Obiad z… e-booka

Zapraszamy na obiad! Na dobry początek tatar, później krem z brokułów i stek z polędwiczki, a na deser sernik. Inspiracjami kulinarnymi dzielą się laureaci programu promocyjnego „Doceń polskie”. Więcej smacznych propozycji na każdą okazję zawiera e-book opracowany przez organizatorów tego przedsięwzięcia propagującego rodzimą żywność.

Czytaj więcej

Lato w kuchni: propozycje pełne smaku, witamin i kolorów

Ich przygotowanie nie powinno być skomplikowane, mają przynosić orzeźwienie, ale także cieszyć oko - takie warunki stawiamy napojom, po które sięgamy latem. Feeria barw za oknem zachęca, aby zawartość szklanek i słoików z uszkiem była równie kolorowa. Wystarczy kilka chwil, aby zafundować sobie orzeźwiającą lemoniadę i mocno malinowy koktajl, a głód zaspokoimy chłodnikiem. Będzie pysznie!

Czytaj więcej

Zielono mi! Letnie, zielone pasty do pieczywa

Letnie wizyty na bazarku to prawdziwy festiwal smaków. Bób, groszek i zioła czekają – świeże, soczyście zielone i pełne naturalnych witamin. Wystarczy kilka minut blanszowania, najprostszy blender, odrobina masła i przypraw, aby zmieniły się w idealne na upały, aromatyczne pasty do pieczywa. Dowiedz się, jak je przygotować.

 

Do bobu, gotowi, start!

Bób to jedno z najstarszych warzyw strączkowych – uprawiany od ponad 5 tys. lat, znany był już starożytnym Grekom, Rzymianom i Egipcjanom. Te niewielkie ziarenka są źródłem witamin i minerałów, ale przede wszystkim roślinnego białka. Powinny zatem znaleźć się w diecie osób aktywnych i wegetarian. Ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego (100 g surowego bobu pokrywa ponad 100% dziennego zapotrzebowania na ten składnik) jest także niezbędny dla kobiet w ciąży i starających się o dziecko. Bób wspomaga regenerację naczyń krwionośnych i, co szczególnie ważne dla osób starszych, obniża poziom złego cholesterolu, a stymuluje wzrost dobrego. Ponadto bób jest bogaty w błonnik, magnez i żelazo, dlatego jest nieocenioną bronią w walce z anemią. Co więcej, bób skutecznie obniża poziom cukru we krwi i zapobiega zakwaszeniu organizmu.

Bób świetnie sprawdza się jako dodatek do zup i sałatek. Jest też idealnym półproduktem do przyrządzenia domowego hummusu. Wystarczy w tradycyjnym przepisie zamienić jedynie ciecierzycę na obrane z łupinek ziarenka bobu. – Delikatny zielony hummus warto połączyć np. z Chlebem bawarskim wieloziarnistym. Podzielony na idealne kromeczki z łatwością przyrumienimy w tosterze lub na grillowym ruszcie – radzi Wiktor Kowalski, ekspert firmy Dan Cake.

 

 

Bogactwo witamin zamknięte w zielonych kulkach

Druga połowa czerwca to czas, gdy na warzywnych straganach możemy śmiało rozglądać się za młodym, zielonym groszkiem. W jego drobnych ziarenkach zamknięte jest całe bogactwo witamin i minerałów, które doceniali już Chińczycy i mieszkańcy Indii. W zielonym groszku znajdziemy m.in. witaminy A, B1, B2, a także witaminę K, niezwykle ważną w procesie wchłaniania wapnia wzmacniającego kości, czy wpływającą na odporność witaminę C. Groszek ma też właściwości zwiększające tempo metabolizmu, poprawia ruchliwość jelit – zalecany jest np. osobom z zespołem jelita drażliwego. Zawarta w groszku chlorofilina – zielony barwnik – ma silne działanie antynowotworowe.

Zielony groszek i marchewka to połączenie, które zna każdy z nas. – Tymczasem te niewielkie ziarenka to doskonała baza na pastę do chrupiącego pieczywa, która z powodzeniem zastąpi w wakacje serki topione oraz twarożki. – zauważa ekspert Wiktor Kowalski. Wystarczy, że groszek zblendujemy z dużą ilością świeżego koperku, odrobiną oliwy z oliwek i ulubionymi przyprawami. W połączeniu z chrupiącą, złocistą Bagietką do odpieku stworzy pyszną przekąskę w ciągu dnia na kształt włoskiej bruschetty, ale z polskim akcentem sezonowego, letniego warzywadodaje ekspert Dan Cake.

 

 

Zielone listki mocy

Kojarzona z dodatkiem do zup natka pietruszki to kolejna idealna baza pod zdrową zieloną pastę. Listki pietruszki to prawdziwe „super food” – wzmacniają wzrok, działają moczopędnie, usprawniają trawienie oraz przyswajanie pokarmów. Są bogate w witaminy C, A, beta-karoten i żelazo. Zawierają witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, minerały: wapń, magnez, fosfor, potas, mangan i siarkę, a także naturalne przeciwutleniacze. Z natki pietruszki w mgnieniu oka przygotujemy np. typowo polskie, sezonowe pesto. – Wystarczy zmiksować połowę szklanki ziaren słonecznika z dwoma pęczkami natki i dodatkiem czosnku, parmezanu oraz oliwy, aby uzyskać cały słoiczek aromatycznego pesto pietruszkowego. W parze z rumianymi paluchami z chleba tostowego będzie idealną przystawką do letnich potraw z grilla – mówi Wiktor Kowalski.

Grill na słodko? Czemu nie!

Polacy uwielbiają grillować. Kiedy tylko zza chmur wyjrzą pierwsze promienie wiosennego słońca, a temperatura wzrośnie powyżej 15 stopni, nietrudno w powietrzu wyczuć charakterystyczny zapach grillowanych potraw. Na rusztach królują kiełbasy, kaszanki, karkówki i coraz częściej warzywa. A co z owocami? Choć grill na słodko nadal dla wielu brzmi dość egzotycznie, warto wzbogacić swoje grillowe menu o owoce. Są pyszne i naprawdę proste w przygotowaniu. Sprawdźcie!

Czytaj więcej

Szparagowy zawrót głowy

Gościły już w menu starożytnych Greków i Rzymian, nazywane jedzeniem królów były jednym z ulubionych przysmaków Ludwika XIV. Sezon na szparagi właśnie się rozpoczyna. Te delikatne, zielone lub białe łodygi to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych. Warto więc włączyć je do naszego wiosennego jadłospisu, zwłaszcza że ich przyrządzenie jest naprawdę proste, a możliwości wykorzystania i połączeń niemal nieograniczone.

Czytaj więcej

Rolady wieprzowe z kabanosem

Składniki:

  • 50 dag mięsa wieprzowego z szynki
  • 2 szt. Kabanosów Pieczonych Maestro (TOP PRODUKT programu „Doceń polskie”)
  • musztarda (1 łyżeczka na 1 sztukę rolady)
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 sztuki cebuli
  • ogórki kiszone (1 pasek na 1 sztukę rolady)
  • papryka czerwona
  • papryka zielona
  • sól i pieprz do smaku
  • margaryna, woda
Czytaj więcej

Morwa biała bez tajemnic

Morwa biała jest rośliną liściastą należącą do rodziny morwowatych. Jej rodzimym miejscem występowania jest Azja Południowo-Wschodnia, a dokładniej Chiny Północne, gdzie od dawna jest powszechnie stosowana w medycynie ludowej (ekstrakty z liści były stosowane do obniżania wysokiego ciśnienia krwi i cholesterolu). W Europie morwa, jako roślina rodząca owoce i dostarczająca liści o działaniu prozdrowotnym, jest uprawiana od XI wieku. Powszechnie roślina ta jest znana jako pokarm jedwabników.

Czytaj więcej

Mięsne muffiny z kremem chrzanowym

Receptura zaczerpnięta ze zbiorów Ogródka Dziadunia. Firma z Wąsosza Dolnego regularnie bierze udział w atestacjach żywności organizowanych w ramach programu „Doceń polskie”. Certyfikaty jakości programu „Doceń polskie” i tytuły TOP PRODUKT zdobyło 7 propozycji tej firmy. Jedną z nich jest Papryka konserwowa.

Czytaj więcej

Pasztet nie tylko dla wegetarian

Do jego przyrządzenia zachęca firma Look Food Sp. z o.o., w asortymencie której znajdziemy 3 produkty uhonorowane certyfikatem „Doceń polskie” i tytułem TOP PRODUKT. Loża Ekspertów nagrodziła m.in. Ekologiczny błonnik gryczany, będący składnikiem pasztetu z soczewicy.

Czytaj więcej

Tort, którego nie trzeba piec

Recepturą na naleśnikowy tort dzieli się firma Premium Distribution Sp. z o.o., oferująca m.in. wody mineralne Jaworowy Zdrój. Fani naleśników wiedzą, że sekretem przygotowania tego przysmaku jest dodanie do nich właśnie wody gazowanej. Godła jakości zdobyło w sumie 6 propozycji firmy Premium Distribution, w tym 3 wody Jaworowy Zdrój oraz ANTIOXIDANT woda antyoksydacyjna wzbogacona wodorem (wszystkie nagrodzono także tytułami TOP PRODUKT).

Czytaj więcej

Wielkanocny mazurek bez mąki pszennej

Przedstawiciele firmy Look Food Sp. z o.o. zachęcają do przygotowania świątecznego wypieku. Jednym z jego składników jest Ekologiczny błonnik gryczany nagrodzony przez Lożę Ekspertów programu „Doceń polskie” certyfikatem jakości i tytułem TOP PRODUKT. Poza nim, uznanie jury z branży spożywczej zdobyły jeszcze 2 inne propozycje tego producenta.

Czytaj więcej