jest uzależnione od eksportu. Nie byłoby potęgi Mlekovity, Mlekpolu czy Polmleku bez intensywnie rozwijanej sprzedaży zagranicznej. Także mniejsze od nich mleczarnie sporo eksportują. Jednak sprzedaż na obce rynki niesie ze sobą pewne ryzyko.

Czytaj więcej

Czy powstanie jedna organizacja mleczarska?

W Polsce działa kilka organizacji mleczarskich. Są to Polska Izba Mleka, Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich, Związek Polskich Przetwórców Mleka, Krajowe Stowarzyszenie Mleczarzy oraz z Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Zdaniem wielu ekspertów mnogość organizacji utrudnia skuteczny lobbyng na rzecz sektora.

Czytaj więcej

Doceniamy lokalne produkty

Epidemia sprawiła, że Polacy zmienili swoje zwyczaje zakupowe. Do zakupów podchodzą z większą rozwagą oraz częściej wybierają produkty lokalnych firm. To szansa dla małych, gminnych mleczarni.

Czytaj więcej

Nowy wymiar konferencji

Branża mleczarska, podobnie jak cała spożywka lubi spotykać się na rozmaitych konferencjach. Są one miejscem nie tylko zdobywania konkretnej wiedzy, ale również wymiany doświadczeń czy budowania wzajemnych relacji. Koronawirus wstrzymał jednak wszystkie konferencje, targi, spotkania.

Czytaj więcej

Promocja patriotyzmu zakupowego lekarstwem na kryzys

Zamrożenie gospodarki wywołało kryzys nie tylko w Polsce, ale również w skali Europy i świata. O ile sama choroba powoli wydaje się opanowana i nie taka groźna jak początkowo sądzono, o tyle załamanie gospodarcze może mieć naprawdę poważne i długofalowe skutki. Pomysłów jak walczyć z recesją jest wiele. Jednym z nich jest mocna promocja postaw patriotyzmu konsumenckiego.

Czytaj więcej

Praca zdalna zalety i wady

Epidemia i ogólnonarodowa kwarantanna, obok wielu innych rzeczy, zmieniła sposób pracy wielu osób. Znaczna ich część pracująca dotąd w biurach, nagle została zmuszona do wykonywania swoich zawodowych obowiązków z domu.

Czytaj więcej

Lekarstwo gorsze od choroby

Blisko od miesiąca duża część Polaków siedzi w domu. Ma to zapobiec gwałtownemu rozprzestrzenianiu się epidemii koronawirusa. Nawet jeśli tak jest, to duża część osób może nie mieć do czego wrócić – w tym czasie umiera nasza gospodarka.

Czytaj więcej

Czeka nas recesja, tylko jak duża?

Epidemia koronawirusa zniszczy gospodarkę. Ludzie zubożeją, wiele firm będzie miało poważne kłopoty, cześć z nich upadnie. Nie ominie to branży żywnościowej, w tym mleczarskiej, która w tej chwili staje się branżą strategiczną.

Czytaj więcej