Nie wypijemy mleka więcej

Jednym z głównych wyzwań stojących przed branżą mleczarską jest zwiększenie spożycia krajowego. Mimo iż na realizację tego celu są przeznaczane znaczne środki, chociażby z Funduszu Promocji Mleka, może to nie być łatwe.

Czytaj więcej

Dobre prognozy na 2019 rok, z nutką niepewności

Miniony rok był pomyślny dla polskich mleczarzy i rolników. Oczywiście był słabszy niż rekordowy 2017, ale ogólnie był dobry – branża i producenci mleka mogli się spokojnie rozwijać i bezpiecznie funkcjonować. Wypada zadać pytanie, jaki będzie rok 2019. Wiele wskazuje, że również będzie przyzwoity, chociaż niektórzy dostrzegają pewne zagrożenia na horyzoncie.

Czytaj więcej

Szykujmy się na twardy Brexit

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej to temat, który jest dyskutowany, omawiany i opisywany od lat, chyba od decyzji i przeprowadzeniu referendum w tej sprawie. Mimo, że data Brexitu zbliża się wielkimi krokami, nadal nie wiadomo jak będzie on wyglądał. Jedną z opcji jest tzw. „twardy Brexit”, czyli opuszczenie Wspólnoty bez jakiejkolwiek umowy dotyczącej dalszej współpracy.

Czytaj więcej

W Katowicach radzą o ochronie klimatu

W Katowicach odbywa się konferencja klimatyczna ONZ (COP24), podczas której tysiące delegatów i gości z całego świata zastanawia się i dyskutuje jak chronić klimat. Tematyka ta dotyczy bezpośrednio rolnictwa i mleczarstwa.

Czytaj więcej

Opakowania mleczne wpisują się w trend proekologiczny

Aż 95% produktów wytwarzanych przez światową gospodarkę wprowadzanych jest do obiegu w opakowaniu, a produkty mleczarskie w zasadzie w 100%. Niestety konsumenci traktują opakowania najczęściej jako odpad. W miarę rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu zamożności społeczeństwa rynek opakowań systematycznie się rozwija, co oznacza również większą odpowiedzialność tego sektora wobec środowiska.

Czytaj więcej

Sieci handlowe walczą o klienta

Aby sprzedać dowolny produkt musi znaleźć się on na sklepowej półce. Decyzja konsumencka następuje dopiero później. Wśród producentów cały czas trwa zatem walka o jak najlepsze miejsce na półce. Warto przyjrzeć się strategiom sieci handlowych i w jakich sklepach klienci czują się najlepiej.

Czytaj więcej

Rosną zaległości płatnicze

Według różnych danych od 60 do nawet 90% firm boryka się z zatorami płatniczymi i opóźnieniami w płatnościach. Pamiętając, że Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej średnią rentowność netto przetwórstwa mlecznego szacuje na poniżej 2%, opóźnienie w otrzymaniu płatności za dostarczony towar może zachwiać płynnością finansową przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Piątnica stawia na nową komunikację

Mleczarni z Piątnicy nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to jedna z najsilniejszych polskich marek mleczarskich, jest także bezapelacyjnym liderem w segmencie galanterii mleczarskiej. Tę pozycję firma z Piątnicy zawdzięcza tylko i wyłącznie jakości swoich produktów, gdyż nigdy nie prowadziła żadnej kampanii reklamowej. Aż do teraz.

Czytaj więcej

Ubezpieczenia w działalności gospodarczej

Wypadki się zdarzają. Różne – ktoś spadnie z rusztowania, samochód firmowy ma wypadek albo zagraniczny kontrahent nie zapłaci za dostarczone produkty. W takich wypadkach przydaje się ubezpieczenie, które pokryje straty czy uchroni firmę od odpowiedzialności za nieszczęśliwe zdarzenie.

Czytaj więcej

Cyfryzacja produkcji przekłada się na jakość

Wraz ze zmieniającym się światem zmieniają się także oczekiwania konsumentów, a w ślad za tym ewoluuje przemysł spożywczy. Aby zapewnić oczekiwaną jakość produktów, która jest niezbędnym warunkiem sprostania konkurencji, firmy w coraz większym stopniu cyfryzują zakłady.

Czytaj więcej

Będzie nowy rynek

Cały świat obiegają doniesienia o planach rządu Republiki Południowej Afryki na temat wywłaszczania bez odszkodowania białych farmerów. Czarna i lewicowa większość chce odebrać ziemię białym i rozdać ją czarnym. To barbarzyństwo paradoksalnie może stworzyć pewną szansę dla polskich eksporterów żywności.

Czytaj więcej

Nowi konsumenci

Przemysł mleczarski, jak każda branża spożywcza, pracuje dla konsumentów. Stara się odczytywać ich oczekiwania i preferencja, a czasem nawet sam je kreować. Produkty polskich mleczarń są dopasowane do polskich odbiorców. Tymczasem w naszym pięknym kraju pojawiła się liczna nowa grupa konsumentów.

Czytaj więcej

Niska rentowność mleczarstwa to ryzyko

Jak wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, średnia rentowność netto przetwórstwa mlecznego wynosi poniżej 2%. Analizując dane o upadłościach polskich przedsiębiorstw wynika, że częściej padają firmy właśnie o niskiej rentowności.

Czytaj więcej

Cyberzagrożenia dotyczą także mleczarń

Handel, marketing, wymiana informacji i inne aspekty działalności gospodarczej w coraz większym stopniu przenoszą się do internetu. Ten trend nie omija również przestępczości. W 2017 roku w wyniku cyberataków straty finansowe poniosło 44% polskich firm.

Czytaj więcej

Białe kłamstwa Viva

2 lipca ruszyła w Warszawie kampania billboardowa Fundacji Viva!, która jest wymierzona w mleko, osoby spożywające mleko oraz przemysł mleczarski. Przyjrzyjmy się tej kampanii.

Czytaj więcej

Polsce potrzeba pracowników, nie imigrantów

W naszym kraju narasta problem z pracownikami. Część firm z tego powodu wstrzymuje inwestycje, inne są zmuszone do ograniczenia produkcji. Zdaniem części komentatorów, zwłaszcza lewicowych, lekarstwem na ten stan jest przyjęcie imigrantów. Czy jednak liczba ludzi przekłada się na liczbę pracowników?

Czytaj więcej

Wielkie sklepy tracą na znaczeniu

Mleczarnie starają się zwiększać sprzedaż nowoczesnymi kanałami dystrybucji. Na zebraniach Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, często słychać narzekanie, że sieci bezwzględnie wykorzystują swoją przewagę. Tymczasem najnowsze badania wskazują, że jeśli nie nadchodzi kres supermarketów, to przynajmniej spada ich znaczenie i rola na rynku.

Czytaj więcej

Nowy minister rolnictwa, stare problemy

Po niespełna trzech latach urzędowania Krzysztof Jurgiel złożył dymisję ze stanowiska ministra rolnictwa. Zastąpił go na tym stanowisku Jan Krzysztof Ardanowski. Prezentujemy krótki bilans urzędowania Krzysztofa Jurgiela oraz wyzwania i cele stojące przed jego następcą.

Czytaj więcej

Polska gospodarka mocna wewnętrznie, ale…

Dane analityków, zarówno polskich jak i zagranicznych, prorządowych, jak i obecnemu rządowi nieprzychylnych, wskazują jednoznacznie na dobrą kondycję i perspektywy naszej gospodarki. Z drugiej strony, ciemne chmury recesji pojawiają się na horyzoncie rynków światowych.

Czytaj więcej

Śmieciowy problem

Płonące wysypiska śmieci zwróciły uwagę mediów głównego nurtu na problem odpadów i ich recyklingu. Jest to zagadnienie dotyczące branży mleczarskiej, gdyż plastik m.in. z opakowań po jogurtach, maśle, margarynach i butelkach po mleku spożywczym jest odpadem kwalifikowanym jako trudny do przetworzenia.

Czytaj więcej

Wyzwania i trendy na rynku pracy

Przemysł mleczarski nie jest zawieszony w próżni. Jak każdy przemysł potrzebuje wykwalifikowanych pracowników i w związku z tym musi obserwować trendy, jakim podlega rynek pracy. A dzieje się sporo.

Czytaj więcej

RODO w mleczarstwie

Już 25 maja 2018 roku rozpocznie się stosowanie RODO, czyli nowego rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Dotyczyć ono będzie wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych. Te zmiany nie ominą w żaden sposób firm mleczarskich.

Czytaj więcej

Bezpieczeństwo w gospodarstwach mlecznych

Wczesna i ładna wiosna przyspieszyła tegoroczne prace w gospodarstwach rolnych. Jak wynika z danych KRUS, w 2017 roku rolnicy zgłosili ponad 18 tysięcy wypadków przy pracy, odnotowano także 69 wypadków śmiertelnych. Rolnictwo pozostaje jedną z najbardziej niebezpiecznych branż.

Czytaj więcej

Handel się zmienia

Aby sprzedać najlepszy produkt, musi się on znaleźć na sklepowej półce. W Polsce e-handel nie jest jeszcze na tyle rozwinięty, aby zagrozić tradycyjnym sieciom handlowym. Aby produkty mleczarskie trafiły do finalnych konsumentów, musi istnieć współpraca z sieciami handlowymi. Z tego powodu warto obserwować jakim zmianom one podlegają.

Czytaj więcej

Nowy, lepszy wizerunek rolnika

Rolnicy i rolnictwo są pierwszym ogniwem łańcucha żywnościowego. Bez ich pracy, zakłady przetwórcze ani szeroko rozumiana dystrybucja i handel nie miałyby racji bytu. Mimo to, rolnicy często nie są najlepiej postrzegani w społeczeństwie. Dlaczego?

Czytaj więcej

Czy będzie wojna handlowa z USA?

Prezydent Stanów Zjednoczonych zapowiedział wprowadzenie ceł na stal i aluminium. Coraz więcej firm obawia się wojny handlowej pomiędzy USA i Unią Europejską. Ucierpieć na tym mogą także polscy eksporterzy.

Czytaj więcej

Polacy cenią zdrowie szansa dla żywności ekologicznej

Firma badawcza Nielsen opublikowała właśnie raport „Make it healthy”, z którego wynika, że zdrowie jest dla Polaków ważniejsze niż dla przeciętnego Europejczyka. W Polsce 28% ankietowanych deklaruje, że największą obawą jest dla nich ich stan zdrowia. W Europie natomiast wskaźnik ten wynosi 18%. W związku z tym zauważalny również jest wzrost znaczenia trendu związanego ze zdrową żywnością – zjawisko to cieszy ze względu na fakt, że 56% Polaków cierpi na nadwagę lub otyłość.

Czytaj więcej

Mleczarnie skazane na e-handel

Produkty mleczarskie oferowane w internecie są standardem w sklepach sieci handlowych. Jednak mleczarnie, często prowadzące własne sklepy stacjonarne, nadal, poza nielicznymi wyjątkami, zaniedbują ten kanał sprzedaży.

Czytaj więcej

Inflacja vs. dochody

Polski przemysł, w tym mleczarski, boryka się z brakiem pracowników. Firmy starają się ich pozyskać różnymi sposobami. Efektem tego jest stały wzrost wynagrodzeń.

Czytaj więcej

Nowy silny gracz?

Powoli na polskie półki z nabiałem wchodzi nowy, silny gracz. Czy Valio stanie się problemem dla polskich mleczarń i odbierze im zauważalną część rynku?

Czytaj więcej