Sprzedaż sklepach małoformatowych w listopadzie 2018 wzrosła rdr o 4,1%, ale spadła wobec października

14.12.2018

Z danych CMR i PIH wynika, że w listopadzie 2018 roku całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,1% wyższa niż rok wcześniej i o 9,2% niższa niż w październiku 2018 roku. Liczba transakcji w listopadzie br. była aż o 13% niższa niż miesiąc wcześniej i o około 2% niższa niż w listopadzie 2017 roku.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2018 roku: rdr +4,1%, mdm -9,2%.

Niższe temperatury i dwa dodatkowe dni wolne w listopadzie przełożyły się na spadek większości kategorii w ujęciu mdm. Duże spadki zanotowały kategorie napojowe – w listopadzie liczba paragonów, na których występowały wody czyste, spadła w porównaniu z wrześniem o 19%, a liczba paragonów z napojami gazowanymi była niższa o 18%. Niższe temperatury nie sprzyjały konsumpcji piwa (wydatki na nie były o 11% niższe niż w październiku), ale już na kategorię wódek czystych nie miały większego wpływu (wartość sprzedaży tej kategorii utrzymała się na poziomie z października). Jak co roku jesienne chłody przyczyniły się natomiast do wzrostu popytu na wina grzane – w listopadzie wartość ich sprzedaży była o prawie 60% wyższa niż miesiąc wcześniej.

W takim samym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł: +8%.

Jak pokazują dane CMR i PIH, niezmiennie najważniejszymi kategoriami dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w listopadzie odpowiadały one łącznie za niemal 50% obrotów. W listopadzie wartość sprzedaży papierosów utrzymała się na poziomie sprzed roku, natomiast wartość sprzedaży tytoniu zwiększyła się o 3%. Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej sięgają też po wkłady do podgrzewaczy tytoniu. To kategoria, która na razie ma niewielką dystrybucję i niewysoki udział w całkowitej liczbie transakcji, ale jej sprzedaż z miesiąca na miesiąc systematycznie rośnie – w listopadzie liczba paragonów, na których pojawiały się podgrzewacze, była o 11% wyższa niż w październiku br. i 10 razy wyższa niż w listopadzie 2017 roku.

W listopadzie 2017 roku. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,84 zł, czyli o 6,5% więcej niż rok wcześniej – ten wynik to po części efekt nieco wyższych niż przed rokiem cen, a po części większej liczby opakowań wkładanych jednorazowo do koszyka. W listopadzie na paragonie można było znaleźć średnio 3,7 opakowania, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Działa na rynku od 1997 roku i reprezentuje handel detaliczny i usługi w Polsce.

CMR jest to niezależna agencja badawcza specjalizująca się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera online z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

(14.12.2018 za portalspozywczy.pl)