Niedzielny zakaz handlu odebrał galeriom 9 mln klientów

29.10.2018

Niedzielny zakaz odebrał centrom handlowym już 9 mln klientów. Najmocniej spadły obroty kin i sklepów z kosmetykami. Zyskują głównie dyskonty i stacje paliw – podaje „Rzeczpospolita”.

Od marca, czyli od początku obowiązywania ustawy ograniczającej handel w niedzielę, klientów ubywa – zwłaszcza w centrach handlowych. Do połowy października w 120 badanych centrach było ich ponad 9 mln mniej niż w tym samym okresie rok temu – wynika z badania Retail Institute, udostępnionego tylko „Rzeczpospolitej”. – Od momentu wejścia w życie zakazu centra handlowe straciły ponad 15,7 mln klientów robiących do tej pory zakupy w niedzielę, ale część z nich zmieniła nawyki zakupowe, wybierając się do galerii między poniedziałkiem a sobotą – wyjaśnia różnicę Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Zapewne dlatego – jak wynika z badania – od początku roku obroty sieci handlowych w 120 centrach wzrosły o 2,2%, licząc rok do roku. Inflacja wyniosła 1,8%, więc wzrost obrotów nie jest duży. Nie dotyczy też wszystkich – aż o 11,4% spadły obroty sektora zdrowie i uroda, o 11% – kategorii rozrywka, czyli np. kin, a o 3,7% – restauracji i kawiarni.

Jak podaje Retail Institute, poza takimi sektorami jak odzież czy elektronika, branżom ze sklepami w galeriach handlowych obroty spadły ogółem o 3-12% w porównaniu z tym samym okresem 2017 roku. Najwyższe obroty w galeriach nadal odnotowują operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze – ich sprzedaż wzrosła o 8,4% licząc rok do roku.

(29.10.2018 za „Rzeczpospolita”)