Galerie społecznościowe przyszłością rynku centrów handlowych

03.01.2019

Potrzeby i oczekiwania Polaków względem centrów handlowych ewoluują. W opinii konsumentów idealna galeria to dziś miejsce, w którym nie tylko są setki sklepów dających tysiące możliwości zrobienia zakupów. Aż 93% Polaków jest zdania, że galeria handlowa powinna przede wszystkim dostarczać pozytywnych wrażeń.

Jak informują przedstawiciele Gemini Park Bielsko-Biała, 88% Polaków uważa, że galeria handlowa ma poprawiać nastrój. Wśród cech niezbędnych konsumenci wymieniają także ofertę, ale rozrywkową, infrastrukturę zachęcającą do odpoczynku w galerii, a także możliwość załatwienia wielu spraw pod jednym dachem.

W Polsce coraz mocniej rozwijają się galerie społecznościowe, czyli obiekty, które zachęcają swoją ofertą i infrastrukturą nie tylko do zakupów, ale także do zabawy, spotkań z przyjaciółmi, uczestnictwa w wydarzeniach, integracji i budowania społeczności. To również galerie, w których dynamicznie rozwija się oferta rozrywkowa oraz usługi.

– Rynek się zmienia, bo zmienia się konsument. Ten młodnieje. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego ważne jest budowanie społeczności, kolekcjonowanie przeżyć i doświadczenie poza zakupowe. To znacząco wpływa na rynek retail. Galerie stoją bowiem w obliczu wyzwania, jak przyciągnąć i zatrzymać klienta, dla którego oferta handlowa nie jest dziś najważniejszym elementem w centrum handlowym – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

Na tym tle doskonale sprawdza się format galerii społecznościowej. – Mocne postawienie np. na ofertę rozrywkową, rozwój własnej infrastruktury w kierunku leisure&activity czy usług sprawia, że centrum handlowe może dziś zawalczyć o klienta szukającego czegoś więcej niż ciekawych sklepów. Pozwala to także obiektowi budować wokół siebie emocje, wpływające na częstotliwość wizyt i zakupów klienta – mówi.

Ten kierunek galeria Gemini Park Bielsko-Biała będzie rozwijać w 2019 roku. Na przyszły rok zaplanowano rozbudowę eko-parku, modernizację ma przejść sąsiadujący z galerią Park Strzygowskiego. Powstaną w nim m.in. trasy dla rolkarzy i trasy rowerowe. Z kolei nad rzeką Białą, dzięki Budżetowi Obywatelskiemu, powstanie zielona, miejska plaża oraz ścianka wspinaczkowa.

Gemini Park mocno inwestuje także w rozwój infrastruktury wewnątrz obiektu. W galerii zakończyły się właśnie prace nad stworzeniem nowej strefy wydarzeń, w której odbywać będą się m.in. imprezy kulturalne, wystawy i wydarzenia dla dzieci. Powstało także 10 stref wypoczynku rozsianych po całej galerii.

Na 2019 rok zaplanowano natomiast gruntowną modernizację strefy food court i poszerzenie jej dotychczasowej tradycyjnej funkcji.

– Rozwijamy ofertę galerii, aby ta była atrakcyjna nie tylko dla osób chcących robić zakupy, ale także dla osób poszukujących w mieście rozrywki, rekreacji i miejsc, gdzie można po prostu spotkać się ze znajomymi przy jednym stole. Stawiamy więc na wyważoną ofertę, w której oferta handlowa i oferta rozrywkowa dopełniają się – mówi Krzysztof Brączek.

Zdaniem Krzysztofa Brączka, galerie społecznościowe to przyszłość rynku centrów handlowych w Polsce. – To kierunek, który w najbliższych latach będzie coraz bardziej zauważalny, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach. Koncepcja galerii społecznościowej daje obiektowi wiele możliwości – mówi.

– Galeria, która kusi dobrą ofertą handlową, ale także emocjami, buduje lojalność klienta. Tworzy mu także kolejne, dodatkowe powody do wizyty. To wpływa zarówno na postrzeganie obiektu, ale także na footfall i obroty. Sięgnięcie po tę koncepcję rozwoju umacnia także galerię, zwłaszcza w kontekście zakazu handlu. Galerie, które mają potencjał poza zakupowy lepiej sobie radzą przy ograniczeniach handlu, jakie od tego roku obowiązują w Polsce – podsumowuje.

(03.01.2019)