Kierunek Mleczarstwo dzień drugi

W dniach 24-25 maja odbył się Kongres online zorganizowany przez Aleksandrę Wojnarowską z firmy Bikotech i redaktor AGROindustry, a zatytułowany Kierunek Mleczarstwo. Kongres był kolejnym wydarzeniem w formule online przygotowanym przez zespół Bikotech i Agroindustry. W Kongresie wzięło udział ponad 250 osób z branży. Można też było odwiedzić wirtualne stoiska.

Drugi dzień kongresu Kierunek Mleczarstwo rozpoczęła rozmowa z Michałem Koncewiczem, pomysłodawcą i twórcą marki Rośleko. Jego pomysł na tzw. mleko roślinne został dobrze przyjęty przez klientów. – Wcześniejsze pomysły na mleko roślinne przypomniały napoje zbożowe. Sukces Rośleka wynika z dobrego smaku i odpowiedniego marketingu – wyjaśnił pomysłodawca marki.

INNOWACJE RYNKOWE I TECHNOLOGICZNE

Na łączach znów pojawił się prezes Sapiński z SM Mlekovita, który opowiedział o innowacjach produktowych, m.in. batonikach twarogowych produkowanych pilickim oddziale spółdzielni. Prezes zapowiedział dalszą rozbudowę asortymentu Mlekovity m.in. o kawy zbożowe i lody.

Wątek innowacji kontynuował Arkadiusz Groszewski z firmy Ecor. Omówił „Zmiany w opakowaniach do żywności– aspekt prawny i perspektywy wprowadzania nowych rozwiązań”. Powołał się na plany Unii Europejskiej, według których po 2030 r. wszystkie opakowania będą musiały podlegać recyklingowi, być odpowiednio oznakowane, a laminaty PET PE itp. zostaną zastąpione opakowaniami jednorodnymi. W doborze nowych rozwiązań pomóc mogą produkty Ecor Product, które bazują na naturalnych składnikach.

Kolejnym gościem kongresu była Zofia Just, prezes OSM Czarnków. Nowością Czarnkowa jest m.in. Franuś, serek dla dzieci w nowatorskim opakowaniu. Podobnie jak w przypadku innych produktów dla dzieci, spółdzielnia skupia się na wysokiej jakości mleka i czystej etykiecie.

Dla inwestorów szukających dodatkowego finansowania nowych technologii, rozbudowy zakładów czy samej promocji, pomoc oferował Wiesław Wasilewski (Big-Pol). To doświadczony specjalista w pozyskiwaniu funduszy europejskich.

NOWE TECHNOLOGIE

„Ustawodawstwo i nowe technologie informatyczne a aparatura kontrolno-pomiarowa. Czy jest się nad czym zastanawiać?” to tytuł referatu Józefa Warechowskiego z UWM, którym rozpoczął panel dotyczący nowych technologii. Ekspert radził jak zwiększać efektywność m.in. linii produkcyjnych dzięki nowym technologiom informatycznym.

O tym „Co nowego w membranach?” mówił Fabian Dajnowiec również z UWM Nowoczesne membrany w prosty sposób mogą zastąpić dotychczasowe procesy odtłuszczania, parowania wody, obróbki termicznej, elektrolizy czy przeprowadzenia procesu rozdziału a nawet tworzenia nowego produktu.

„Mleko UHT – lepsza jakość w niższej cenie” to temat wystąpienia Mariusza Kłosińskiego z firmy JBTC. Produkcja mleka UHT lepszej jakości i w niższej cenie to technologia proponowana przez firmę JBTC. Oferta JBTC dla mleczarstwa to przede wszystkim pakowarki proszku w różne opakowania oraz urządzenia do aseptycznej obróbki produktów mlecznych. Wspomniane oszczędności polegają m.in. na zastosowaniu spiralnych rur sterylizatorów. Wymagają one znacznie mniej uwagi przy serwisowaniu i są odporne na zatkania i niedomycia.

Ostatnim ekspertem kongresu, z którym przeprowadzono rozmowę na żywo był Ryszard Jaśkowski, prezes KZRSS Społem. Grupa wprowadziła niedawno markę własną. Obejmuje 14 produktów, w tym nabiałowe. Społem poszukuje do tej współpracy producentów, którzy mogą dostarczyć pod sztandar nowej marki masło i sery twarde.

OPAKOWANIA

Opakowania – to tytuł ostatniego panelu Kierunku Mleczarstwo. Rozpoczął go Jakub Śwircz z Brandy Design, który omówił różnice w designie w mleczarstwie i analogach. Napoje roślinne zdobywają coraz szerszą grupę odbiorców. Tylko w 2019 r. ich udział w rynku wzrósł o 13 proc. Ta branża szybciej reaguje na potrzeby i trendy rynkowe, co ma odzwierciedlenie w opakowaniach. Komunikacja większości opakowań produktów mlecznych nawiązuje do tych samych wartości (polskość, tradycja, natura, swojskość etc.). Produkty roślinne muszą się na tym tle wyróżniać. Tym bardziej, że są znacznie droższe od mleka. Chodzi o poszukiwanie nowych wartości atrakcyjnych dla klienta, jak np. samo opakowanie, które może być bardziej eko. Jakub Śwircz polecał monitoring rynku w poszukiwaniu wzajemnych inspiracji.

MLEKO A ZDROWIE LEKTORAT:

Kongres zakończył lektorat pt. „Aktualne trendy żywieniowe” autorstwa prof. Grażyny Cichosz. Profesor nie miała dobrych wiadomości dla wegan i wegetarian, którzy ograniczają spożycie białka zwierzęcego. Przestrzegała przed zbytnią ufnością i ustalaniu diety wyłącznie na roślinach strączkowych, owocach i warzywach, zbożach oraz nasionach. Taka dieta ma swoje plusy, lecz bez dodatku białek zwierzęcych (np. jaj) niesie ryzyka zachorowań np. na anemię czy zmiany morfologiczne w trzustce itd.

Kongres Kierunek Mleczarstwo było kolejnym wydarzeniem w formule online przygotowanym przez zespół Bikotech i Agroindustry.

Wszystkie wykłady na stronie Ola Wojnarowska na YouTube: