SIAL PARIS 2018 sukces polskiej branży mleczarskiej

W dniach 21-25 października odbywało się największe i najważniejsze na świecie wydarzenie branży spożywczej w 2018 roku – targi SIAL PARIS 2018. Polska Izba Mleka zorganizowała wspólne stoisko branży mleczarskiej, w którym brały udział: SM Mlekovita, OSM Piątnica, SM Ryki, SOT Spółdzielnia Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego, SM Spomlek, Bartex, Polish Dairy, SM Lazur.

Ponad 7200 firm ze 119 krajów prezentowało swoje produkty w 10 halach podzielonych na 21 stref tematycznych o łącznej powierzchni 250 000 m². Już wiadomo, że szacowana liczba 160 000 odwiedzających została znacznie przekroczona.

„Bardzo udane targi” – takie stwierdzenie najczęściej padało z ust przedstawicieli polskiego przemysłu mleczarskiego. Liczne spotkania biznesowe w wielu przypadkach skutkowały podpisaniem umów o współpracę. Doskonale rokują również deklaracje współpracy pomiędzy polskimi firmami z branży na rzecz wspólnej realizacji kontraktów eksportowych.

Fakt, że wspólne stoisko członków Polskiej Izby Mleka bardzo licznie było odwiedzane przez potencjalnych partnerów biznesowych z całego świata, świadczy o bardzo dobrej marce polskich produktów mleczarskich, a obrany kierunek promocji oparty na doskonałej jakości, znakomitych walorach smakowych oraz konkurencyjnej cenie, w porównaniu do największych światowych producentów, to sprawdzające się, skuteczne narzędzie promocyjne. Zespół Polskiej Izby Mleka intensywnie pracuje już nad działaniami promocyjnymi wspierającymi polski eksport mleczarski w 2019 roku – powiedziała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.

Porównując ze sobą imprezy targowe z całego świata, SIAL PARIS to wydarzenie, w którym polska branża mleczarska absolutnie musi każdorazowo uczestniczyć. Szerokie perspektywy nawiązania kontaktów biznesowych, zaprezentowanie oferty produktów czy choćby zbadanie oczekiwań klientów z poszczególnych rynków eksportowych to wartości, które stanowią punkt wyjścia do ekspansji i umocnienia pozycji rodzimych producentów. Koncepcja wspólnego stoiska umożliwia budowanie wizerunku polskiej branży mleczarskiej jako podmiotu mającego w swoim portfolio większość znanych na świecie produktów mleczarskich, przekazu marketingowego jako producenta doskonałej jakości artykułów oraz przekazu biznesowego jako solidnego partnera z Europy – powiedział Daniel Dojlidko – koordynator projektu, kierownik ds. systemów jakości.

Polska branża mleczarska wysyła swoje produkty głównie do krajów Unii Europejskiej, które odpowiadają za około 76% wartości eksportu mleczarskiego z Polski. Wśród największych unijnych odbiorców naszych produktów mlecznych należy wymienić: Niemcy, Czechy, Holandię, Wielką Brytanię, Włochy, Węgry, Słowację, Rumunię.

Pozostała część, czyli 24% wartości eksportu, kierowana jest do krajów trzecich (czyli spoza Unii Europejskiej). Zgodnie z danymi Eurostatu w 2017 roku polski eksport produktów mleczarskich trafiał aż na 104 rynki pozaunijne, a polska branża mleczarska najwyższą wartość eksportu zanotowała w przypadku następujących krajów trzecich: Algieria (68,7 mln euro), Chiny (48,2 mln euro), Arabia Saudyjska (34,8 mln euro), Wietnam (24,2 mln euro), Kuba (22 mln euro), Indonezja (19,1 mln euro), RPA (18,2 mln euro), Izrael (17,7 mln euro), Irak (17,3 mln euro), Ukraina (16,8 mln euro), Filipiny (13,8 mln euro), Egipt (13,2 mln euro), Serbia (11,6 mln euro), Malezja (11,3 mln euro), USA (11,3 mln euro).

Warto pamiętać, że ogólnie, polska branża spożywcza uplasowała się na 10 pozycji pod względem ilości wystawców, a tzw. sektor mleczny stanowił numer 1 w klasyfikacji najchętniej odwiedzanych.

Następne targi SIAL w Paryżu zaplanowane są na 18-22 października 2020 roku.

Działanie sfinansowane z Funduszu Promocji Mleka.

(Informacja prasowa Polskiej Izby Mleka)