Klasa średnia jest najważniejsza

Kim lub czym jest klasa średnia? O cenie skupu mleka decydują średnie gospodarstwa. O tym czym jest społeczeństwo, jakie ono jest, oraz czy w ogóle można mówić o społeczeństwie czy o zbieraninie ludzi zamieszkujących dany teren – decyduje klasa średnia.

Czytaj więcej

Social media nowa władza

Wraz ze spadkiem znaczenia tradycyjnych mediów jak prasa drukowana czy telewizja, rosną w siłę media elektroniczne, w tym media społecznościowe. W tym kontekście warto odnotować, że blisko połowa konsumentów gotowa jest poświęcić swoją prywatność w zamian za lepsze ceny i oferty handlowe. Użytkownicy zgadzają się też, aby rząd monitorował ich aktywność w mediach społecznościowych ze względów bezpieczeństwa – twierdzi moskiewska firma Kaspersky Lab.

Czytaj więcej

Ludzie chcą pracować zdalnie

W obawie przed zarażeniem koronawirusem wiele urzędów i firm, w tym mleczarskich i handlowych, na stanowiskach gdzie było to możliwe, wprowadziło tzw. pracę zdalną. Dziś, gdy życie wraca do normalności, wiele osób chce nadal pracować z domu.

Czytaj więcej

Rynek absencji pracowniczych

Przed covidowym zawirowaniem w Polsce mieliśmy zdecydowanie rynek pracownika. Coraz więcej firm skarżyło się, że nie może znaleźć odpowiednich ludzi do pracy oraz że żadania płacowe i socjalne są zbyt wygorowane. Czy covid zmienił coś w tej materii?

Czytaj więcej

Świat bez mleka i mięsa?

Coraz bardziej agresywnie lewicowi szaleńcy chcą nam zaserwować zakaz mleka i mięsa. Dość przypomnieć o niesławnej akcji Sylwii Spurek i proponowanej przez nią tzw. „5 dla branży roślinnej”, która miałaby obejmować zakaz reklamy mięsa, mleka, jaj; likwidację funduszy promocji tych produktów; powołanie funduszu promocji weganizmu; wprowadzenia od przedszkola zajęcia „klimat i prawa zwierząt”; oraz zerowej stawki VAT na zamienniki mięsa, mleka, jaj. Czy chcemy takiego świata i dla kogo byłby on dobry?

Czytaj więcej

Jedenaste: Nie marnować

Polacy miesięcznie marnują żywność o wartości 3,279 mld zł. Dzieje się tak mimo wielu akcji promujących zero waste, postaw ekologicznych i rosnących cen wywożenia odpadów komunalnych.

Czytaj więcej

E-handel także dla mleczarstwa

W czasie obostrzeń covidowych Polacy znacząco zwiększyli zakupy w Internecie. Na tym trendzie zyskała także żywność. Może również mleczarstwo, które dotąd rzadko i raczej sporadycznie korzystało z tego kanału sprzedaży.

Czytaj więcej

Covid atakuje nie tylko płuca

Z danych ZUS wynika, że w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu ciężkiej reakcji na stres i zaburzenia adaptacyjne. Koronawirus, czy raczej obostrzenia mające z nim walczyć zbierają ogromne żniwo w postaci depresji.

Czytaj więcej

Czesi idą w stronę protekcjonizmu

Polskich eksporterów żywności elektryzowała informacja, że posłowie Izby Poselskiej czeskiego parlamentu znowelizowali w środę przepisy tak, by od 2022 r. w sklepach spożywczych sprzedawano co najmniej 55% produktów czeskiej produkcji.

Czytaj więcej

Polacy mają dosyć lockdownu

Obostrzenia w Polsce w większym bądź mniejszym natężeniu trwają od marca. O ile w początkowym etapie większość społeczeństwa, jeśli ich nie popierała, to przynajmniej akceptowała. Teraz społeczeństwo przekonało się, że koronawirus nie jest groźny, a koszty lockdownu są zbyt wielkie. Wszyscy mają już dość.

Czytaj więcej

„Polska” mleczarnia u podnóża Kilimandżaro

Artur Kubajek

Choć nadal w Polsce mamy dużo do zrobienia w zakresie pogłębienia wiedzy Polaków na temat mamy Afryki, to nazwa najwyższej na świecie samodzielnie stojącej góry Kilimandżaro znana jest prawie wszystkim. To u jej podnóża Fundacja Ekonomiczna Polska-Afryka Wschodnia (PEAEF), przy wsparciu finansowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach programu Polska Pomoc, od dwóch lat pomaga spółdzielniom mleczarskim rozwijać działalność i modernizować lokalną mleczarnię.

Czytaj więcej

Rośnie świadomość polskich konsumentów

Prowadzona przez lata edukacja konsumentów przynosi efekty. Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Ponad połowa z nas (57%) deklaruje, że stara się unikać produktów szkodzących środowisku. Podobny odsetek (58%) dostrzega zbytnią konsumpcję współczesnego społeczeństwa. 59% badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców – wynika z badania „Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu” zrealizowanego w październiku 2020 przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów.

Czytaj więcej

Piątnica uratuje Bielmlek z Bielska Podlaskiego

Sytuacja spółdzielni mleczarskiej Bielmek z Bielska Podlaskiego od dawna systematycznie się pogarszała. Można wręcz powiedzieć, że firma staczała się po równi pochyłej. Gdy wszystko wydawało się stracone a majątek firmy zlicytowany, jedna z topowych polskich mleczarni zdecydowała się go kupić.

Czytaj więcej

Mleczarze debatowali przez Internet

W dniach 3-4 listopada 2020 roku odbyło się Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które w tym roku ze względu na epidemię i przepisy wyjątkowo, miało miejsce wyłącznie w Internecie. Internetowa formuła Forum Rynku Spożywczego i Handlu pozwoliła na utrzymanie dotychczasowego poziomu dyskusji, a uczestnictwo w debatach możliwe było z dowolnego miejsca.

Czytaj więcej

Czym jest mleko?

Czym jest mleko? To z pozoru idiotyczne pytanie stawiają sobie tęgie umysły i ważni ludzie, którzy piją bezkofeinową kawę z mlekiem sojowym po pysznym wegańskim, czyli bezmięsnym steku czy burgerze.

Czytaj więcej

Raport-E-COMMERCE

Polacy rzucili się do klikania i kupowania. Trendy są nieubłagane – jeśli firmy z branży handlowej szybko nie przestawią się na obsługę klienta internetowego, wypadną z gry o duże pieniądze.

pdf

 

Rośnie presja przeciwko opakowaniom z tworzyw sztucznych

Serki homogenizowane, jogurty, kefiry, sery wędzone i twarogowe – wszystkie te produkty i wiele jeszcze innych produkowanych przez przemysł mleczarski, są pakowane w tworzywa sztuczne. Rośnie jednak presja organizacji ekologicznych, aby z takich opakowań rezygnować. Teraz do tej presji dołączyły sieci handlowe.

Czytaj więcej

Koronawirus przyspieszył rozwój e-handlu w Polsce

Koronawirus, a konkretnie wprowadzone w jego wyniku obostrzenia i związana z tym psychoza i lęki społeczne wpłynęły na rozwój handlu internetowego. W pierwszym kwartale tego roku zaobserwowaliśmy pierwszy wpływ pandemii na sprzedaż detaliczną, gdzie przychody z handlu elektronicznego wzrosły wówczas o 20%.

Czytaj więcej

Gdzie można bezpiecznie eksportować?

Polskie mleczarstwo jest uzależnione od eksportu. Nie byłoby potęgi Mlekovity, Mlekpolu czy Polmleku bez intensywnie rozwijanej sprzedaży zagranicznej. Także mniejsze od nich mleczarnie sporo eksportują. Jednak sprzedaż na obce rynki niesie ze sobą pewne ryzyko.

Czytaj więcej

Czy powstanie jedna organizacja mleczarska?

W Polsce działa kilka organizacji mleczarskich. Są to Polska Izba Mleka, Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich, Związek Polskich Przetwórców Mleka, Krajowe Stowarzyszenie Mleczarzy oraz z Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Zdaniem wielu ekspertów mnogość organizacji utrudnia skuteczny lobbyng na rzecz sektora.

Czytaj więcej

Doceniamy lokalne produkty

Epidemia sprawiła, że Polacy zmienili swoje zwyczaje zakupowe. Do zakupów podchodzą z większą rozwagą oraz częściej wybierają produkty lokalnych firm. To szansa dla małych, gminnych mleczarni.

Czytaj więcej

Nowy wymiar konferencji

Branża mleczarska, podobnie jak cała spożywka lubi spotykać się na rozmaitych konferencjach. Są one miejscem nie tylko zdobywania konkretnej wiedzy, ale również wymiany doświadczeń czy budowania wzajemnych relacji. Koronawirus wstrzymał jednak wszystkie konferencje, targi, spotkania.

Czytaj więcej

Promocja patriotyzmu zakupowego lekarstwem na kryzys

Zamrożenie gospodarki wywołało kryzys nie tylko w Polsce, ale również w skali Europy i świata. O ile sama choroba powoli wydaje się opanowana i nie taka groźna jak początkowo sądzono, o tyle załamanie gospodarcze może mieć naprawdę poważne i długofalowe skutki. Pomysłów jak walczyć z recesją jest wiele. Jednym z nich jest mocna promocja postaw patriotyzmu konsumenckiego.

Czytaj więcej

Praca zdalna zalety i wady

Epidemia i ogólnonarodowa kwarantanna, obok wielu innych rzeczy, zmieniła sposób pracy wielu osób. Znaczna ich część pracująca dotąd w biurach, nagle została zmuszona do wykonywania swoich zawodowych obowiązków z domu.

Czytaj więcej

Lekarstwo gorsze od choroby

Blisko od miesiąca duża część Polaków siedzi w domu. Ma to zapobiec gwałtownemu rozprzestrzenianiu się epidemii koronawirusa. Nawet jeśli tak jest, to duża część osób może nie mieć do czego wrócić – w tym czasie umiera nasza gospodarka.

Czytaj więcej

Czeka nas recesja, tylko jak duża?

Epidemia koronawirusa zniszczy gospodarkę. Ludzie zubożeją, wiele firm będzie miało poważne kłopoty, cześć z nich upadnie. Nie ominie to branży żywnościowej, w tym mleczarskiej, która w tej chwili staje się branżą strategiczną.

Czytaj więcej

Jakie perspektywy dla polskiego i europejskiego rolnictwa?

Zbliża się nowa perspektywa unijnego budżetowania, kiedy rozstrzygnie się ile pieniędzy trafi na wieś. W Europie i na świecie rozprzestrzenia się koronawirus, który przede wszystkim niszczy więzi handlowe i może znacząco utrudnić handel światowy. Od dostępnych środków unijnych i ogólnej sytuacji na rynkach zależy to jak będzie wyglądała przyszłość naszego rolnictwa.

Czytaj więcej

Brexit stał się faktem

Po blisko pół wieku Wielka Brytania dokonała bilansu zysków i strat związanych ze swoją obecnością w Unii Europejskiej i zdecydowała się opuścić tę organizację. Od 1 lutego br. Zjednoczone Królestwo Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej ponownie jest suwerennym Państwem. Brexit rodzi wiele pytań, od zagadnienia przyszłości całej wspólnoty europejskiej, po sprawy nowych wzajemnych relacji handlowych.

Czytaj więcej

Święta bez marnowania

Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas dla handlu, ale również dla producentów czy dystrybutorów. Obroty handlowe wzrastają wówczas kilkukrotnie. Ważne jest jednak, aby wzmożone zakupy – zarówno prezentów, jak i żywności – nie przerodziły się w wielkie marnotrawstwo.

Czytaj więcej

Uczelnie otwierają się na współpracę z przemysłem spożywczym

Biznes, w tym przemysł rolno-spożywczy, od lat narzeka na trudną lub nawet niemożliwą współpracę z nauką. Instytuty są skostniałe i ograniczone różnymi przepisami, uczelnie są nieelastyczne, a programy nauczania są przestarzałe i nie pasujące do współczesnych wymagań rynku. Jednak w ostatnim czasie coś zaczyna się zmieniać.

Czytaj więcej

Zmiany na rynku pracy

Pracowników z Ukrainy zatrudnia już co piąta polska firma, ale sytuacja może się niedługo zmienić w związku z otwarciem dla nich niemieckiego rynku pracy od stycznia 2020 roku. Jeśli Ukraińcy zdecydują się wyjechać na zachód, polskie firmy będą zmuszone szukać nowych rezerw kadrowych. Mogą być nimi osoby 50+.

Czytaj więcej

Zagrożenia pracy w przemyśle spożywczym

Praca w przemyśle spożywczym, w tym mleczarskim, niesie ze sobą rozmaite zagrożenia. Wiele się mówi o bezpieczeństwie pracy i wypadkach w rolnictwie, natomiast praca w zakładach przetwórczych, chociaż o wiele bezpieczniejsza, także niesie pewne niebezpieczeństwa. Dodatkowo wypadki czy choroby zawodowe niosą dodatkowe koszty dla przedsiębiorstw, chociażby z tytułu absencji.

Czytaj więcej

Dobre prawo gospodarcze to podstawa rozwoju

Tylko w trzecim kwartale 2019 roku opublikowano w Polsce 5,6 tys. stron maszynopisu nowych aktów prawnych najwyższego rzędu. To wzrost o 6,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z najnowszej aktualizacji „Barometru stabilności otoczenia prawnego w Polsce”.

Czytaj więcej

Żywność będzie drożeć

Mimo, że minister Ardanowski podkreśla, iż na tle Europy, w Polsce żywność jest tania, to dane makroekonomiczne są nieubłagane – inflacja rośnie, a wraz z nią ceny żywności.

Czytaj więcej

Będzie kłopot z wodą

Produkcja mleczarska potrzebuje wody. Dużo wody. Obecna fala upałów przypomina, że susza rolnicza jest tylko skutkiem zmieniającej się sytuacji hydrologicznej Polski.

Czytaj więcej

Na EKG rozmawiano m.in. o eksporcie do Azji

Na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach poruszano wiele kwestii, które mogą być interesujące dla ludzi z branży mleczarskiej. Rozmawiano o eksporcie, o zwyczajach i wyborach konsumentów, o nowych rynkach, o konsolidacji branży spożywczej czy o wykorzystaniu nowych technologii. Silny głos mleczarski wybrzmiał w temacie eksportu do Chin.

Czytaj więcej